J jeannebanne skrev:
Hej! Jag verkar ha exakt samma problem som du. Har googlat runt som en galning men inte hittat någon liknande beskrivning av lukten förrän jag läste dina inlägg i den här tråden. Jag har känt som en svag obehaglig lukt i ca 1 vecka nu (hus från 40-tal, vi bott här 2 år), jättesvårt att beskriva men som inpyrd tobaksrök är det närmaste jag kan komma. Känns obehagligt i halsen och inbillat mig att jag känner mig tung i huvudet. Det har även satt sig i mina kläder. Hittar dock inte källan hemma, känns mer i vissa rum. Bor i ett liknande litet hus med kall vind och inredd källare.
Nu 3 år efter dina inlägg, hur gick det?! Kom du på var det var och hittade du en lösning?
Lukten kommit nu efter 2 år?
 
K Kane skrev:
Lukten kommit nu efter 2 år?
ja, för en vecka sen började jag känna den. Jag är ganska känslig för lukter så är säker på att jag hade känt den om den funnits tidigare. Min sambo känner knappt, men har haft kompis över som också känt den.

någon ide om vad det kan vara?
 
Har ni gjort några ändringar som skulle kunna påverka fuktnivån i huset? Bytt fönster, förändrat ventilationen, börjat elda i kaminen?

Har ni mineralull eller sågspånsisolering? Ta lite isolering och lägg i en plastpåse, knyt ihop och lägg utanför dörren. När ni kommer hem nästa gång öppnar ni påsen och luktar på innehållet innan ni går in. Luktar det likadant som inomhus, kanske lite jordigt och unket?

Luktar det mer längs trösklar och genomföringar? Jag satte nya tätningslister på altandörren igår och det var tydligt mer doft längs med tröskeln än högre upp.

Problemet med lukter är att vår hjärna är extremt duktig på att sortera bort dem efter ett tag. Även om man varit ute en längre stund så kommer hjärnan ihåg lukten och man vänjer sig snabbare.
 
Tack för tips! Vi har inte gjort några förändringar, men vi har sågspån på kallvinden. Ska prova ta ett prov därifrån. Vi har ingen kamin, men från början när huset byggdes fanns eldstad. Skorsten finns kvar men ingenting i huset. Kan fukt upplevas som ”inpyrd röklukt”? Har varit i hus med mögel men tycker inte det luktar så hos oss. Det värsta är att det sätter sig i kläderna så nu när jag är ute luktar jag rök eller smuts, är min känsla. Får associationer till någon inbiten rökare som inte tvättar sina kläder, den känslan. Men fortfarande ganska svagt, min sambo upplever inte problemet men vi har kanske lite olika toleransnivå. Ska testa sågspånet senare idag!
 
Det jag fiskar efter är om ni har gammalt tryckimpregnerat virke någonstans i huset, tex syllen. Fram till sent 70-tal användes en salig blandning av kemikalier för att fuktskydda virke, bland annat pentaklorfenol som när det blir fuktigt börjar oxidera och avger en tydlig lukt som påminner om mögel men ändå inte. "Sommarstugelukt" kallas det ibland.

Det förklarar dock bara lukten, inte varför du börjat känna den nu efter två år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pentaklorfenoler användes även till helt vanligt, icke tryckimpregnerat, virke. Innan man började varmluftstorka sågade trävaror på sågverken, torkades virket ute i det fria. För att det inte skulle drabbas av blånadssvampar behandlades det med pentaklorfenol-lösning. Metoden förbjöds någon gång på 70-talet eftersom det konstaterades hälsofarligt.
Det finns alltså mängder med pentaklorfenol-behandlat trä i svenska hus, och det går inte att upptäcka med blotta ögat.
Tryckimpregnerat trä känns igen på den gröna färgen (kopparsalter i impregneringen), det går inte med pcp-trä. Lukten kan däremot vara märkbar.
 
