Mycket tyckande och många killgissningar i denna tråd...

Här kommer lite fakta:
Jag har kört en Qlima SC-3431, inköpt för 5000 kr, i 7 år. Den har stått för större delen av uppvärmningen i ett 1800-talshus på 150 kvm (i två plan). Tyckte att den började tappa lite i effekt så jag ersatte den med en Qlima SC-JA2519. Flyttade 3431:an till replokalen (45 kvm) där den fortfarande kyler och värmer fullt tillräckligt.

Jag tycker att det är fantastiskt bra för en pump för 5000 kr...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A
En del försöker nog bara påpeka att en effektivare pump är bättre ekonomiskt i längden,med litet effektbehov blir skillnaden såklart mindre,att du värmt 150kvm med en pump på 4.8 kw säger väl det mesta om värmebehovet:)
 
  • Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
En del försöker nog bara påpeka att en effektivare pump är bättre ekonomiskt i längden,med litet effektbehov blir skillnaden såklart mindre,att du värmt 150kvm med en pump på 4.8 kw säger väl det mesta om värmebehovet:)
Ja, det kan så vara. Jag har i alla fall redogjort för hur jag räknat och den hypotesen bygger på en livslängd på max 10 år. Den enda osäkra faktorn är livslängden för den billigare pumpen. Om den är kortare än 5 år och en premiumprodukt håller uppemot 15 år, och dessutom kanske något högre SCOP värde så försvinner lönsamheten i min kalkyl förstås. Det är många faktorer i den här kalkylen som de argaste kritikerna missar. Hur effektiv är premiumpumpen efter, säg > 12 år även om den fungerar? Vad har pumparna på marknaden för SCOP värden då, och vad kostar de? Kanske det är fullt rimligt som ni gör med era bilar att göra sig av med den trots att den är fullt fungerande?
 
Handyman 1 skrev:
En del försöker nog bara påpeka att en effektivare pump är bättre ekonomiskt i längden,med litet effektbehov blir skillnaden såklart mindre,att du värmt 150kvm med en pump på 4.8 kw säger väl det mesta om värmebehovet:)
Jo försökt påpeka lite om förutsättningar över tid men alla har vi våran egen tro och det är väl bra att inte alla tycker lika:cool:
Man kan räkna på alla möjliga vis.

Har man 150kvm och gammalt och då knappast väl isolerat och klarar det mestadels med ett par kW från värmepumpen när det är kallt ute är det bara att gratulera för då har man extremt låga elräkningar, ett relativt nybyggt hus har effektbehov på ca 25-30W per kvadratmeter när det är vintertemperatur ute, äldre hus brukar behöva ca 50-60W per kvadrat men beror även på hur man ventilerar.
 
A
Jag gillar alla som tror på Julas pumpar för då får jag mer jobb.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vars i vårt avlånga land håller du till? oavsett så lovar jag att du ska få komma och _laga_ min Qlima, satan vad du kommer få fakturera då.
 
Som jag nog nämnt tidigare i denna tråd är ju hela anledningen till Qlima att eliminera kostnaden för installation och ”obligatoriska” garantiservicar. Jag skulle aldrig köpa Qliman för 4990 + Julas egen installation för 6000kr före rot. Då faller ju hela grejjen. Går den sönder imorrn blir jag lite ledsen men går väl till Jula och försöker först och främst få en ny på garantin, annars köper jag en ny bara och hoppas på bättre tur nästa gång :)

Skulle jag ha luftvärmepump i huset skulle jag nog tänka annorlunda men nu sitter ju denna i ett garage och ingen katastrof om den pajar.

Drömscenariot hade ju varit en mellanklass märkespump med snabbkoppling :)
 
Redigerat:
  • Gilla
MLindstrom
  • Laddar…
A
M MLindstrom skrev:
Vars i vårt avlånga land håller du till? oavsett så lovar jag att du ska få komma och _laga_ min Qlima, satan vad du kommer få fakturera då.
tyvärr alldeles för långt ifrån...
 
electroluxaren skrev:
Jag gillar alla som tror på Julas pumpar för då får jag mer jobb.
Lite som jag tänker på alla vitvaror jag köpt med 5års garanti och när de går sönder efter 3år så får man en faktura för just de delarna går inte på garantin. Eller att rengöring inne i diskmaskinens rör inte ingår trots man följt instruktionsboken om handhavande. Värmepumpen har faktiskt gått på garanti, det är inte en Jula etc. Den har bara lagats två gånger på garantin, men den blir fortfarande som en iskub runt 0grader varje år minst en gång. De gjorde inte min skitmärkespump på 10år. Är de för övrigt preskriptionstid på en felanmälan eller kan jag förvänta mig att de kommer snart? Två år sedan de skulle höra av sig med en lösning...
 
