electroluxaren skrev:
undras varför det startats så många troll-konton på bygga hus den senaste tiden?
Om det är mig du syftar på så heter jag Bengt Hahn, bor i Åkers styckebruk och den installationen jag talar om bifogas i bild. Vidare påstår jag att din kommentar om alla utbytta Qlima inom 2 år jämfört med Mitsubishi är rent påhitt. Det jag påpekade tidigare på ett vänligt sätt var att din första kommentar om din inte allför djärva gissning plötsligt förvandlades till exempel ur riktiga livet när de provtrycktes. Du måste väl ändå förstå att det inte är trovärdigt. Annars hade du sakligt redogjort för dina erfarenheter först, men när följs upp av en precisering som i liknande fall alltsom oftast ska överdrivas intill förbannelse då rasar det ihop.

Bild på Qlima utomhusenhet installerad vid en träbeklädd husvägg bredvid ett fönster och en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uwe H och 3 till
  • Laddar…
A
mbha mbha skrev:
Om det är mig du syftar på så heter jag Bengt Hahn, bor i Åkers styckebruk och den installationen jag talar om bifogas i bild. Vidare påstår jag att din kommentar om alla utbytta Qlima inom 2 år jämfört med Mitsubishi är rent påhitt. Det jag påpekade tidigare på ett vänligt sätt var att din första kommentar om din inte allför djärva gissning plötsligt förvandlades till exempel ur riktiga livet när de provtrycktes. Du måste väl ändå förstå att det inte är trovärdigt. Annars hade du sakligt redogjort för dina erfarenheter först, men när följs upp av en precisering som i liknande fall alltsom oftast ska överdrivas intill förbannelse då rasar det ihop.

[bild]


Får hålla med dig. har den billigaste jula Qlima med snabbkoppling för att värma upp garaget.

Hört mestadels väldigt gott om dom och installerar man den rätt så verkar den hålla länge för många.

nu har min iof endast suttit ett år, men läser mycket bra om dom och som tidigare skrev så är det ett stort märke även om den inte heter qlima i andra länder.

Sen är den inte bäst energiklass men duger alldeles perfekt till att värms upp ett dåligt isolerat garage.
 
Till ett garage eller en sommarstuga kanske en qlima duger. Nu har helt plötsligt JA2519 i snabbkopplingsutförande fått 4,89 kW maxeffekt medan JA2519 utan snabbkoppling bara är på 3,66 kW maxeffekt.
4,89 kW är ändå för lite för att värma upp en villa. Gör man det får julapumpen gå "plattan i mattan" som vår käre Jockefors brukade säga medan en vanlig värmepump tar det lugnt på deleffekt. Sådant påverkar COP-värdet. Slitaget på kompressorn blir också mindre på deleffekt vilket påverkar maskinens livslängd.

Min julapump höll inte särskilt länge så jag ångrar mitt köp. Då var den ändå försedd med konade rör. Snabbkoppling är en felkälla till, den kan börja läcka och då är det bara att kasta pumpen. Går inte att täta läckan och efterfylla mer kylmedia.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vad en modell ger för maxeffekt vid +7 ute är kanske inte det man ska kika på i första hand, kika istället på vad dom levererar vid ca -10 eller -15 beroende på vart i landet det är och ”normal” vintertemperatur.

Garage och sommarstugor har ofta betydligt sämre förutsättningar så dom kan kräva en hel del effekt för att hålla en viss temperatur vintertid.

Även fast många skriver att en modell fungerar bra och klarar att värma en viss fastighet så betyder inte det att den gör sin uppgift bra som värmepump och ger en bra besparing.
En elradiator fungerar också bra och gör sin uppgift lite hårddraget.

Vi plockar ner en hel del billiga varianter efter alldeles för kort drifttid och ersätter med helst något japanskt märke.
Finns säkert dom som ”fungerar bra” som går länge också men med rätt effekt och placering så är jag rätt säker på att en märkesmodell över tid blir en bättre spargris.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vad en modell ger för maxeffekt vid +7 ute är kanske inte det man ska kika på i första hand, kika istället på vad dom levererar vid ca -10 eller -15 beroende på vart i landet det är och ”normal” vintertemperatur.

Garage och sommarstugor har ofta betydligt sämre förutsättningar så dom kan kräva en hel del effekt för att hålla en viss temperatur vintertid.

Även fast många skriver att en modell fungerar bra och klarar att värma en viss fastighet så betyder inte det att den gör sin uppgift bra som värmepump och ger en bra besparing.
En elradiator fungerar också bra och gör sin uppgift lite hårddraget.

