Här är en förenklad bild av vad som händer från tvättstugan och om man följer röret in till vardagsrummet
 
  • Schematisk bild av värmecirkulation från tvättstuga till vardagsrum med markerad luftningspunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Frågan är om du har 1 eller 2 rörs ta ett foto på dom så kopplet även syns
 
R rävlyan skrev:
Frågan är om du har 1 eller 2 rörs ta ett foto på dom så kopplet även syns
bild finns på sidan 1 där jag la upp lite foton på bland annat element :)
 
Det där är inte en pump, det är shuntstyrningen.
Radiatorerna är inte kopplade på det viset oavset om det är en eller tvårörssystem. Om det inte är någon udda speciallösning.
 
R
I pannrummet ja , det verkar vara 2 rörs , men behöver se de uppe med
 
Här är övervåning 2 olika element.
 
  • En vit radiator monterad på vägg med kopparledningar och golvsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägghängd radiator med anslutningar och termostat i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en vanlig tvårörs installation.
 
Ok, men förstår fortfarande inte vad jag ska göra :) jag vet, en sån där jobbig nybörjare som inte fattar :)
 
Du ska kolla så att pumpen (snett till vänster ovanför shunten) snurrar.
 
R
Ingen fara """ alla har vi varit små och lärt oss gå """"":D Fösta gången jag ser en sådan pump ., finns det 1-2-3 på något vred den så ställ på 3 , lite extra fart kan behövas , som sägs du måste kolla om den snurrar så det inte går på självtryck runt , om så är så blir det nog lite dålig fart på en del element , helst det på lägre nivå , värme stiger och går förbi dom nedre
Är nog inte luft utan flödesfel . stänger du allt uppe så blir det nog värme nere och vissevärsa
 
Om det är ratten ovanför röda kärlet till vänster så när jag vrider så pyser det och ut kommer både luft och lite vatten. Det flyger typ 2m rätt ut på golvet en skvätt
 
R
Det kan komma lite luft där , det är ett rör som kommer från höger och det går nog mot pannan och då kan det gå in i röret
trycket i systemet ser skapligt ut på bilden ,
Hur är det med ventilen i botten på kärlet ( som en bilventil ) , pyser det till där när du trycker på piggen bara luft eller kommer det vatten ,
Att kolla om pumpen snurrar , ta en mejsel och sätt den mellan örat och pumpen så går det att höra om den snurrar , stäng gärna av och på den när du lyssnar
 
under det röda kärlet är det en svart hatt/kåpa. Har inte pillat på den och kollat vad det är under där.

Pumpen har jag inte lyckats identifiera än. Vet inte om någon i föregående meddelanden sagt det. Trodde ju hela tiden att termomatic var den men var ju bara schuntregulator
 
Ja, jag förklarade var den satt i mitt förra inlägg. Strunta i trycken tills vidare. Det är inte orsak till dina problem.
 
Lägger upp film på pannan och alla rattar och ett litet sprutt på slutet :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.