Hej!
På äldre hus, 70-80 tal så var det inte ovanligt att syllarna i väggarna var tryckimpregnerade, dvs den träregel som ligger ner mot betongplattan. En betongplatta innehåller alltid fukt och kan bli extra fuktig av olika anledningar, speciellt i ytterkanterna. Kan bero på dålig dränering, en igensatt takavvattning eller en massa buskage etc intill husväggen som drar åt sig fukt. Anledningarna kan vara många. Denna fukt vandrar då upp i plattan och den tryckta regeln suger åt sig fukten som efter ett tag avger en väldigt speciell lukt.
Jag hade tagit ett kärnborr prov på en bit av syllen och analyserat. Ett enkelt knep är att lägga biten i en påse och knyta åt ordentligt över natten och sedan lukta på påsen ett dygn senare utan att öppna den så märker du tydligt om det är tryckt syll som blivit fuktig.
Det kan dock vara lurigt att i vissa fall att få ut rätt borrkärna, det kan nämligen hända att de lagt två reglar (syllar) ovanpå varandra av olika anledningar, där den undre kan va fuktig och den övre torr o fin så det viktiga är att få ett prov på den som är nederst mot plattan!
Är man osäker så är det bäst att ta hjälp av expertis som tex OCAB eller liknande firmor som gör detta effektivt.
Detta hade jag börjat med i vart fall innan man gör större och dyrare ingrepp.
Lycka till!
 
P pribilof skrev:
På äldre hus, 70-80 tal så var det inte ovanligt att syllarna i väggarna var tryckimpregnerade
Impregneringsmedlet PCP (som kan avge den klassiska mögelliknande lukten) förbjöds 1978.
 
Det stämmer men nu var det ju så att det tog ett bra tag innan effekten av förbudet gav effekt i byggbranchen så det byggdes många villor en bra bit in på 80-talet med impregnerad syll så för att försäkra sig innan man börjar plöja ner för mycket pengar i felsökning så är detta en billig metod att starta med för att försäkra sig att det inte är tryckta syllar som är problemet
 
Jag har nämligen själv varit med om att tagit ett kärnborr prov i en villa byggd mitten 80-tal där detta var orsaken:)
 
Ja, det är ju möjligt att någon haft virke på lager och använt det senare.
 
Nja, det är nog snarare så att man frångick reglerna och det tog tid innan branschen enades och förbjudet gav effekt!
 
anders07 anders07 skrev:
Det finns ju många typer av mögel (mikrobiologisk påväxt) som luktar olika.
I vårt hus när vi köpte det fanns en söt murken lukt som jag mer skulle beskriva som "jordaktig" än mögellukt som man tänker på när man annars tänker på 70-tals hus. Eftersom det var oisolerad platta på mark så visste vi ändå att vi skulle åtgärda golvet med Nivell golv.

Efter att vi rev ut allt golv fanns en fläck på kanske 30x50 cm bakom tröskeln till ytterdörren med påväxt, inte mer, men det var tillräckligt för att hela huset skulle lukta.
De möbler som stod i huset luktade rejält när de tog ut dem...

Är det en lukt som sätter sig i kläderna så finns det sporer i luften och då finns det orsak att kolla noggrannare. Anticimex är tyvärr långt ifrån bra, speciellt när det kommer till fukt/mögel problem...
Ni bilade alltså inte upp golvet utan lade nivellgolv ovanpå? Var ni inte oroliga att även syllarna under var dåliga och kanske borde bytas? Jag funderar över om bila upp är säkraste lösningen på oisolerad platta.
 
L Lotta100 skrev:
Ni bilade alltså inte upp golvet utan lade nivellgolv ovanpå? Var ni inte oroliga att även syllarna under var dåliga och kanske borde bytas? Jag funderar över om bila upp är säkraste lösningen på oisolerad platta.
I mitt fall fanns inte några ingjutna syllar men Nivell har lösningar för det också.
Bäst är alltid förstås att bila bort gamla golvet och isolera under!

