Ja, det bör gå fort nu (2.5% menar du ovan :) )

Har du hört något om vad markarbetet kommer kosta?
Behövs det sprängas, fyllas osv utöver normalt i området? Väg skall ingå i tomtpriset?
 
Mulan skrev:
(2.5% menar du ovan :) )
Ja :-[ ändrat...
 
Vet inget om det, det är väl den som bygger huset Typ Kjell-Åke som uppskattar det kanske...
Vägen hoppas jag verkligen ingår i detta enorma tomtpris :surprised:. kanske måste ta reda på det så inga ytterligare överraskningar kommer >:(
 
Guuben sa just nu att Kjell-Åke sagt att vägen o cykel/gångbanan ligger i tomt priset därav det höga priset :-/
 
Bygglov kan du söka när du har nybyggnadskartan samt erfoderliga handlingar ang bygget...ritningar etc...
 
Nybyggnadskarta är väl klar först när alla tomter är ordentligt avstyckade då antar jag?
 
Okej...nu har man pratat med Stig.
Intressant!!!!!

Dags att ringa lite hustillverkare för att höra vad de
har för 1.500.000 :)

Vårgårdahus, Hjältevads & någon mer som kan vara lämplig?
 
Vårgårda kollade vi med och de skulle ha för Skogen 5 1985000 om jag inte minns fel...
 
Pratade med Stig...VA tillkommer beroende på tomtstorlek & läge. Ca 50-70.000

Grund & markarbete tillkommer...räkna med ca 120-150000.

Så för min del så måste jag hitta hus för ca 1,4-1,5
1.5plans.

Skall kolla med Smålandsvillan Västervik där hamnar jag på ca 1.4 med inredd övervåning & i princip alla tillval.

Frågan är om det finns någon annan som kan matcha detta (kanske 100 - 150' mer?)

Planlösningen på Västervik är ok då man kan ta bort lite väggar mellan kök - VRum & sovrum.

Skall till Husknuten imorgon & prata med lite hustillverkare...tror det blir av detta :)


 
Tjenare! Vad menas med grund och markarbete, exakt?
Berätta gärna hur det gick på Husknuten... 8)
 
gräva, ev.spränga, fylla, grovplanering osv så att man jämnar ut & kan lägga grunden. Kan bli billigare med...
Men det är den post som man är mest osäker på hur den slutar & där hustillverkaren oftast inte står för en fast kostnad. Geoundersökning ger nog svar på allt sådant. Men är det en plan tomt brukar det vara billigare. Däremot så är det en hel del rötter i området (var ju bara skog :) ) så sprägning kommer nog behövas på vissa platser.

Återkommer med det andra :)
 
Hur gick det på husknuten?

Vi har fått tips om att köpa byggsats å låta någon snickra ihop den... så det undersöker vi nu! 8)
 
Vi fastna för Vårgårda (tror jag skrivit det :) ) men det är så dyrt att bara få tomten redo.
El tillkommer förresten.

Skall prata med lite fler tillverkare för att höra.

Återkom om du hittar något, kan vara en lösning.
 
Vill minnas gubben fick priset på 13 tusen för elen. osäker m en ska kolla med han sedan. Återkommer
 
18.000 var det visst. Det blir bara mer o mer o mer o mer.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.