Avemo skrev:
IGBT:er (Insulated Gate Bipolar Transistor) är drivtransistorer till själva invertern. Är de trasiga är det ett större fel. PFCM vet jag inte vad det är. Kanske Power Factor Correction Module, men det är bara en gissning. Om det är en temperatursensor som är trasig låter det spontant som ett mindre fel, men det är lite underligt att det är samma felkod.
Har kontaktat en lokal AC firma - de kollar med Samsung just nu vad koden egentligen betyder.
Återkommer när jag vet mer. Om det är något som har stenkoll - berätta gärna!
 
Anna_H skrev:
Tack! Din servicetekniker är enligt minerfarenhet helt ute och cyklar. Att det bildas is PÅ utedelen är så vitt jag begriper ett tecken på att avfrostningen INTE funkar, det är ju just den nedisningen avfrostningen ska motverka. Is under maskinen däremot kan det gärna bli när temperaturen är runt nollan, det är ju då luftfuktigheten är som knepigast. Anlita en annan tekniker/firma.

När vi hade samma problem med vår blott tre år gamla pump visade det sig vara något som hette "trevägsshunt" eller nåt i den stilen som var trasigt. Det var ett garantiärende, så det lagades gratis. Inte alls säkert att du har exakt samma fel, men som sagt, is på själva utedelen är alltid ett fel, om det är en pump anpassad för svenskt bruk.
Kan vara att han är ute och cyklar, jag vet inte.
Det är i alla fall samma firma som är kontaktad nu så jag kommer göra en djupdykning i detta med att den samlar snö/is.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martenw skrev:
Den där pumpen är inte frisk. Den avfrostar inte när den ska, en avfrostning går igång när skillnaden mellan förångaren och utetemp är exvis 5C och utetemp är under exvis +5C. (kan vara olika värden för olika märken men principen är densamma).

Så hitta en lista på ohm värden för dina givare och gå ut och mät. Kolla också ( som Electroluxaren redan tipsat om) så att utegivaren sitter fritt i luften bakom pumpen, har den lagt sig mot förångarens lameller så visar den samma temp som förångningsgivaren = ingen avfrostning. (eller om den är inbakad i is).

Men det gjorde väl din tekniker när han var där.......? Nä just det,han var upptagen med att förklara att det var normalt med så mycket frost vid den utetempen så han hann inte....
Jag är inte den som klankar ned på någon i första taget, men nu är det tydligen dags.

Jag fick ju service på pumpen - som tidigare beskrivet - och allt skulle vara bra - trots denna snö och isbildning.

Nu har jag bekymmer igen och vänder mig till samma servicecenter. Skickar tre mail utan att få svar.
Talar med en på telefon som säger att de väntar på besked från Samsung (utifrån min felbeskrivning)
Åker till butiken ( kollar först på hemsidan att det är öppet ) och kommer till en låst dörr med lappen "sporadiskt öppet".
Nu har det gått över 5 veckor och de har inte ringt eller skrivit till mig på mail.

Jag meddelade dem idag att jag inte vill ha med dem att göra.

Företaget är Varma Hem i Enköping.

Någon som är duktig på luftvärmepumpar i området Bålsta/Enköping/Uppsala?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.