krypgr-direktel-ftx skrev:
OK, då pratar vi om olika saker, "Frånluftsåtervinningsmodul" vs FTX- ventilation är helt olika ventilationslösningar. Man saknar uppvärmd tilluft i FX-system vilket inte är optimalt. I Denna tråd ligger fokuset på nybyggnation och då är det FTX som gäller.
Det man får med en frånluftsmodul är en frånluftsvärmepump som tillför extra energi med bergvärme istället för med elpatron. Precis som du skriver är skillnaden mot FTX att tillluften tas ouppvärmd från ventiler i väggar eller fönster. Det ger klart sämre komfort iom kalldrag men ekonomin är inte sämre. Om värmen som återvunnits distribueras tillbaka via luft eller vatten spelar ingen roll.

Frånluftsvärmepump är en mycket vanlig värmekälla i nybyggda småhus, förmodligen vanligare än FTX system.
 
pelle242 skrev:
Skall man få ett vettigt system med sol och ved måste man ha ack-tank så man får värme när solen inte skiner och man inte behöver elda dygnet runt. Att sedan konvertera det varma vattnet till varm luft kanske inte är dåligt miljötänk, bara dåligt tänk i allmänhet. Ett värmesystem med golvvärme ingjuten i plattan, ack-tank, solfångare och vattenmantlad kamin blir ganska låg investering och väldigt lite som kan gå sönder och krångla. Ett par cirkulationspumpar bara. Jämfört med värmepumpar och fläktar etc.
Ett par saker som jag funderar på.

1. Det varma vattnet ska väl konverteras till varm luft oavsett om du har FTX med varmvattenbatteri eller om du har radiatorer/golvvärme? Skillnaden är att med radiatorer/golvvärme så värmer du upp den "stillastående" luften direkt i varje rum. Med FTX värmer du upp luft som rör sig lite snabbare, i ventilationskanalerna.

2. Du kanske har sagt det, men jag har i så fall missat det. Hur resonerar du att man ska lösa ventilationen? Ska man ändå ha FTX så kan man väl lika väl använda den för att sprida värme i huset också. I så fall blir ju golvvärme/radiatorer bara en ren extrakostnad.
 
Visst FTX åker man på också, det kommer man inte ifrån. Och samtidigt vill man ha varmvatten, så man måste ha båda systemen in någon omfattning. Frågan är vilket man vill ha mest av och vilket medium man vill använda för att distribuera värmen. Det blir i slutändan en smaksak.

Men något jag funderar på är hur värmespridning vi FTX skall gå till? Det är en väsentlig skillnad på att värma tilluften till samma temperatur som rumsluften redan är och att tillföra varmare luft på ett effektivt och komfortabelt sätt. Det blir betydligt mera rördragning och ändå kommer man inte får lika bra värmespridning som tex golvvärme.

Kanske finns det skäl till att vattenburen värme är väldigt mycket vanligare än luftburen?
 
pelle242 skrev:
........något jag funderar på är hur värmespridning vi FTX skall gå till? Det är en väsentlig skillnad på att värma tilluften till samma temperatur som rumsluften redan är och att tillföra varmare luft på ett effektivt och komfortabelt sätt. Det blir betydligt mera rördragning och ändå kommer man inte får lika bra värmespridning som tex golvvärme.

Kanske finns det skäl till att vattenburen värme är väldigt mycket vanligare än luftburen?
Bra, då verkar vi vara överrens om att ventilation behövs och bör projekteras in vid nybyggnad (FTX).

Du behöver däremot inte fundera vidare på hur spridning av uppvärmd tilluft går till... Det fungerar alldeles utmärkt i ett någorlunda nytt välisolerat hus, diffusionstätt med balanserad ventilation vilket ger god luftomsättning i hela huset o värmen följer med! Vi bor ju i ett sådant hus!

