A
B BSOD skrev:
Multisplit är lite av en udda fågel. Det är många som ha problem med dem. Läs bara på t.ex. värmepumpsforum. Dessutom anar jag att det kan bli problem när de är lite äldre, om det t.ex. börjar läcka någonstans att hitta läckan. Blir ju svårare att dra gränsen för när man ska byta ut vs reparera med skulle jag gissa. Enda fördelen med multisplit är ju att det är en ful bullrig utomhusdel.

En split med 3 innerdelar kostar ju ungefär som 2 vanliga maskiner med installation. I längden tror jag helt klart det blir bättre med flera vanliga luft luft jämfört med multisplit, om man kan acceptera att ha flera utomhusdelar.
mest myter och skröner här ser jag!
 
Har bokat in ett proffs som skall kolla huset och han rekommenderade endast mitsubish som mest pålitliga företag vad har ni för åaikt om detta?
 
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
Mitsubishi är bra men Daikin är också bra. Båda har en mängd olika modeller och vissa passar i Norden och andra passar bättre på kontinenten då de presterar för dåligt vid kallt vinterväder.
 
  • Gilla
Herr_Larsson och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det räcker om en innedel havererar så slutar allt att funka
Tom det. Då är det än större anledning att hålla sig borta från den lösningen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J
Luft-luft-värnepump är ett bra komplement men ersätter inte behovet av toppeffekt de kallaste dagarna. Ger heller ingen besparing på energin till varmvatten.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Luft-luft-värnepump är ett bra komplement men ersätter inte behovet av toppeffekt de kallaste dagarna. Ger heller ingen besparing på energin till varmvatten.
Det beror på var i landet man bor. Jag har två hus i två olika landskap som båda kan värmas uteslutande med llvp. Nu är elpriset så högt att det är billigare för mig att värma med ved och pellets, och alltså använder jag den möjligheten, men llvp klarar båda husen ensamma utan problem.
 
Jag installerade en Innova (Ahlsell som är generalagent) i somras och den har gjort ett vansinnigt bra jobb. Så pass bra att jag inte behövde starta llvpn på ovanvåningen under hela vintern. 5 års totalgaranti, levererar värme ner till - 35 (om jag minns rätt), wifi-styrning, tyst, många vettiga funktioner/injusteringsmöjligheter. Jag är väldigt nöjd och kan rekommendera.
 
  • Gilla
Jayward
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det beror på var i landet man bor. Jag har två hus i två olika landskap som båda kan värmas uteslutande med llvp. Nu är elpriset så högt att det är billigare för mig att värma med ved och pellets, och alltså använder jag den möjligheten, men llvp klarar båda husen ensamma utan problem.
Som tur är har jag haft vindandel på över 30000kw sen 3år tillbaks klart bästa investering jag har gjort betalar 0.38öre/kw sen har jag vissa gånger fått pengar tillbaks på oanvänd kw. Hade ju såklart velat investera på solpaneler men känns lite sisådär. Genomsnitt på min förbrukning är 25000kw per år med dagens elpriser har jag lätt tjänat på det + att mina vindandel har gått upp i värde med cirka 80% om jag skulle sälja dom så skulle jag tjäna 100000kr på det. Bor så såklart i västra götaland och där är det inte lika kallt.
 
J wslimazzz skrev:
Som tur är har jag haft vindandel på över 30000kw sen 3år tillbaks klart bästa investering jag har gjort betalar 0.38öre/kw sen har jag vissa gånger fått pengar tillbaks på oanvänd kw. Hade ju såklart velat investera på solpaneler men känns lite sisådär. Genomsnitt på min förbrukning är 25000kw per år med dagens elpriser har jag lätt tjänat på det + att mina vindandel har gått upp i värde med cirka 80% om jag skulle sälja dom så skulle jag tjäna 100000kr på det. Bor så såklart i västra götaland och där är det inte lika kallt.
Då hade jag absolut fimpat de direktverkande och satt in 2-3 llvp (3 st kostar inte märkbart mer i drift än 2 men ger våldsamt fin komfort och zon- eller våningsstyrning) och en juste kamin att myselda i och ta de sällsynta men extrema temperarurdipparna.
 
A
J wslimazzz skrev:
Har bokat in ett proffs som skall kolla huset och han rekommenderade endast mitsubish som mest pålitliga företag vad har ni för åaikt om detta?
Det blir klockrent!
 
G
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag installerade en Innova (Ahlsell som är generalagent) i somras och den har gjort ett vansinnigt bra jobb. Så pass bra att jag inte behövde starta llvpn på ovanvåningen under hela vintern. 5 års totalgaranti, levererar värme ner till - 35 (om jag minns rätt), wifi-styrning, tyst, många vettiga funktioner/injusteringsmöjligheter. Jag är väldigt nöjd och kan rekommendera.
Fungerar ner till -35C säger inget om verkningsgraden då och vid typ -20C heller, men kan naturligtvis spara massor med energi.
 
G OMathson skrev:
Fungerar ner till -35C säger inget om verkningsgraden då och vid typ -20C heller, men kan naturligtvis spara massor med energi.
Nej, men det är extremt sällan det är så kallt i nedre femtedelen av Sverige. Kanske än högre upp. Jag har för mig att den var lika bra/dålig som de flesta andra llvp vid så låga temperaturer, och även om verkningsgraden är 1 så medför alla timmar och dagar som är varmare ren vinst jämfört med elraddar.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då hade jag absolut fimpat de direktverkande och satt in 2-3 llvp (3 st kostar inte märkbart mer i drift än 2 men ger våldsamt fin komfort och zon- eller våningsstyrning) och en juste kamin att myselda i och ta de sällsynta men extrema temperarurdipparna.
Kamin har jag och sen är ju mitsubishis nya llvp speciellt gjorda för kamin
 
J wslimazzz skrev:
Kamin har jag och sen är ju mitsubishis nya llvp speciellt gjorda för kamin
Jag skulle gärna vilja veta vad det specialanpassade skulle vara :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.