Jag har nu varit på vinden och tagit prover från sågspånet och ingenstans luktade det samma som inne (dvs rök). Hade en kompis över idag som direkt noterade lukten, hennes beskrivning: ”nikotin”. Ingen hemma röker. Grannen röker vilket man tydligt känner på vår altan, men detta har ju varit konstant i de 2 åren vi bott här. Luktar pentaklorfenoler inoyrd rök/nikotin?
 
J jeannebanne skrev:
Jag Luktar pentaklorfenoler inoyrd rök/nikotin?
Nej, snarare jordigt och unket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Okej då är det inte det..
 
J jeannebanne skrev:
Hej! Jag verkar ha exakt samma problem som du. Har googlat runt som en galning men inte hittat någon liknande beskrivning av lukten förrän jag läste dina inlägg i den här tråden. Jag har känt som en svag obehaglig lukt i ca 1 vecka nu (hus från 40-tal, vi bott här 2 år), jättesvårt att beskriva men som inpyrd tobaksrök är det närmaste jag kan komma. Känns obehagligt i halsen och inbillat mig att jag känner mig tung i huvudet. Det har även satt sig i mina kläder. Hittar dock inte källan hemma, känns mer i vissa rum. Bor i ett liknande litet hus med kall vind och inredd källare.
Nu 3 år efter dina inlägg, hur gick det?! Kom du på var det var och hittade du en lösning?
Hej!
Såhär 3 år senare är det väl ganska bra här. Dock kan jag inte säga att jag till 100% fick veta vad det var..
I stort sett allt undersöktes ju utan att det riktigt fastställdes vad det var. Den ena killen som var här kunde ju känna en lukt, han kunde känna den speciella lukten på sina kläder när han en timme senare kom tillbaka till kontoret, det satt verkligen i.
Det luktade verkligen något likt gammal inpyrd cigarettrök.. Jag inbillade mig att det var något i luften som liksom när det kom ihop med vissa ytor, vissa möbler, luktade än värre, som att det blev nån reaktion, jättekonstigt..
Killen som var här och undersökte pratade om geosmin, som är en slags "jordig" doft.. Vilket som han sa räcker med en ynka droppe i en stor simbassäng för att man ska känna doften..
Det jag iaf gjorde var ju att tömma en jordkällare jag har i anslutning till huset som innehöll massa gammalt bök från tidigare husägare, bla nå kartonger med lökar, det var ju fuktigt och äckligt alltihopa.. Rensade ut allt och sprayade hela jordkällaren med väteperoxid för att döda ev mögelsporer och likn..
Sen körde jag i stort sett hela mitt hus, boendeplan, källare, jordkällare och you name it med ett oxonaggregat.. Många timmar på varje del.
Sen blev det bättre och jag fick aldrig riktigt veta VAD det var.. Så fort något luktar minsta konstigt idag blir jag nojig för jag vill inte hamna där igen..


P pribilof skrev:
Hej!
På äldre hus, 70-80 tal så var det inte ovanligt att syllarna i väggarna var tryckimpregnerade, dvs den träregel som ligger ner mot betongplattan. En betongplatta innehåller alltid fukt och kan bli extra fuktig av olika anledningar, speciellt i ytterkanterna. Kan bero på dålig dränering, en igensatt takavvattning eller en massa buskage etc intill husväggen som drar åt sig fukt. Anledningarna kan vara många. Denna fukt vandrar då upp i plattan och den tryckta regeln suger åt sig fukten som efter ett tag avger en väldigt speciell lukt.
Jag hade tagit ett kärnborr prov på en bit av syllen och analyserat. Ett enkelt knep är att lägga biten i en påse och knyta åt ordentligt över natten och sedan lukta på påsen ett dygn senare utan att öppna den så märker du tydligt om det är tryckt syll som blivit fuktig.
Det kan dock vara lurigt att i vissa fall att få ut rätt borrkärna, det kan nämligen hända att de lagt två reglar (syllar) ovanpå varandra av olika anledningar, där den undre kan va fuktig och den övre torr o fin så det viktiga är att få ett prov på den som är nederst mot plattan!
Är man osäker så är det bäst att ta hjälp av expertis som tex OCAB eller liknande firmor som gör detta effektivt.
Detta hade jag börjat med i vart fall innan man gör större och dyrare ingrepp.
Lycka till!
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
J jeannebanne skrev:
Hade en kompis över idag som direkt noterade lukten, hennes beskrivning: ”nikotin”. Ingen hemma röker. Grannen röker vilket man tydligt känner på vår altan, men detta har ju varit konstant i de 2 åren vi bott här. Luktar pentaklorfenoler inoyrd rök/nikotin?
Den där doften känner jag igen. Har den i vårt lilla gästrum ibland. Ingen aning om vad det kan vara. Har aldrig bott någon rökare i detta hus.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den där doften känner jag igen. Har den i vårt lilla gästrum ibland. Ingen aning om vad det kan vara. Har aldrig bott någon rökare i detta hus.
vad konstigt. Upplever du att lukten kommer och går?
 
