Ingen Fredrik!
Mäklaren tog 27 500 kr i fast pris Plus
8 % mellan utgångspris och försäljningspris.
Om man sätter lågt utgångspris och det blir budgivning tjänar alltså mäklaren mer.
Jag kolla med flera olika mäklare innan vad de tog i arvode.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
musikhelle skrev:
Ingen Fredrik!
Mäklaren tog 27 500 kr i fast pris Plus
8 % mellan utgångspris och försäljningspris.
Om man sätter lågt utgångspris och det blir budgivning tjänar alltså mäklaren mer.
Jag kolla med flera olika mäklare innan vad de tog i arvode.
Ganska lättförtjänade pengar för mäklaren :)
 
Thomas.
Isåfall blev marknaden mättad just den dagen eller också var det en extra spännande fotbollsmatch i VM
på TV just den dagen eller att folk just hade fått lön och satt ute på restaurang.
Var mycket folk på stan den kvällen
 
musikhelle: Just så kan det vara. Inte lätt att veta vad som gör att det ena dagen kommer hur många som helst på en visning, för att nästa visning vara helt tomt.
 
Dvs mäklararvodet blev 2,57 % av hela försäljningspriset.
Billigt eller dyrt?
1 mil utanför Mellanstor stad
 
Krilleman
musikhelle skrev:
Dvs mäklararvodet blev 2,57 % av hela försäljningspriset.
Billigt eller dyrt?
1 mil utanför Mellanstor stad
Jag betalade 3,5% när jag var i akut behov pengarna som var låsta i LGH. 100,000-stad. Vi hade redan hittat vårat dröm-boende och betalat för detta... lite läskigt att ha 0:- på alla konton en halv månad med dubbla boenden...

Men det hela slutade fint när vi fick det vi ville ha för LGH + 50,000:- innan visning. Vi kanske kunnat få mer, men det kommer vi aldrig få veta...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag sålde en kåk nu på vårkanten, mäklaren tog 5% av försäljningspriset lägst 40 000 vilket i mitt fall blev 40 000 dvs knappt 10% av försäljningspriset. I detta ingår visningar, annonsering, upprättande av kontrakt, deklarationshjälp osv.
 
Jo det var lättförtjänta pengar för mäklaren. Hon gjorde inte så himla mycket. Jag fick sitta någrs timmar själv också och ändra det i annonsen och väldigt mycket i objektbeskrivmingen också för det var massa fel
 
oceanis skrev:
Oops...25% på hela försäljningssumman eller på på en delmängd som låg mycket över utgångspriset ?

Om det är på hela försäljningsumman tror jag nog du har rekordet.
Ursprungligen ville hon ha 37.500. Hon fick i stället ett något lägre belopp plus en trappa som började på 10% av summan överstigande ett väldigt bra pris och ökade sedan till 25% av ett fullständigt orimligt högt pris.

Vi fick extremt bra betalt. Rekord i föreningen som står sig än idag, 4 år senare. Mäklaren fick runt 70.000 i arvode vill jag minnas. Jag är fortfarande sjukt nöjd med henne. Lägenheten gick för knappt 50% mer än vi räknat med.

Till den som undrar om det lönar sig med mäklare kan jag berätta att hon stoppade försäljningen av två liknande lägenheter på samma byrå för att göra vår lägenhet mer attraktiv. Det hade nog aldrig hänt om hon inte själv hade tjänat en bra slant på tilltaget.
 
D09
Nyfniken skrev:
Ursprungligen ville hon ha 37.500. Hon fick i stället ett något lägre belopp plus en trappa som började på 10% av summan överstigande ett väldigt bra pris och ökade sedan till 25% av ett fullständigt orimligt högt pris.

Vi fick extremt bra betalt. Rekord i föreningen som står sig än idag, 4 år senare. Mäklaren fick runt 70.000 i arvode vill jag minnas. Jag är fortfarande sjukt nöjd med henne. Lägenheten gick för knappt 50% mer än vi räknat med.

Till den som undrar om det lönar sig med mäklare kan jag berätta att hon stoppade försäljningen av två liknande lägenheter på samma byrå för att göra vår lägenhet mer attraktiv. Det hade nog aldrig hänt om hon inte själv hade tjänat en bra slant på tilltaget.
Dom andra två kunderna jublade? =D

Mäklare är som sagt säljare som tänker mig på sig själva än kunderna, så det måste till något för att motivera dom.

