Hej!
Har precis köpt ett mindre hus.
Där finns en luft luft värmepump från Samsung.
Utomhusdelen står på betongfundament en halvmeter från huset. Allt ser helt okay ut.
Damen som sålde huset till mig säger att när det är väldigt kallt ute och man kör fläkten på max har det hänt att utomhusdelen har fryst och stannat.
Hon säger att det är någon form av kondens som fryser till is.
Jag är inte säker på vad hon menar, men är dettta vanligt och finns det någon patentlösning för att det inte skall inträffa?
 
kulle
Kan inte så mycket om lvp men det finns ett dräneringshål under som det kan samlas löv o annat skräp kolla så det är rent där.
Sen har väl vissa pumpar en värmeslinga som ska kunna tina upp fruset kondensvatten, kanske den har lagt av.
 
Yes.
Skall kolla detta med dränering.
Det var just detta med värmekabel som jag själv funderade kring.
 
Om hela förångaren fryser är det förmodligen gasbrist, dvs en läcka. Så illa får vi hoppas att det inte är.

Om kondensvattnet inte har någonstans att ta vägen kan det hända att det fryser och blockerar fläkten. Som redan sagts finns det ofta en värmeslinga i botten av utedelen som hindrar vattnet från att frysa just där. Då rinner vattnet ut, men givetvis kan det frysa på marken och bilda en liten glaciär om det inte finns dränering. Även dräneringen kan frysa och kan i så fall kanske behöva en extra värmekabel.

Det finns också folk som samlar kondensvattnet i murarbaljor och tömmer ut isbitarna i trädgården allt eftersom.

Du får väl se vad som händer i vinter och lösa ev. problem när de kommer. Patentlösningar finns knappast, men det är bra att veta hur pumpen brukar låta och hur ofta den går. Då kan man ofta höra om något börjar bli fel.

Så här såg det ut för ett par år sedan i januari. Numera sitter det en extra värmekabel som går ner i dräneringen. Den kör jag vid behov, men eftersom det inte varit så kallt sedan jag installerade den har den inte behövts än...

IMG_0671.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett par gånger har min luftvärmepump frusit ihop så att den inte klarade av att avfrosta sig själv. Om det inte spelar roll att det blir is i dess närhet kan man spola med trädgårdsslangen tills isen smälter. Man kan även hälla över en gryta kokande vatten. Eller använda varmluftspistol. Händer det ofta får man börja överväga energiåtgången, men händer det en eller två gånger på en vinter är det hanterligt. Luftvärmepumpar är har flera begränsningar, och detta är en av dem.
 
A
Med en hyfsat ny luftvärmepump av någerlunda kvalitet skall inte detta kunna ske!
Klart att då blir nyfiken på hur gammal din samsung är?
Är det så att kanske inte är en värmepump för nordiskt klimat utan avsedd som kylaggregat i sydliga breddgrader.
Så antingen är det programfel eller ev en givare.
Om det är gasbrist kan man misstänka det om den inte värmer ordentligt dvs höjer lufttempen ca 20C. Och eller om utedelen inte har jämn påfrostning.
 
Okay jag är med.
Får nycklarna till huset om några dagar, så först då kan jag kika över vad exakt det är för en värmepump. Jag minns bara att det står S-inverter på den....
Har inte tidigare haft någon värmepump och tänkte det kanske var ett välkänt dilemma och att det fanns superenkla lösningar.
Svårt att egentligen beskriva problemet då jag enbart har förra ägarens beskrivning, och hon sade sig dessutom inte vara så teknisk, eller händig för den delen.

DSC07304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick bara en bild - och det var på innedelen.

Samsung själva kanske kan svara.
 
A
i det länkade broschyr materialet redovisas varken COP eller SCOP
vilket inte behöver betyda någonting men känslan är att det inte är en värmepump för nordiska förhållanden
därför denna på-isning. vilket man kanske kan leva med...

ej heller redovisas vilka effekter den ger vid olika ute temperaturer.
 
Redigerat av moderator:
På VP-forum så skriver en som kallar sig för en dignitär inom värmepumpar såhär om din pump.

"sen gjorde jag misstaget att köpa ett par snorbilliga Neo forte on/off samsungpumpar, det var rena skiten, tyvärr sålde jag en vidare till en bekant och då visste jag inte att den kunde vara så dålig, men såfort det kom ett par minus så frös den igen fullständigt, avfrostningen varade i nån minut, så det hann bara att töa lite innan den körde igång igen.
vill man ha en billig pump så har invest visat sig funka hyfsat, så jag trodde ju i min enfald att samsung kunde göra bättre grejer än invest, men icke."

Hoppas att den är bättre än vad han tycker, annars är det nog inte mycket att göra.
 
Min värmepump har jag haft i tre år. Jag tror att det på den tiden har inträffat tre gånger att den isat ner sig. Det kanske finns bättre pumpar som det händer mer sällan på, men jag ser det inte som ett stort problem. Om du reser bort en vecka mitt i vintern bör du ha någon extra värme på som tar vid om värmepumpen skulle stanna. Jag skulle vänta och se hur stort problemet är innan jag började fundera på lösningar.
 
Peter2400 skrev:
"sen gjorde jag misstaget att köpa ett par snorbilliga Neo forte on/off samsungpumpar, det var rena skiten, tyvärr sålde jag en vidare till en bekant och då visste jag inte att den kunde vara så dålig, men såfort det kom ett par minus så frös den igen fullständigt, avfrostningen varade i nån minut, så det hann bara att töa lite innan den körde igång igen.
Jag vet ingenting om pumpen du länkar till, men det står att den är en inverterpump och inte en on off-pump. Det kanske inte är samma sort som TS har då.
 
På många värmepumpar går det att ställa avfrostningstiden. Prova höj den kanske det blir bättre.
 
A
Droneman skrev:
På många värmepumpar går det att ställa avfrostningstiden. Prova höj den kanske det blir bättre.
Nämn en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.