E Ensam_mamma_fixar skrev:
Hej!
Såhär 3 år senare är det väl ganska bra här. Dock kan jag inte säga att jag till 100% fick veta vad det var..
I stort sett allt undersöktes ju utan att det riktigt fastställdes vad det var. Den ena killen som var här kunde ju känna en lukt, han kunde känna den speciella lukten på sina kläder när han en timme senare kom tillbaka till kontoret, det satt verkligen i.
Det luktade verkligen något likt gammal inpyrd cigarettrök.. Jag inbillade mig att det var något i luften som liksom när det kom ihop med vissa ytor, vissa möbler, luktade än värre, som att det blev nån reaktion, jättekonstigt..
Killen som var här och undersökte pratade om geosmin, som är en slags "jordig" doft.. Vilket som han sa räcker med en ynka droppe i en stor simbassäng för att man ska känna doften..
Det jag iaf gjorde var ju att tömma en jordkällare jag har i anslutning till huset som innehöll massa gammalt bök från tidigare husägare, bla nå kartonger med lökar, det var ju fuktigt och äckligt alltihopa.. Rensade ut allt och sprayade hela jordkällaren med väteperoxid för att döda ev mögelsporer och likn..
Sen körde jag i stort sett hela mitt hus, boendeplan, källare, jordkällare och you name it med ett oxonaggregat.. Många timmar på varje del.
Sen blev det bättre och jag fick aldrig riktigt veta VAD det var.. Så fort något luktar minsta konstigt idag blir jag nojig för jag vill inte hamna där igen..
tack för ditt utförliga svar! Skönt att det blivit bättre men tråkigt att ni inte kom på vad det var :(
 
En liten uppdatering här. Igår upplevde vi att lukten minskat i vardagsrummet och att det var som värst i sovrummet. Nu idag luktar det inget i sovrummet men har flyttat sig till vardagsrummet. Hur kan en lukt förflytta sig såhär? Vi fattar ingenting. Kan det finnas pentaklorfenoler i väggarna trots att huset byggdes 1946? Det luktar inget i källaren, krypgrunden eller på isoleringen på vinden. Endast ”i luften” i vardagsrum, hall, liten garderob i hallen + ibland i sovrummet.
 
Jag jobbar med luktsanering och möter en hel del som har problem med odefinierbara lukter. Om det är Pentaklorfenol så kommer lukten och går med luftfuktigheten oftast. Så se till att ha låg luftfuktighet och bra ventilation så hjälper det mot detta.
Ozon som vi jobbar med hjälper ju mot lukten men kan ju inte ta bort impregmerade kemikalier på djupet. Se https://www.ozonstockholm.se/impregneringslukt-fran-pentaklorfenol.html
(Även om det står 1955 i artikeln och det var ju då det huvudsakligen började användas i Sverige så HAR ju det funnits sedan 30 talet så det är ju inte omöjligt att det kan finnas i bostaden.)
 
  • Gilla
Ensam_mamma_fixar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.