Bästa hade väl varit en % på slutsiffran och 0kr i fast arvode... Då håller dom nog tempot uppe.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Ville ni inte sälja under 1,3 så skulle ni haft utgångsbud 1,3. Man ska aldrig lägga ett utgångspris lägre än det man är beredd att sälja för, oavsett om man förväntar sig att få budgivning och få mer betalt. Dessutom kan man få pruta, men då kan man alltid säga att vi säljer inte under utgångspriset. Sen i slutändan är det alltid säljaren själv som avgör om man vill sälja eller inte, det beslutet tog ni inte mäklaren. Ni tog också beslutet att köpa den nya bostaden till det pris ni gjorde. Att sen resultatet inte blev vad ni hoppades på beror på att det vid tillfället för er försäljning inte fanns köpare som var beredda att betala mer. Inte mäklarens fel, marknaden svänger hit och dit.
Rekommenderar er att fortsättningsvis bo i hyreslägenhet då slipper ni hamna i den här situationen och behöver inte skylla era egna beslut på någon mäklare.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Om du nu vill ha svar på din fråga, så lyssna på vad folk säger till dig här i tråden. I princip alla tycker att mäklaren gjort sitt jobb och att du har fel i dina åsikter. Du får nog inse att det faktiskt är så. Dessutom mår nog både du och maken bättre om ni inser att ni faktiskt ska vara rätt nöjda med affären. Sett i backspegeln är det lätt att konstatera att det eventuellt (inte säkert) hade varit lönsamt att vänta med försäljningen till efter semestern, men då hade ni missat den nya lägenheten, som du säger att det bara kommer ut 1-2 om året av. Så var nöjd och glad!

Det har skrivits mycket klokt tidigare i tråden. Jag håller med om det mesta.

Att kräva att mäklaren tar av sitt arvode är riktigt naivt. Hade ni föreslagit att mäklaren skulle fått ytterligare pengar, som bonus utöver sitt arvode, om ni fått låt oss säga 1.375.000? Eller om mäklaren gissat på 1.150.000?

Det enda jag håller med dig om är att mäklare ofta har jäkligt bra betalt för den arbetsinsats de lägger ned, men det står också var och en helt fritt att själv göra jobbet och hoppa över det här med mäklare...
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
musikhelle skrev:
Dvs mäklararvodet blev 2,57 % av hela försäljningspriset.
Billigt eller dyrt?
1 mil utanför Mellanstor stad
Jag betalade 1.65% när jag sålde mina lägenheter + 10% över ett visst belopp. Det var dock lägenheter i 2-4mille klassen.

För att ge lite perspektiv på det hela; jag sålde min andra lägenhet helgen innan tvärstoppet i marknaden våren 2008
När min lägenhet såldes var det över hundra som var på första visningen, helt galet mycket folk och budgivningen oxå helt galen. Lägenheten såldes till det högsta kvm priset i föreningen redan innan nästa helg.

Helgen efter gick jag på visningar för att hitta mig en ny lägenhet och det var en nästan kuslig stämning. Det var i princip folktomt på alla visningar, det var bara jag, någon enstaka annan spekulant och mäklarna där. Jaf försökte hålla lite koll på slutpriserna månaderna efter och liknade lägenheter som min såldes för 20-30% under det jag fick för min.

Vad jag försöker säga är att det går inte att säga er lägenhet ska gå för ett visst pris bara för liknade objekt sålts för x antal kr för någon månad sedan. Lägenheten är inte värd mer än vad marknaden är villig att betala för den och det kan vända blixtsnabbt.
Sedan tycker jag att hamna 5% under vad mäklaren "lovade" er känns det är inom felmarginalen.
 
Att göra en värdering kan ibland vara svårt speciellt om det inte har sålts så mycket i ett visst område.
Ibland så värderar mäklaren ett objekt för högt i förhoppningen att man ska få in det (man kanske har litet tunt med objekt) och att man är medveten om att man kanske får "jobba ned" priset.
Man kanske också ska titta på vilken affärsidé en stor mäklarkedja har - få in många objekt och bli av med dem snabbt (mängden är avgörande, inte vilket pris det blir sålt för).
Det finns ett otal fall när säljare uttrycker missnöje med mäklare där man tycker "att mäklaren inte gjorde något" för att sedan byta mäklare. Förvisso kan en enskild mäklare vara dålig men ofta handlar det om att mäklaren börjar fokusera på nya objekt.
I detta aktuella fall (där vi kanske inte har alla fakta) så känns det som att TS lägenhet kanske inte vara lika "bra" som den som de köpte - detta skulle kunna innebära ett lägre pris.
Att sälja vid den aktuella tidpunkten kan göra att priset blir lägre men oftast är det så att mäklarna/säljarna väljer att ta bort objektet under en viss tid vilket innebär att det är färre objekt ute (lägre utbud-högre efterfrågan?).
Sämsta tiden att sälja är nog inte juli månad snarare december och större delen av januari.
 
Divemazter
Mäklaren hade fått mycket mer i provision om lägenheten sålts för
mer eftersom hon hade en del provision i % över utgångspris.
Om den skull sålts för 1 375 000 hade
hon tjänat riktigt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.