Avemo skrev:
Min värmepump har jag haft i tre år. Jag tror att det på den tiden har inträffat tre gånger att den isat ner sig. Det kanske finns bättre pumpar som det händer mer sällan på, men jag ser det inte som ett stort problem. Om du reser bort en vecka mitt i vintern bör du ha någon extra värme på som tar vid om värmepumpen skulle stanna. Jag skulle vänta och se hur stort problemet är innan jag började fundera på lösningar.
Vad har du gjort då den har stannat?

Som sagt, jag vet inte vilken pump jag har förrän om några dagar.
Kanske startade tråden lite tidigt... :) Men är nyfiken.
 
regelkonstruktion skrev:
Vad har du gjort då den har stannat?
Eftersom min värmepump sitter på en plats där det inte gör något om det blir isbana så har jag spolat vatten från trädgårdsslangen tills isen smält. Vill man hålla nere på mängden vatten så kan man hälla ett par grytor kokande vatten på isen.

I den här tråden finns bilder på hur det såg ut.
http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/205241-frosta-av-luftvarmepump.html
 
Nu har jag flyttat in.
Har startat pumpen och den har gett fin värme i en vecka nu.
Har all dokumentation, har dock inte satt mig in i det hela mer ännu.
Efter en vecka har det bildats snö på utedelen. Framsidan klarar sig hyggligt, men baksidan är igensnöad. (ingen snö finns ute)
Är detta ett tidigt tecken på att något är knas?
Är det att rekommendera att beställa service på plats, som första åtgärd?
DSC07364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC07362.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC07350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ju inte helt rätt ut. Kör du på "heat" eller "auto" läget och vilken temp kör du på?
 
Jag är inte hemma just nu, det enda jag vet är att den står på 21 grader.
Kan kolla resten ikväll. Tänkte du på något speciellt?
 
Det där ser ut som den högre skolan. Det kan aldrig vara rätt. Fel på pumpen eller fel pump för klimatet. Det skadar nog inte att låta en servicetekniker titta på den, men du bör nog vara inställd på att det kan vara byte som gäller.
 
Skulle tro på antingen felaktigt inställd expantionsventil eller defekt sådan. Dvs ta dit en tekniker som kan mäta upp temperaturerna på köldmediet och trycken
 
Har råkat ut för nästan lika mycket påfrysning/isblock när det var fel på en temperaturgivare. Beror nog på hur gammal den är vad som är lönt att göra/reparera men en servicetekniker kan som sagt ganska snabbt mäta tryck och temperaturer.
 
A
Ja det är troligen en givare i utedelen,
Man kan prova att flytta ut utgivaren på baksidan
Och kolla förångargivaren att den sitter på plats annars byte.
Tror inte att denna modell har någon expansionsventil utan det är kappilärrörsstyrning.
 
electroluxaren skrev:
Ja det är troligen en givare i utedelen,
Man kan prova att flytta ut utgivaren på baksidan
Och kolla förångargivaren att den sitter på plats annars byte.
Tror inte att denna modell har någon expansionsventil utan det är kappilärrörsstyrning.
Okay.
Jag har nu beställt service/reparation till nästa vecka.
Återkommer med domen, eller facit - hur man nu ser på det.
Tack så länge!
 
  • Gilla
Agren
  • Laddar…
Har samma problem med min! Skall bli spännande att höra vad du fick för svar...
 
Har den fått någon dom?
 
Ursäkta dröjsmål - får skylla på helgtider!
Jag har haft en servicetekniker på plats.
Han har utfört service på utedel och innedel.
Hans bedömning är att den är ca 6 år gammal och välservad. Han tror att det gjordes service för 1-2 år sedan på den, då den inte var så "skitig".
Han sade att avfrostning fungerar, den läcker inte köldmedel, och den fungerar i övrigt bra.
Han bedömde som att den kan köra i 6 år till. Ungefär så.

Hans åsikt var att det är ett friskhetstecken att det bildas is på utedelen då det visar att avfrostningen fungerar.
Det är, enligt honom, just mellan plus 3 grader och minus 3 grader som man får denna isbildning på maskinen.
Han tyckte inte det var lönt att bygga något "hus" till utedelen, då det inte har någon verkan annat är estetiskt och möjligen om man bor så att den riskerar att begravas i snömassor.

Ja, det var en sammanfattning av hans resonemang.

En sak till; jag har alltid kört i autoläge 21 grader. han tyckte det var bättre att på vintern köra värmeläge istället eftersom annars pumpar han in kall luft när jag kör braskaminen - bättre då han bara pumpar runt luften i huset istället.

Som sagt, detta var hans åsikter, själv är jag novis.
 
  • Gilla
Agren
  • Laddar…
Precis, kör man i auto så värmer och kyler den omväxlande för att hålla inställd temp.
 
A
Isbildning får man nog över ett bredare temperaturspectra, det beror ju helt på luftfuktigheten.
Men aldrig så mycket som du har på bilden, du får ju ingen som helst luft igenom den snödrivan.
Har det blivit bättre sen teknikern var ute hos dig?
Var den inte skitig så är ju frågan om det blev någon förändring över huvud taget.
Var han där så länge att han upplevde en avfrostning? Eller vad grundas antagandet att avfrostningen fungerar?
Om han gjorde service fick du något protokoll med temperaturer och tryck?
 
  • Gilla
Agren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.