Jag är intresserad av vad servicekillen egentligen gjorde, hur fick han bort all is och snö? Och har det blivit bättre sen han var där och gjorde service? Du skrev att baksidan är värst åt dig, min klarar av baksidan rätt bra men blir värst på framsidan inne i utedelen, en gång blev det så mycket is att fläkten började skrapa i. Måste försöka få bort allt idag med att spola varmvatten.
 
Tack för tipset om värmeläge istället för auto!
 
Hur mycket snö som faktiskt bildas kan ju även beror på vart du bor: Fuktig luft + runt nollan = risk för is. Sedan håller jag med övriga i forumet om att den mängd is som var på värmepumpen vid fototillfället är lite i överkant (milt sagt). Antar att serviceteknikern ordnade så du fick rent filtret i innedelen, det är annars en sak som kan minska värmepumpens effekt och funktion.

Såg att någon rekommenderade varmluftspistol för att smälta snön, detta skulle jag avråda från då det kan påverka lamellerna på baksidan av utedelen. Varmvatten fungerar utmärkt.
 
Den där pumpen är inte frisk. Den avfrostar inte när den ska, en avfrostning går igång när skillnaden mellan förångaren och utetemp är exvis 5C och utetemp är under exvis +5C. (kan vara olika värden för olika märken men principen är densamma).

Så hitta en lista på ohm värden för dina givare och gå ut och mät. Kolla också ( som Electroluxaren redan tipsat om) så att utegivaren sitter fritt i luften bakom pumpen, har den lagt sig mot förångarens lameller så visar den samma temp som förångningsgivaren = ingen avfrostning. (eller om den är inbakad i is).

Men det gjorde väl din tekniker när han var där.......? Nä just det,han var upptagen med att förklara att det var normalt med så mycket frost vid den utetempen så han hann inte....
 
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
När vi installerade vår Panasonic förra vintern såg den också ut så där efter några dagar. Vi reklamerade och när teknikern kom ut och tittade visade det sig vara fel på just någon givare, vet inte exakt då jag inte var där när de kom och åtgärdade. Sedan det har pumpen aldrig fått mer än kanske en liten frosthinna oavsett temperatur ute...

Bifogar bild på hur det såg ut när det var fel, snarlik isbildning som på din pump...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
Tack för bra tips! Spolade av med varmvatten förra helgen, den klarade nån dag att frosta av men nu är det fuklt med is igen som ovanstående bild typ... Ska fixa ohm mätare å :)
 
Såg att sverigepumpen har börjat erbjuda en Sparmössa som man ska sätta på utedelen. Vad tror ni om det?
Vissa har hävdat att om utedelen isoleras bättre så blir den mer effektiv. Det här verkar vara en billighetsvariant av det.
http://www.sverigepumpen.se/vara-paket/mega/
 
Frågan är väl hur den ska sitta och monteras? Tror inte jag riktigt förstår utifrån den lilla bilden. Bättre isolerad kompressor är t.ex. säkert bra som värmepump.
 
Den lilla gummitutan monteras på kranarna på utedelen .
Vill man isolera kranarna kan man lika gärna ta isolertejp som är anpassad för detta.
Vi får ingen skillnad på verkningsgrad när man mäter med och utan isolering men dom som tror på mera isolering kan göra det om det känns bättre :)
 
Till TS, Varför ber du inte teknikern komma tillbaka och göra sitt jobb? Har du inte betalt den fakturan ännu så gör det inte. Och ring hans chef och be att få en annan gubbe som vet vad han gör.

Om inte : En vanlig multimeter är vad du behöver, samt värdena på givarna(kolla med generalagent/importör) de brukar ha detta. + en vanlig termometer givetvis, då givarnas värde gäller vid en viss temp.
 
Urk, dags igen.
Har haft pumpen avstäng en tid och nu när jag slår igång den för ayy få lite kyla så hår den några sekunder och sedan stänger den av och röd + grön lampa blinkar på innerdelen. Den piper 4 gånger.
Kikade lite på nätet och den närmste felkod jag finner är:
22 MAIN/INVERTER IPM(IGBT Module) or PFCM Temperature sensor
Error
Check Outdoor Inverter
PBA E474

Säger inte mig så mycket - dessutom är jag inte hundra på att det är rätt kod.
Vart börja? Den funkar bra med bara fläktfunktion men skall jag ha värme eller kyla slår den av.

Samsung S-inverter AQV12NSAX.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
IGBT:er (Insulated Gate Bipolar Transistor) är drivtransistorer till själva invertern. Är de trasiga är det ett större fel. PFCM vet jag inte vad det är. Kanske Power Factor Correction Module, men det är bara en gissning. Om det är en temperatursensor som är trasig låter det spontant som ett mindre fel, men det är lite underligt att det är samma felkod.
 
Tråden är lite rörig, gjorde du någonsin någon service på den? Om inte, gör det.
 
kulle skrev:
[länk]
Tack! Din servicetekniker är enligt minerfarenhet helt ute och cyklar. Att det bildas is PÅ utedelen är så vitt jag begriper ett tecken på att avfrostningen INTE funkar, det är ju just den nedisningen avfrostningen ska motverka. Is under maskinen däremot kan det gärna bli när temperaturen är runt nollan, det är ju då luftfuktigheten är som knepigast. Anlita en annan tekniker/firma.

När vi hade samma problem med vår blott tre år gamla pump visade det sig vara något som hette "trevägsshunt" eller nåt i den stilen som var trasigt. Det var ett garantiärende, så det lagades gratis. Inte alls säkert att du har exakt samma fel, men som sagt, is på själva utedelen är alltid ett fel, om det är en pump anpassad för svenskt bruk.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.