Sådär, varit borta på jobb flera dagar. Fortfarande noll koll på vad som skall kollas förutom pys på undersidan av den röda.

Finns det något i filmen som ser bra/dåligt ut?
 
Funderat på att läsa tipsen du får?
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag förklarade var den satt i mitt förra inlägg. Strunta i trycken tills vidare. Det är inte orsak till dina problem.
 
  • Gilla
sajfosajdfosdji
  • Laddar…
Jo men förstår inte tipsen :) hitta en ratt med 1-2-3 hittar jag ej :) är bara lite trög med detta
 
R
Har du hittat cirkulationspumpen , se hur den kan se ut i # 11 , du måste veta om den snurrar som den ska , snurrar den inte , är det detsamma som ingen värme
 
I andra bilden i inlägg 12 sitter den exakt dör jag sagt att den sitter. Hastighetsvredet sitter på framsidan och syns tydligt på bilden.
 
ah, den som heter typ SMC och står på III. Ska se om jag kan vicka på något eller öppna. Men om den inte funkar så borde väl ingen värme komma alls till elementen? Kollar på den iallafall.

Såg nu ochså att elementen som jag ritat schematiskt bara var varmt i rören fram till själva elementen. Så vredet med stift stoppar det varma från att åka in i elementen. Har testat att ta av vredet och banka lite här och var, får se om det hjälper. Men det kanske fortfarande beror på att pumpen inte ger kraft nog!?
 
Jag har förklarat det också tidigare i tråden. Det är inte felvald pump eller termostaterna du har fel på. Det kan möjligen vara det också, men det är inte det som är ditt huvudssakliga problem.
 
Om jag backar bandet och kollar vad du skrev så är det nog detta du talar om när det är förtrycket. Ska kolla hur det ser ut men måste fixa luftmätare osv. Såg i kommentarer att många VVS påstår att det måste bytas för flera tusen istället för att bara fylla på med luft

Tittade i pannrummet nu på kärlet. När jag öppnar ventilen i botten och trycker på det så händer inget alls. Inget luft eller vatten kommer ut
 
Redigerat:
Jag ger upp. TS tar inte till sig råd alls.
Rävlyan, försök gärna förklara du, jag lägger ner nu.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Daniel, förstår din frustration. Du har förklarat allt i tidigiare inlägg. Gickk tillbaks i början och tittade då på inlägg 8 först. Där nämnde du trycket och fokuserade på det igår kväll. Såg nu att du senare sa att det inte hade med trycket att göra utan pumpen med 1-2-3 läge. Missade att kolla vidare i tråden. Började helt enkelt läsa från början.

Pumpen med 1-2-3 står ju på 3 och hittar inte vart man öppnar den som på filmen du länkade. Var lite inne på att kila in något vasst vid pilen och pilla bort plastdetaljen men vet inte om jag gör något dumt då :)
 
R
P pixellegolas skrev:
Daniel, förstår din frustration. Du har förklarat allt i tidigiare inlägg. Gickk tillbaks i början och tittade då på inlägg 8 först. Där nämnde du trycket och fokuserade på det igår kväll. Såg nu att du senare sa att det inte hade med trycket att göra utan pumpen med 1-2-3 läge. Missade att kolla vidare i tråden. Började helt enkelt läsa från början.

Pumpen med 1-2-3 står ju på 3 och hittar inte vart man öppnar den som på filmen du länkade. Var lite inne på att kila in något vasst vid pilen och pilla bort plastdetaljen men vet inte om jag gör något dumt då :)
Den pumpen är av äldre sort och har inte luftskruven/inspektion i bakre delen som nya har , enda chansen är att lyssna på den och höra om det snurrar i den , genom att ändra farten 1 - 2 -3 då kommer det att höras om den snurrar
Fattigmans stetoskåp = en större mejsel som sätts mellan pump och öra
 
  • Gilla
pixellegolas
  • Laddar…
Tack. Det har varit rätt hänt senaste dagarna så inte stresstestat systemet. Men fick värme i en radiator som varit kall hela tiden då något kanske hänt. Ska lyssna sen när jag sätter på hög nivå
 
Nu har jag satt termostat på 23 grader och sett till att det är över en bar i expansionskärl. Det pyser luft i ventil.

När jag nu sätter en kniv mot pumpen och lyssnar som får jag hummande, eller "bzzzzz", låter helt enkelt elektiskt där inne. Men fortfarande är det ingen värme i många av elementen. Får man misstänka en trasig pump? Ser ju inte ut som på bilden så har svårt att veta hur jag ska göra. Försökte hitta manual men framkommer inte ordentligt vad den heter
 
R
Du har en shunt där , om du drar ut vredet ( den runda delen ) kan vara lite trög , så går det att vrida den mot rött ( varmt ) eller blått ( kallt ) .Känn samtidigt på röret som går ut till radiatorerna , Röret ska bli kallt eller hett , vrid några gånger för att verkligen känna , vad står vredet på nu
 
Nu är jag sådär trög igen men kan du referera till shunten i filmen jag la till från mitt pannrum? Kanske vad vilken tid man ser den? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.