Dark Väjder skrev:
Det blev något bättre efter jag la in nytt golv över det befintliga och tätade alla golvspringor intill väggarna.
Har också tänkt att det skulle vara bra att täta springorna intill väggarna och därmed hindra lukt underifrån att komma upp i rummen. Såsom dålig lukt från gammal isolering, vilket är vanligt. Men med platta på mark ska man använda ventilerade fotlister vilka då skulle förlora sin ventilerande funktion.
Därför kanske ingen bra lösning på luktproblemen.
 
S
Jag hade en väldigt unken stank från mitt garage i somras när det värmde på ordentligt, det var den gamla isoleringen och vindpappen som luktade, kände stanken 2 meter ifrån garaget utomhus, det säger en del om hur mkt det luktade.
 
Vi håller på att riva ut en gammal golvmatta som luktar riktigt illa, speciellt när det är rått eller varmt inne. Kan det vara nåt sånt hos er med?
 
hej! Jag skulle vara försiktig med att fastslå att det är de tryckta syllarna som luktar. Tryckt syll, har en ganska frän, stickig lukt som påminner Mycket om mögel.

Jag köpte hus med fuktskadad vägg under felmonterade fönster och lukten du beskriver är exakt så jag beskrev lukten i vårt hus. Snickarna trodde det var liiiiite röta i virket som luktade. Nu är skadan reparerad och lukten avtar för varje dag.

Vi har också tryckta syllar i krypgrund. Får bli avfuktare till sommaren.
 
  • Gilla
daniel48 och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju många typer av mögel (mikrobiologisk påväxt) som luktar olika.
I vårt hus när vi köpte det fanns en söt murken lukt som jag mer skulle beskriva som "jordaktig" än mögellukt som man tänker på när man annars tänker på 70-tals hus. Eftersom det var oisolerad platta på mark så visste vi ändå att vi skulle åtgärda golvet med Nivell golv.

Efter att vi rev ut allt golv fanns en fläck på kanske 30x50 cm bakom tröskeln till ytterdörren med påväxt, inte mer, men det var tillräckligt för att hela huset skulle lukta.
De möbler som stod i huset luktade rejält när de tog ut dem...

Är det en lukt som sätter sig i kläderna så finns det sporer i luften och då finns det orsak att kolla noggrannare. Anticimex är tyvärr långt ifrån bra, speciellt när det kommer till fukt/mögel problem...
 
  • Gilla
Freq och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Är det en lukt som sätter sig i kläderna så finns det sporer i luften och då finns det orsak att kolla noggrannare.
Sätter sig inte all lukt i bostaden mer eller mindre i kläderna? Exempelvis från våt impregnerad syll och även från färg och matos. Utan att det finns sporer i luften.
 
  • Gilla
Dragueur
  • Laddar…
Henri skrev:
Sätter sig inte all lukt i bostaden mer eller mindre i kläderna? Exempelvis från våt impregnerad syll och även från färg och matos. Utan att det finns sporer i luften.
Det lär det göra. Matos och rök sätter sig ju busenkelt i kläder utan att det för den sakens skull är några sporer inblandade.
 
Vad har huset för ventilationsystem, självdrag? Ta en funderare på att installera ett FTX-system samtidigt isf. Hus från 60-80 byggdes oftast med underdimensionerad ventilation.
 
Det luktade så hos mig förut. Unket men inte mögligt. Det satte sig i bl.a. ytterkläder som hängde på bottenvåningen. Efter att ha ställt dit några extra element med fläktar så har lukten försvunnit. Har höjt grundtemperaturen och har även satt in en fläkt i nån ventil. Tog också bort alla saker/tyger som redan tagit lukt.
 
1) Var försiktiga med att ge råd hit och dit om vad som ska göras när luktkällan inte är fastställd. Det kan kosta en förmögenhet att försöka åtgärda "troliga" luktkällor om man inte hittat dem.

2) Att dra på lite värme eller täta socklar kan vara ett sätt att bli av med en lukt kanske, men det kan också finnas en rotorsak till exempel av en pågående mögelhärd eller röta som är dold. Att då täppa till allt utan att veta var det kommer ifrån kan stå en dyrt i efterhand. "På med ökad ventilation så märker vi inte mögelhärden som växer i trossbotten!". Det lär märkas den dagen trossbotten rasar ihop av röta dock. Fiktivt exempel.