Jag hade dryga 105 kvm att bila så valde den enklare lösningen och sen måste man alltid ta bärighet utan golvet i beaktande!
 
anders07 anders07 skrev:
I mitt fall fanns inte några ingjutna syllar men Nivell har lösningar för det också.
Bäst är alltid förstås att bila bort gamla golvet och isolera under!

Jag hade dryga 105 kvm att bila så valde den enklare lösningen och sen måste man alltid ta bärighet utan golvet i beaktande!
Hur visste du hur tjockt golv du hade att bila bort? Hur visste du att det inte fanns syllar?
 
L Lotta100 skrev:
Hur visste du hur tjockt golv du hade att bila bort? Hur visste du att det inte fanns syllar?
Syllarna ser man ju om de finns... Jag provborrade med en 40mm kärnborr på några olika platser som jag sen gjöt igen.
 
  • Gilla
Lotta100
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Syllarna ser man ju om de finns... Jag provborrade med en 40mm kärnborr på några olika platser som jag sen gjöt igen.
Jaha jag trodde att man förstörde någonsort tätskicktsfolie om man provborrade.
Ser man syllarna? Jag får väl leta då.
Tack
 
L Lotta100 skrev:
Jaha jag trodde att man förstörde någonsort tätskicktsfolie om man provborrade.
Ser man syllarna? Jag får väl leta då.
Tack
Syllarna ligger ju på, eller i, betongen och sen kan väggarna stå på syll, både ytter- och innerväggar. Har du betong eller lättbetong väggar har man sällan syllar, om det inte är uppreglat trägolv.

Finns bara tätskikt i badrummen...
 
  • Gilla
Lotta100
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Syllarna ligger ju på, eller i, betongen och sen kan väggarna stå på syll, både ytter- och innerväggar. Har du betong eller lättbetong väggar har man sällan syllar, om det inte är uppreglat trägolv.

Finns bara tätskikt i badrummen...
Gamla hederliga tegelväggar i sandsten. Vet dock ej om det finns syll. Väggarna är putsade.

Jag menade inte vanligt tätskikt utan den där plasten som man kanske, förhoppningsvis lagt under betongen. Finns den där så vill mn ju inte gärna borra hål i den.
 
L Lotta100 skrev:
Gamla hederliga tegelväggar i sandsten. Vet dock ej om det finns syll. Väggarna är putsade.

Jag menade inte vanligt tätskikt utan den där plasten som man kanske, förhoppningsvis lagt under betongen. Finns den där så vill mn ju inte gärna borra hål i den.
Ser du inte något trä/virke så har du inte några syllar... Plast hade man ibland ovanpå plattan men inte under. Under plattan är det troligen bara makadam...
 
  • Gilla
Lotta100
  • Laddar…
E Ensam_mamma_fixar skrev:
Jag tycker jag krypit runt som en galning och luktat precis överallt och det är såå svårt. Har hittills inte hittat någon källa, tycker liksom det är "i luften".
Kom hem efter ett dygn på jobbet här, hemmet har stått orört sen igår, ingen matos ingenting som stör och jag känner lukten direkt i hallen.. Och lite runt i huset. Så jävla oklart!

Hej! Jag verkar ha exakt samma problem som du. Har googlat runt som en galning men inte hittat någon liknande beskrivning av lukten förrän jag läste dina inlägg i den här tråden. Jag har känt som en svag obehaglig lukt i ca 1 vecka nu (hus från 40-tal, vi bott här 2 år), jättesvårt att beskriva men som inpyrd tobaksrök är det närmaste jag kan komma. Känns obehagligt i halsen och inbillat mig att jag känner mig tung i huvudet. Det har även satt sig i mina kläder. Hittar dock inte källan hemma, känns mer i vissa rum. Bor i ett liknande litet hus med kall vind och inredd källare.
Nu 3 år efter dina inlägg, hur gick det?! Kom du på var det var och hittade du en lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.