A
B larry78 skrev:
Lite som jag tänker på alla vitvaror jag köpt med 5års garanti och när de går sönder efter 3år så får man en faktura för just de delarna går inte på garantin. Eller att rengöring inne i diskmaskinens rör inte ingår trots man följt instruktionsboken om handhavande. Värmepumpen har faktiskt gått på garanti, det är inte en Jula etc. Den har bara lagats två gånger på garantin, men den blir fortfarande som en iskub runt 0grader varje år minst en gång. De gjorde inte min skitmärkespump på 10år. Är de för övrigt preskriptionstid på en felanmälan eller kan jag förvänta mig att de kommer snart? Två år sedan de skulle höra av sig med en lösning...
det var inte jag som skulle komma tillbaks med lösningen....
 
Köpte en zibro S-3637 för 3 år sedan när dom reade ut den, antar att dom sänkte priset för det är utan snabbkopplingar. Monterade pumpen själv och tog hem en kyltekniker för att koppla ihop rören med utedelen , den operationen gick då på 1200kr. Den har snurrat på utan problem både på sommaren med kyla och värme på vintern. Såg i pappren att det är 4 års garanti på den. Så visst finns det ” billiga” pumpar som fungerar problemfritt.
Har även en Ivt pump från 09 som oxå rullar på utan problem, den är det visserligen motorn utbytt på för 5 år sedan.
 
electroluxaren skrev:
Jag gillar alla som tror på Julas pumpar för då får jag mer jobb.
Tvivlar på det.
Min är 10 år gammal, så du kommer inte hem till mig.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A
Som sagts tidigare ett antal gånger:)att en pump snurrar betyder nödvändigtvis inte att den är bra,ett elelement med fläkt snurrar också,frågan är väl om de är lika energieffektiva som en bättre pump i längden? har man litet värmebehov blir skillnaden mindre såklart osv,bla,bla:)
 
L William85 skrev:
Återkoppling, det fick bli en qlima på julas kampanj. En SC-JA2518, dvs med snabbkoppling. De har parallellt kampanj på modellen utan snabbkoppling men där var det fullt i hyllan och en hel drös i mittgången. SC-variantens hyllplats gapade tomt, så fick beställa en från centrallagret - rätt tydligt vilken modell som gäller hos kunderna... Fick skriva på ett papper som informerar om reglerna, annars inga konstigheter.

Ett litet takbygge som väderskydd så är vi redo att möta vintern tillsammans, så får man hoppas det inte blir ett anti-Qlima-x

[bild]
Väderskydd kan Du skippa! Min har suttit ute nu i 17 år. Inga problem. Den är gjord för att sitta ute. Vaxa den en gång per år med bilvax så fastnar inget skit på den.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L Lancen skrev:
Hmm. Ska det inte vara 30 cm mellan pump och vägg? Ser lite trångt ut... :)
Har aldrig förstått det där det viktiga är väl att avståndet till väggen är såpass stort att det INTE stryper tilluften?

Fläktinloppet på utedelen är diameter 50cm Ytan är således 2000cm2

Utedelen har sedan måtten 77 x 55 cm = 4200 cm omkrets. För att ingen strypning ska ske areamässigt krävs alltså ett avstånd på ca 0,5 cm.. Sedan tillkommer effekterna av slitsturbulens som är större ju smalare slitsen är. Men vid 10 cm´s avstånd från väggen är ju luftflödet i sliten per ytenhet 5% av vad den är genom fläktinloppets galler. Vid 20 cm´s avstånd 2.5% vid 30 cm 1,6 %

20 cm är alla gånger tillräckligt. Att sedan i stort sett INGA väggkonsoler för LVP´s klarar större avstånd än 20-25cm understryker väl att det är en höftning utan verklighetsförankring, som av något skäl fått leva kvar och blivit norm. Som så mycket annat här i världen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.