Att vattenburet skulle vara vanligare än luftburet i lågenergihus har jag inte hittat någon statistik på ännu... Men är ganska säker på att det ständigt dyker upp nya tekniker som är mer lämpade/ekonomiska för fastigheter med lägre uppvärmningsbehov jämfört med de äldre mer energislukande.
 
pelle242 skrev:
... Att sedan konvertera det varma vattnet till varm luft kanske inte är dåligt miljötänk, bara dåligt tänk i allmänhet. Ett värmesystem med golvvärme ingjuten i plattan, ack-tank, solfångare och vattenmantlad kamin blir ganska låg investering och väldigt lite som kan gå sönder och krångla. Ett par cirkulationspumpar bara. Jämfört med värmepumpar och fläktar etc.
Nja...

Luften skall ju till sist värmas, det är ju den vi vistas i. Den kan värmas indirekt via grundplattan eller direkt via tilluften.
Så att gjuta in hundratals meter slang i golvplattan och mata in varmvattnet där för att sedan pumpas runt med "Ett par cirkulationspumpar" blir avsevärt större apparat än att leda ventilationens tilluft genom ett varmvattenbatteri.

För FTX-ventilation skall du ju ändå ha, eller hur?
 
För det första vill jag ha varma golv att gå på. Det är steg ett. På något sätt tycker jag det är logiskt att börja med dem då liksom är längst ner, och värme stiger uppåt. Att börja med att att skicka ut varm luft i takventiler och förvänta sig att den skall värma golven så småningom känns inte alls logiskt. Sedan får man bäst komfort med så jämn värmefördelning som möjligt. För att uppnå det har man så stor värmeöverförande yta som möjligt och att använda hela golvet som det är svårslaget. Det finns visserligen väggvärme men det får anses exotisk än så länge.

Och visst skall man uppfylla boverkets krav för ventilation och energi måste man ha någon återvinning på frånluften. Jag vill nog se det som ett nödvändigt ont och göra det så robust och okomplicerat som möjligt. Jag har lagt massor med tid på att felsöka FTX aggregat som löst ut säkringar när termostater för elbatteriet skenat och jag har bytt fläktlager själv för att slippa lägga ut 3500 på ytterligare en fläktmotor som skurit. Att blanda in mer komplexitet med ftx värmepumpar och vattenbatterier slipper jag helst.

Och du får gärna berätta för mig vilka fler rörliga delar det finns som kan gå sönder i sol/ved system än ett par cirkulationspumpar?

Och återigen, luftburen värme höll man ju på med ett tag, bacho minimaster mm. Varför dog det ut? Om det nu är en så lysande lösning?
 
Nu fick jag för mig att tråden handlade om "lågenergihus".

I ett sådant behövs inge uppvärmning under större delen av året, förutom det tillskott som människor och djur och hushållsapparater/belysning/TV etc ger.
Så det är mer "lågenergi" att vänja sig vid 20-22°C värme på golven, även om det känns kyligt för bara fossingar.
Att koppla in värme för fötternas skull, fastän någon uppvärmning inte behövs, är ju tvärs emot lågenergitanken.
Känns det för kallt finns ju mattor och tofflor att ta till :)
Men att ha klinker på golvet är inte så bra, för keramiska material känns alltid kallare.
 
"Förr" byggde man husen med ganska små rum. Då var det svårt att få luftburen värme att sprida sig i huset. Nu med mer öppna planlösningar funkar det bättre, men man kan ändå bli tvungen att sätta (el-)radiatorer i rum som man har dörren stängd till ofta, som sovrum och tvättstuga till exempel.

Men nu när man ändå drar ventilationsrör till varje rum kan man väl använda dem till att sprida den luftburna värmen också? :)

Det kan vara en anledning till att luftburen värme inte har fungerat så bra tidigare, men kanske är ett alternativ som man borde överväga och titta lite närmare på nu igen.
 
Niklas_1 skrev:
Krypgr: ah, förstod det som att ni hade ett nytt hus med det koncept du skrev om. Intressant lösning med ftx-värmepump i ett. Finns det vattenburna sådana också?
Nja, tanken med denna FTX-VP är att det värmer tilluften 2 steg, ett passivt och ett aktivt, värmepumpen o flödet/effekt (700 W) är endast dimensionerat i detta aggregat för ventilation och uppvärmning. Det finns säkerligen kraftigare frånluftvärmepumpar som även klarar av att värma vatten till ett vattenburet system. Som jag nämnde tidigare har vi löst det med att ha ett separat värmepump för varmvattenproduktionen (VP effekt 625W).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.