Handyman 1 skrev:
Julas pumpar har väl ca scop-4,det är ju inte så bra,många andra har väl en bra bit över 5,blir ju rätt mycket per år i skillnad trots allt?
De som ligger över 5 i SCOP är såvitt jag kan se betydligt dyrare. Över 20 000:-
De pumpar jag jämför med ligger oftast på ca 4,5 och min poäng är att den högre verkningsgraden aldrig hinner betala tillbaka de över 10 000:- i merkostnad under den förväntade livslängden. Möjligen i norra sverige där det är kallare och elförbrukningen blir högre och värmeväxlingen är svagare.
Det är också irrelevant att tänka per år. Under sommaren ska den inte värma så månadsförtjänsten kan inte extrapoleras med 12, utan möjligen runt 6 mån.
 
blaxx blaxx skrev:
Tack för info :) Jag hade en bild på fjärren i telefonen och ser att det står FP i liten text på en av knapparna.

Får testa den när jag är i garaget nästa gång. Tack för snabb hjälp :) Återkommer om det fungerar.
Tänkte bara flika in att det fungerade att trycka på FP på fjärren. Min pump är köpt i mars i år :)
 
  • Gilla
Laxåplattan
  • Laddar…
P
S slurppe99 skrev:
Jo det går då en släkting precis har gjort det. Däremot gäller inte garantin då en behörig kyltekniker ska intyga och skicka in det.
Konsumentköplagen slår alla hemmasnickrade avtal som försäljarna kan visa.
 
mbha mbha skrev:
De som ligger över 5 i SCOP är såvitt jag kan se betydligt dyrare. Över 20 000:-
De pumpar jag jämför med ligger oftast på ca 4,5 och min poäng är att den högre verkningsgraden aldrig hinner betala tillbaka de över 10 000:- i merkostnad under den förväntade livslängden. Möjligen i norra sverige där det är kallare och elförbrukningen blir högre och värmeväxlingen är svagare.
Det är också irrelevant att tänka per år. Under sommaren ska den inte värma så månadsförtjänsten kan inte extrapoleras med 12, utan möjligen runt 6 mån.
Hur många månader per år man ”sparar” på sin värmepump beror tex på utomhustemperaturen och isolering i fastigheten men lär nog vara mer än 6 hos dom flesta.
Nuförtiden används väldigt många luftvärmepumpar för kyldrift 24/7 långa perioder sommartid och vi ska få varmare somrar sägs det så en effektiv modell för kyldrift kanske man ska kika lite på.
Kostar inte många kronor att hålla värmen borta med en bra modell .
 
A
mbha mbha skrev:
Det blev fel, ska naturligtvis vara < 15 år.
Jag räknar med 10 år och poängen är att merkostnaden för en dyrare pump högst sannolikt aldrig kan räknas hem. Jag tänker då på Mitsubishi, Panasonic, IVT och andra i samma segment.
Det är inte en allt för djäv gissning att en Mitsubishi lever 2 till 3 ggr länge än Kulan samt att den ger mer med en mindre kostnad
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
blaxx blaxx skrev:
Tänkte bara flika in att det fungerade att trycka på FP på fjärren. Min pump är köpt i mars i år :)
Härligt :)
 
  • Gilla
blaxx
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är inte en allt för djäv gissning att en Mitsubishi lever 2 till 3 ggr länge än Kulan samt att den ger mer med en mindre kostnad
Ja det får man hoppas den gör ;)
 
electroluxaren skrev:
Det är inte en allt för djäv gissning att en Mitsubishi lever 2 till 3 ggr länge än Kulan samt att den ger mer med en mindre kostnad
Mja, det är nog en ganska djärv gissing dessvärre. Qlima är inget litet fabrikat även om den säljs som en billigare produkt här genom Jula. Som regel så uppger många att den fungerar utmärkt efter 10 år (Zibra) och då menar du att en Mitsubish sannolikt lever 20 - 30 år. Min grannes Mitsubishi sa upp sig efter 7 år. Det var kanske väl kort men din gissning låter mer som en önskedröm av en Mitsubishi-ägare som ogillar min kalkyl?
 
  • Gilla
Tootikii och 2 till
  • Laddar…
A
tyvärr byter jag ut alldeles för många jula pumpar innan de blivit 2 år
jag har aldrig bytt ut någon mitsubishi på 15 år
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tyvärr byter jag ut alldeles för många jula pumpar innan de blivit 2 år
jag har aldrig bytt ut någon mitsubishi på 15 år
Jaha, så den mindre djärva gissningen lite högre upp här ovanför med en livstid på 2 - 3 ggr Qlimas för Mitsubishi har plötsligt blivit en faktauppgift baserad på egna erfarenheter som förutom att de är rätt anmärkningsvärda knappast bör ha kunnat leda till dina gissningar strax innan.
 