Vi plockar ner en hel del billiga varianter efter alldeles för kort drifttid och ersätter med helst något japanskt märke.
Finns säkert dom som ”fungerar bra” som går länge också men med rätt effekt och placering så är jag rätt säker på att en märkesmodell över tid blir en bättre spargris.
Jag bor strax utanför Strängnäs och vi har som regel knappt snö och väldigt få dagar, eller veckor under -8 grader. Vi får väl se hur den håller. Qlima anläggningen i stugan strax utanför Grängesberg har tuffat på rätt bra i fyra år nu. Ska kalkylen vara professionell så måste den inkludera kapitalkostnaden. Säg att du köper den på kredit och betalar 5 - 6% ränta. Då ligger du väldigt illa till i utgångsläget. Köper du en märkespump som med installation kostar minst 10,000:- mer så får du 5,000:- i ränta på de pengarna om du kan få 4% under 10 år vilket vilken vettig aktiefond som helst bör kunna ge.

Med vi plockar ner och ersätter så förstår vi alla att du jobbar i branschen. Det kan vara helt korrekta uppgifter men du blir naturligtvis till skillnad mot mig en part i målet. Ingen i branschen kan väl i rimlighetens namn rekommendera en billigare produkt som dessutom rent tekniskt kan installeras privat. Det skulle var väldigt konstigt så man får ta det för vad det är dessvärre.
 
  • Gilla
wedge73 och 2 till
  • Laddar…
A
mbha mbha skrev:
Jag bor strax utanför Strängnäs och vi har som regel knappt snö och väldigt få dagar, eller veckor under -8 grader. Vi får väl se hur den håller. Qlima anläggningen i stugan strax utanför Grängesberg har tuffat på rätt bra i fyra år nu. Ska kalkylen vara professionell så måste den inkludera kapitalkostnaden. Säg att du köper den på kredit och betalar 5 - 6% ränta. Då ligger du väldigt illa till i utgångsläget. Köper du en märkespump som med installation kostar minst 10,000:- mer så får du 5,000:- i ränta på de pengarna om du kan få 4% under 10 år vilket vilken vettig aktiefond som helst bör kunna ge.

Med vi plockar ner och ersätter så förstår vi alla att du jobbar i branschen. Det kan vara helt korrekta uppgifter men du blir naturligtvis till skillnad mot mig en part i målet. Ingen i branschen kan väl i rimlighetens namn rekommendera en billigare produkt som dessutom rent tekniskt kan installeras privat. Det skulle var väldigt konstigt så man får ta det för vad det är dessvärre.
exakt, dessa färdigfyllda pumpar är inget installatörer eller andra säljare av ”dyrare” värmepumpar gillar då det dom hel enkelt förlorar kunder pga dom

då dom funkar alldeles perfekt att ha i garage/förråd eller liknande + hus som det står i tråden.. de dyra pumparna med installation kan aldrig matcha i pris...
och ser ingen anledning till att plöja ner 20.000kr på en pump där julas Qlima räcker för att värma upp..
 
Om börsen går upp under perioden så får man lite avkastning på pengarna om man har dom i sparbössan, stämmer bra det och inget jag säger emot heller.
Hur billiga eller dyra pumpar finansieras skiljer sig nog åt.
Tror inte vi har så många som behöver finansiering för dom 15000-19000:- som dom i regel kostar inkl installation.
En "professionell" kalkyl behöver ta med alla parametrar som inköp/installation, besparing över tid och då livslängden vilket gör det väldigt svårt att vara korrekt på då livslängden kan skilja sig åt.

Kan inte direkt säga att vi "förlorar" kunder , du måste egentligen anlita en kyltekniker för att ansluta rören sen om dom flesta gör det eller inte är en annan sak.
Utan kyltekniker så kan man bli helt utan garantier och med lite otur blir det en dyr affär.

Tycker egentligen den största "förlusten" är att en dålig modell oavsett om den kommer från Jula eller någon annanstans ifrån kan ge luftvärmepumpar dåligt rykte och dom kunderna sprider sedan att luftvärmepumpar är helt värdelöst vilket då drabbar mig med flera som försöker sälja och montera bra modeller.

Ni har en åsikt och jag en annan när det gäller att kvalite oftast lönar sig i längden.
Gäller inte bara luftvärmepumpar utan flera andra saker.
 
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Jag stängde av min två år gamla Qlima för ett par månader sen när kylsäsongen var över. Nu när jag startar upp den blir den knappt fisljumen... Jag ska göra lite rudimentär felsökning, men risken att den åker på tippen är ganska stor...
Som tur är köpte jag två när det var rea och den första betalade i princip igen sig första vintern, men sett ur ett miljöperspektiv känns det inte helt rätt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
mbha mbha skrev:
Jag bor strax utanför Strängnäs och vi har som regel knappt snö och väldigt få dagar, eller veckor under -8 grader. Vi får väl se hur den håller. Qlima anläggningen i stugan strax utanför Grängesberg har tuffat på rätt bra i fyra år nu. Ska kalkylen vara professionell så måste den inkludera kapitalkostnaden. Säg att du köper den på kredit och betalar 5 - 6% ränta. Då ligger du väldigt illa till i utgångsläget. Köper du en märkespump som med installation kostar minst 10,000:- mer så får du 5,000:- i ränta på de pengarna om du kan få 4% under 10 år vilket vilken vettig aktiefond som helst bör kunna ge.

