D daniel_nordlund skrev:
Jag jobbar med luktsanering och möter en hel del som har problem med odefinierbara lukter. Om det är Pentaklorfenol så kommer lukten och går med luftfuktigheten oftast. Så se till att ha låg luftfuktighet och bra ventilation så hjälper det mot detta.
Ozon som vi jobbar med hjälper ju mot lukten men kan ju inte ta bort impregmerade kemikalier på djupet. Se [länk]
(Även om det står 1955 i artikeln och det var ju då det huvudsakligen började användas i Sverige så HAR ju det funnits sedan 30 talet så det är ju inte omöjligt att det kan finnas i bostaden.)
tack för svaret! Hur skulle du som är van beskriva lukten i ett hus med pentaklorfenoler? Hur tar man reda på om det är det?
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
J jeannebanne skrev:
En liten uppdatering här. Igår upplevde vi att lukten minskat i vardagsrummet och att det var som värst i sovrummet. Nu idag luktar det inget i sovrummet men har flyttat sig till vardagsrummet. Hur kan en lukt förflytta sig såhär? Vi fattar ingenting. Kan det finnas pentaklorfenoler i väggarna trots att huset byggdes 1946? Det luktar inget i källaren, krypgrunden eller på isoleringen på vinden. Endast ”i luften” i vardagsrum, hall, liten garderob i hallen + ibland i sovrummet.
Jag hade det precis likadant, det förflyttade sig och var värre vissa dagar än andra. Tänkte att väderomslag gjorde att det kändes mer/mindre. Jag blev verkligen helt knäpp av det där.. Gick runt och luktade på ALLT hela tiden Sen om det nu var saneringen av jordkällaren eller ozonaggregatet som fick gå varmt överallt som gjorde det bättre vet jag inte.. Knappt ett år senare satte jag dessutom in ny ventilation i mitt hus, mest pga för högt radonvärde, men med ny ventilation kändes luften mycket bättre och jag vet inte om jag idag bara ventilerar bort den konstiga unkna "rök" lukten eller om den faktiskt är borta..
Hoppas ni kan bli klokare på er lukt
 
J jeannebanne skrev:
tack för svaret! Hur skulle du som är van beskriva lukten i ett hus med pentaklorfenoler? Hur tar man reda på om det är det?
Lukten är väldigt lik mögellukt. (Vilket kan förvirra...)

Om man inte kan hitta någon information med detektivarbete så är det man kan göra är ta luftprover som analyseras i labb. Tyvärr är det kostsamt.
 
D daniel_nordlund skrev:
Lukten är väldigt lik mögellukt. (Vilket kan förvirra...)

Om man inte kan hitta någon information med detektivarbete så är det man kan göra är ta luftprover som analyseras i labb. Tyvärr är det kostsamt.
Okej. Men då borde det inte vara detta, för detta luktar mer rök/fimp än mögel.
 
J jeannebanne skrev:
Okej. Men då borde det inte vara detta, för detta luktar mer rök/fimp än mögel.
Långsökt, men jag delar med mig av erfarenheten ändå:

Jag hade problem med en sådan doft, visade sig vara lite fuktigt (mur-)bruk som luktade. Alltså en fuktskada som luktade rök/tobak!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Långsökt, men jag delar med mig av erfarenheten ändå:

Jag hade problem med en sådan doft, visade sig vara lite fuktigt (mur-)bruk som luktade. Alltså en fuktskada som luktade rök/tobak!
tack för svaret! Det låter ju faktiskt helt rimligt, kanske är gamla murstocken…
 
M mari84 skrev:
Det luktar unket, men ändå inte som mögel.
Vet precis vilken lukt du menar. Flera i min närhet har/har haft detta. Det har kommit från att det byggts med impregnerat virke i golvet. Efter x antal år och förmodligen för att det blivit fuktigt så uppstår lukten. Går inte att åtgärda utan att riva bort det. I det ena fallet var Ocab ute tre gånger och konstaterade att det bara var "sommarstugelukt" . Så var alltså inte fallet utan golvet fick brytas upp o allt under bytas ut. Även dottern fick bryta upp sitt ner till marken. De första åren sen de tog över huset, kände man bara en svag fuktdoft som tilltog med åren. En avfuktare hjälper problemet för stunden men i längden måste det åtgärdas. Lukten i kläderna gick bort med en ozonbehandling efter att golven var åtgärdade. En dyr historia men kanske kan gå under dolda fel.
 

.

Angående suspekt lukt i hus byggt 1982


Köpte huset 1995.

Ett Enbuske Timmerhus på en krypgrund av Ytongbalk, s k Ytonglåda, med plastskikt ovanpå, d v s under trossbotten. Man kan likna det hela med en nästan tät upp- och nedvänd skokartong.

Några genomföringar finns för avloppsrör mm. Och plastskiktet har säkerligen några miljoner små hål, efter att ha hamnat i press mellan ytonggolvet och bjälkar mm.

Min fars första kommentar var: Det luktar unket!
Och visst gjorde det... Stora jakten började... Oron spred sig. Kläder fick vädras o s v.

Helt klart luktade det jord mm. Kändes tydligt efter att jag varit i grunden och krypt omkring.

Första sju åren, hade vi direktel.
All frånluft från bostaden trycktes med stor fläkt dåligt filtrerat ned i "varmgrunden".
En mindre fläkt på vinden i nån slags
Primitiv FTX, sög upp och ut luft, från grunden. Var inte mycket värme att återvinna där. Aggregatet förs gång efter annan.
I grunden rådde ett visst övertryck!

Så att det luktade inomhus var helt naturligt.
 
Redigerat:
2003 insåg vi att direktel inte var någon framtid!

Gjöt stort fundament i grunden. Murade upp mot Ytongrundens tak.
Sågade upp ca 3 m2 av golvet inne i huset. Göt för en armerad platta ovanpå Ytongbalkarna. Med en 125 mmv isolerad luftkanal från stenfotens utsida till mitt i plattan.

1 ton Isokernskorsten monterades. Kul enkelt jobb.

En 2 ton täljstenskamin byggdes på plats av en montör.
Den eldar vi i 2 ggr per dag, kalla vinterdagar. Enda uppvärmningskälla i drift.
Den tar sin förbränningsluft vid eldning helt och hållet utifrån. Påverkar inte alls lufttrycket eller luftväxlingen i huset. Väggar revs för att få öppen planlösning. Dörrar kan stängas till toaletter, men står mestadels lite på glänt, större delen av dagen.

En ny HERU 100 FTX utan värmeelement monterades på vinden. Luftröret från frånluftsfläkten ned till grunden pluggades. Fläkten kastades ut.
Nya FTX justerade jag själv in med ett bra instrument, till lämplig luftväxling och ett undertryck i bostaden på
- 2 Pa.

I grunden ställdes en Sorptions-avfuktare in. Inställd på 60 % rf.
Den jobbar mycket sällan med ren avfuktning. Då samtidigt med luftväxling.

-Sammanfattning.

Typ uppdatering av kåkens luftsystem.
Luftvägar mm.

Och förvisso uppvärmingen, även om den inte alls påverkar luftflödena in och ut ur kåken.

Numer luktar det friskt hus, även om den dåliga lukten fanns kvar under ett halvår.

20 år nu med en mycket bra inomhusmiljö (och billig uppvärmning).
 
  • Kakelugn med öppen eld, trägolv, rustik inredning, varm atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.