  • Gilla
MLindstrom
  • Laddar…
mbha mbha skrev:
Jaha, så den mindre djärva gissningen lite högre upp här ovanför med en livstid på 2 - 3 ggr Qlimas för Mitsubishi har plötsligt blivit en faktauppgift baserad på egna erfarenheter som förutom att de är rätt anmärkningsvärda knappast bör ha kunnat leda till dina gissningar strax innan.
Du jämför ju äpplen med päron i ditt trolleri.
En julapump med omkring 6 kW maxeffekt kostar 12990.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-008298/
Jämför vi med en bra tillförlitlig japansk pump Panasonic NZ25VKE så kostar den 13490
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-nz25vke

Är väl inte minsta tvekan om vilken man ska välja.
Julas småpumpar räcker inte för att värma en villa.

Qlima som är så felkänslig har bara 2 års garanti. Mitsubishi har 5 års garanti.
Billiga kinapumpar lekte vi med för 15 år sedan men de blev inte långlivde.
Exempelvis en pelletsbrännare kan man köpa begagnad och reparera själv.
En värmepump måste däremot hålla då reparationer blir för dyra, därför är det kvalitet som gäller där för att få billig värme.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Du jämför ju äpplen med päron i ditt trolleri.
En julapump med omkring 6 kW maxeffekt kostar 12990.
[länk]
Jämför vi med en bra tillförlitlig japansk pump Panasonic NZ25VKE så kostar den 13490
[länk]

Är väl inte minsta tvekan om vilken man ska välja.
Julas småpumpar räcker inte för att värma en villa.

Qlima som är så felkänslig har bara 2 års garanti. Mitsubishi har 5 års garanti.
Billiga kinapumpar lekte vi med för 15 år sedan men de blev inte långlivde.
Exempelvis en pelletsbrännare kan man köpa begagnad och reparera själv.
En värmepump måste däremot hålla då reparationer blir för dyra, därför är det kvalitet som gäller där för att få billig värme.
Nu handlar ju hela tråden om snabbkoppling där man eventuellt kan göra det själv, eller med en certifierad vän utan kostnad så det är du som jämför äpplen och päron. I mitt trolleri så har jag redogjort för verkligheten med SC-JA2519 som inkluderar wifi modul och fjärr. Den kostade 6800:-. I din länk så landar jag på 21697:- inklusive fjärr, wifi och installation med RUT. Nu är ju din föreslagna pump som blir mer än 3 ggr så dyr större och har 4,6 i SCOP jämfört med 4,0 i SCOP för Qlima. Min poäng är att exempelvis ditt förslag måste ha bra mycket längre livslängd och betydligt högre verkningsgrad eftersom kostnaden blir mer än 3 ggr så dyr. Det kanske den har men det man kan hoppas på är att nå break even. Det finns inget utrymme att tjäna något. Jag har räknat på 10 års livslängd och håller man sig till den hypotesen så kan man inte räkna hem den högre kostnaden.
 
  • Gilla
MLindstrom
  • Laddar…
A
mbha mbha skrev:
Nu handlar ju hela tråden om snabbkoppling där man eventuellt kan göra det själv, eller med en certifierad vän utan kostnad så det är du som jämför äpplen och päron. I mitt trolleri så har jag redogjort för verkligheten med SC-JA2519 som inkluderar wifi modul och fjärr. Den kostade 6800:-. I din länk så landar jag på 21697:- inklusive fjärr, wifi och installation med RUT. Nu är ju din föreslagna pump som blir mer än 3 ggr så dyr större och har 4,6 i SCOP jämfört med 4,0 i SCOP för Qlima. Min poäng är att exempelvis ditt förslag måste ha bra mycket längre livslängd och betydligt högre verkningsgrad eftersom kostnaden blir mer än 3 ggr så dyr. Det kanske den har men det man kan hoppas på är att nå break even. Det finns inget utrymme att tjäna något. Jag har räknat på 10 års livslängd och håller man sig till den hypotesen så kan man inte räkna hem den högre kostnaden.
vi har religionsfrihet var och en blir salig på sin tro
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vi har religionsfrihet var och en blir salig på sin tro
Ja jag ber om ursäkt om jag utmanat din rätt till em egen tro.

Ytterligare ett skäl man kan spekulera i när det gäller mitt trolleri är att man kan ta de där 10,000:- eller mer man sparar vid inköpet. Starta ett ISK konto och köpa lite aktier i några stabila bolag. All tillgänglig empirisk bevisning idag indikerar att man då tjänar än mer.
 
  • Gilla
Stig alm och 1 till
  • Laddar…
A
undras varför det startats så många troll-konton på bygga hus den senaste tiden?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.