Med vi plockar ner och ersätter så förstår vi alla att du jobbar i branschen. Det kan vara helt korrekta uppgifter men du blir naturligtvis till skillnad mot mig en part i målet. Ingen i branschen kan väl i rimlighetens namn rekommendera en billigare produkt som dessutom rent tekniskt kan installeras privat. Det skulle var väldigt konstigt så man får ta det för vad det är dessvärre.
Ja men Miljöpartiets experter har ju i samarbete med sina kompisar i EU förbjudit självinstallation också av värmepumpar med snabbkoppling. En installatör måste till om man inte ska begå Åsiktsbrott i det nya 4%-styrda Sverige.
Med Kamala Harrris som president blir det nya krig och nya stora folkförflyttningar. Inte säkert att aktiebörserna fortsätter att gå uppåt i det klimatet med Kina som världsledande ekonomi. Jag skulle inte chansa.
Kommer det att bli efterkontroll och kraftiga miljöböter för dem som köpt en julapump med snabbkoppling, fyllt i julas formulär och sedan installerat den själv? ingen som vet. Formulären samlas väl in och hamnar någonstans.
Allt kan hända i extremistens lekstuga. Råvaran till vår kära bränslepellets vill det verkställande regeringspartiet tillverka flygbränsle av vilket gör våra dyra pelletspannor till elpannor med COP 1,0
 
För miljöns skulle är det ingen höjdare med kort livslängd även om få egentligen tänker i det spåret, brukar vara det som går ut från plånboken som är det man håller koll på eller eventuellt vilken besparing detta köp kan ge på sikt.

Får hoppas den andra håller längre .
En del verkar ha fått ganska bra support och hjälp med skapliga priser på reservdelar medans en del inte verkar få någon hjälp överhuvudtaget när man ser vad som skrivs och vad man hör.
Så kan det dessvärre även vara med bra grejer också om man handlar av fel butik/återförsäljare.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Reservdelar borde inte vara så svårt att få tag på. Problemet är nog att få ut en tekniker som felsöker och byter delar utan att det kostar mer än en ny maskin.
Man måste börja med att släppa ut kvarvarande kylmedia i atmosfären så att man kan löda dit serviceportar...
 
A
useless useless skrev:
Reservdelar borde inte vara så svårt att få tag på. Problemet är nog att få ut en tekniker som felsöker och byter delar utan att det kostar mer än en ny maskin.
Man måste börja med att släppa ut kvarvarande kylmedia i atmosfären så att man kan löda dit serviceportar...
Med punkteringstång motsv kan man ta hand om f-gasen. Utan att släppa ut.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
Reservdelar borde inte vara så svårt att få tag på. Problemet är nog att få ut en tekniker som felsöker och byter delar utan att det kostar mer än en ny maskin.
Man måste börja med att släppa ut kvarvarande kylmedia i atmosfären så att man kan löda dit serviceportar...
Beror nog på hur bra koll man har själv och kan söka på tex nätet, dom jag hade i tanke var dom som hade kontaktat butiken eller distributören för att få tag på reservdel.
krävs det sen kylmontör för reparation så springer kostnaden iväg.
 
Jag startade den här tråden par år sen, har ju min Qlima i garaget och valde den för att det kändes som ett smidigt sätt att "prova på" luftvärmepump. Var då lite osäker på om jag skulle gräva kulvert för bergvärme från huset, köpa luftvärmepump eller köra vidare med direktverkande el.

Jag har all respekt för märkesgrejjer och det är inte omöjligt att det blir det framöver. Men rent funktionsmässigt funkar Qliman väldigt bra, över förväntan. Den håller inställda 10 grader oavsett yttertemp och har sänkt årsförbrukningen för hela huset rejält. X faktorn är ju då såklart livslängden, den som lever får se. Jag har iaf klätt in den något exponerade Parker-Spannerkopplingen med isolering med hopp att det ska hålla oringarna spänstiga lite längre. Jag håller er uppdaterade.

Bjuder på en dagsfärsk morgonbild, säsong 3 inledd sedan ungefär en månad tillbaka.

Qlima luftvärmepump installerad på ett grått garagevägg med skyddstak och svart uppsamlingskärl under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
ja det är bara att köra så länge grejerna håller (y)
Man sparar generellt inte samma summor i ett garage med +10 oavsett modell så ni kanske även har dragit ner på någon ytterligare förbrukning eller så har ni haft varmare hos er senaste vintrarna.
men det är alltid kul att se en lägre förbrukning :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.