3) Det finns hundratals om inte tusentals olika områden som kan åstadkomma elak lukt. Det kan komma ifrån i praktiken precis allt. Väggar, fasad på utsida, fasad på insida, bjälklag, döda djur/kadaver, vattenlås som inte är tömda osv. Det sista apropå hjälpte jag nyligen en bekant som hade rejäla problem med unken lukt i kåken sin och vi rengjorde och tömte alla vattenlås och golvbrunnar som en första åtgärd. Skurade ur slem/sekret/hår/annat bös från tidigare ägare (dont wanna know what they did there) och den unkna lukten försvann. Ibland ser man inte skogen för alla träden, han var på väg att vilja beställa ett byte av syllar.

Jag vet inte hur många gånger jag mässat om detta på bloggen min och på olika nätforum bland annat här på byggahus, men efter 5 års kamp nu med mitt sjuka hus och luktkällor som smittat kläder/tyg så har jag hittat;
Plastmatta insugen med hundkiss i entrén
Bidé i badrummet där silikontätningen inte var komplett, så duschvatten+kroppsavlagringar = bakterier hade samlats under
Friskluftsintag som hade svartmögel i själva intagen (full spätta in med ful luft in i kåken)
Svartmögel i trossbotten kök, vilket också fortplantat sig på vägg och in i sovrum
Tryckimpregnerad ytterpanel, fruktansvärd lukt, rivmaterialet luktade 15-20 meter ifrån
Igenkläggade vattenlås/avlopp med kroppssekret/bös sedan 70-talet

osv... jag söker just nu ytterligare en luktkälla som ännu är okänd, men jag ser fram emot att få riva badrum och toalett där tätskikt inte existerar alls.

Jag hoppas och önskar att inte andra hamnar i min sits, då drömmen om ett eget hus blev en mardröm med ett sjukt hus, men OM man känner en elak lukt så försök först och främst att identifiera luktkällan och om det inte går, isolera åtminstone området. Det positiva om det sätter sig i textiler är att man kan göra luktprover. Stäng dörrar till alla rum, upp med tygbitar som är märkta/numrerade, låt sitta 1-2 veckor och ventilera minimalt och håll så gott det går rum och sektioner avgränsade/stängda. Sedan ner med alla tygprover i påsar/kassar, förslut, frakta iväg till ett neutralt utrymme (vän, jobb etc) och vänta någon dag. Lukta sedan på tygproverna där. Det kan visa sig att ett luktprov luktar markant mer än andra och då har man en avgränsning, t.ex. "badrum". Luktar alla tygprover något så är risken att problemet finns i alla rum, t.ex. syllar, ytterpanel, fulreglar eller isolering i väggar mm.

Att jobba med en sådan metodik gör att man slipper rusa iväg och beställa byte av syllar för femsiffriga belopp när det i själva verket var en tröskel under entrédörren som var tryckimpregnerad och konstant utsatt för fukt av blöta vinterskor...

Stort lycka till alla som kämpar med elak lukt och kom ihåg att ventilation i all ära kan få bort lukten, men vet man inte vad rotorsaken är så är det som att sätta plåster på hudcancer.
 
  • Gilla
ulriki och 8 till
  • Laddar…
M
huset har självdrag. Finns 6st frånluft kanaler. Har provat med en pappersbit mot frånluftskanalerna men det sugs inte fast..så ventilationen är inte den bästa. Finns bara ett tilluftsdon och den är i garaget. Har ringt sotaren och bokat ventilationsrengöring, har nog aldrig gjorts.

I somras bytte sambon och en snickare ytterdörr, då kom dom åt syllen. Den var fuktig men luktade ingenting enligt sambon. Syllen var inte rutten. Stentrappan vid ytterdörren lutade mot huset, därför hade det runnit vatten.
 
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
Oj, tilluft bara i garage? Inga spaltventiler i fönster tex? Oavsett vad som är problemet bör ni se över ventilationssituationen, åtmindstonde borra upp friskluftventiler i vägg eller fönster och ev stänga vissa frånluftsventiler. I vårt hus, ombyggt -69 satt det frånluft i sovrummen och gäst-wc, ingen tillluft förutom en luftvärmepump. Vi installerar ett FTX-system i april.
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
En luftvärmepump är väl ingen tilluft? Det är ju en värmeväxlare, vispar bara runt befintlig luft...
 
  • Gilla
Waldeback
  • Laddar…
Nej, precis Anna_H, därför vi sätter in FTX! Vad tänkte man med på 60-80-talet egentligen, inte mycket för man hade visst ingen frisk luft, hehe.
 
Luktar det från golvet (inmurade golvreglar av tryckt virke) borrar man väl bara ett par hål och sticker ner näsan. Även gamla spånskivor kan lukta rätt fränt av formaldehyd om ventilationen är för dålig. Har själv varit med om bägge. Golv som bilades upp och spån som byttes mot råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.