Nu skall de bara styckas så att de kan säljas...jag är redo att börja bygga :)
 
Så då, Mulan, kan vi ev bli grannar om inget strular för oss det sista innan definitivt beslut. Vi har bokat en tomt. Det är nu taget bara två tomter av 44, så det är massor kvar att välja på. :D
 
Då är det bara att höra av er om ni vill ha tips och råd!! :D :D
 
ajajaj har 2 tomter redan gått...säkert de bästa..man blir arg ;)

Jag har faktiskt inte ens sett området utan litar på min fru som kommer därifrån :)
Men vi har varit ute efter tomt i sjöhagen men va för sena så nu känns det som att man är ute i god tid. Frågan är bara vad tomterna kommer börja på & om alla tomter är ganska bra? Har inte råd med 1mille för tomt utan siktar på de som ligger på ca 500' om de nu gör det. Är tomten bredvid den du boka fina & vad tror du de kostar?
 
Hej Mulan, här har du en beskrivning över området, ifall du inte sett den tidigare.
http://www.boras.se/net/Bor%E5s/Stadsbyggnad/Planer/Planer+under+arbete/DP+Bj%F6rvik
Jag kan också maila över dig de foton vi tagit där uppe om du vill.
Jag kan också försöka ge mig på en beskrivning av vilka tomter som är tagna i mailet.

Skulle tro att det "område"som man kör rakt fram till ligger på runt 500 (utsikt väg och bensinstation  :-/)svänger du av mot höger dvs uppåt o höger så tror jag de ligger allt från 700-1mille ingen utsikt skog/öppen mark och/eller delvis eller hel sjöutsikt. De tre första husen med egen väg in kan jag tänka mig också ligga högt i pris, fin utsikt, men nära (se)vägen. Det är värt att åka dit o se och skriva ut den karta med höjder o tomter så kan man rätt väl ana var tomterna finns.

Med vilken husfabrikant hade ni tänkt bygga?
 
Mulan: Dax för en tripp till Borås i helgen,eller?
 
Tack för länken, nu har jag en betydligt bättre bild av området (vilket inte går attmisslyckas med för jag hade ingen bild alls innan :) .

Har någon pratat gällande vatten i marken? Jag tackade nej till 3 tomter i sjöhagen pga vatten. Annars är väl min tanke att bygga med Hjältevadshus eller Modulent men inget är spikat föränn tomten är i min ägo (läs vår).
Enligt planen så verkar det vara låg radon & strålning samt ok för att bygga rakt på men man vet aldrig. Så det som gäller nu är att se vad tomt inkl va kommer hamna på samt vad ett hus kommer hamna på. Vill helst hålla mig så nära 2,3miljoner eller därunder...frågan är om det går :)
 
Vi har satt en max gräns på 2.4  :surprised: och hundra till tomten. Ibland undrar man om man är vid sina sinnens fulla bruk :-X.

Ville du inte se bilderna? ::)

"Normalt hus" hos Kjell-Åke låg på runt 1.1 (då ska man ändå veta att han har hög standard i husen dvs parkett överallt o kaklade våtutrymmen.)
 
Mulan skrev:
Tack för länken, nu har jag en betydligt bättre bild av området (vilket inte går attmisslyckas med för jag hade ingen bild alls innan :) .

Har någon pratat gällande vatten i marken? Jag tackade nej till 3 tomter i sjöhagen pga vatten. Annars är väl min tanke att bygga med Hjältevadshus eller Modulent men inget är spikat föränn tomten är i min ägo (läs vår).
Enligt planen så verkar det vara låg radon & strålning samt ok för att bygga rakt på men man vet aldrig. Så det som gäller nu är att se vad tomt inkl va kommer hamna på samt vad ett hus kommer hamna på. Vill helst hålla mig så nära 2,3miljoner eller därunder...frågan är om det går :)
Snacka med Lösvirkeshus då får ni mer för dom pengarna,när det gäller vatten på det nya området,så bör det inte vara några problem...

Vi köpte en tomt på Backhagsliden,det skiljer ca 12 höjdmeter mellan oss och grannarna på andra sidan dungen,om jag har läst höjdkurvorna riktigt så ligger Björvik 25m högre än oss så det gäller att köpa en snöslunga till vintern ;)
 
Hej Fredstu.
När vi var uppe på "världens tak" såg vi över till Sjöhagen. Snö...jaaa....  ???

Mulan: ett meddelande har du!
 
Solana...jag har svarat :)

Regnar det mycket då...hehehe alla andra har fint sommarväder utom vi som kommer bo i  Borås :)

Måste prata med Kjell-Åke nu på måndag så vi träffas & går igenom alla detaljer. Man är ju klart lite osäker på hur allt går till & om bygget blir bra & vart vänder man sig ifall ngt går fel osv.
Fast samtidigt..hur tryg skall man vara, för det kanske inte spelar ngn roll man kan ändå råka ut för elände så som Jer råkade ut för.

Men blir det billigare med huset så kan man plötsligt köpa en finare tomt. Nu känns det skoj  :)


 
Återuppväcker tråden :D. Hur gick det med infon, Mulan, är mkt intresserad för vi fick inte veta nått tomt pris i tisdags. Vad sa han om ett 1 1/2planshus?
 
Jo...nu väntar vi på att de skall klubba igenom i kommunen (allt är egentligen klart men rätt skall vara rätt). Därefter så styckas marken så att tomterna finns. Först då kan man köpa & börja bygga :)

Pris...just nu ca 500.000:- & uppåt men jag fattade det som att det inte kommer röra sig allt för mycket uppåt. Kanske till 700.000:-. VA tillkommer med ca 60-70.000.
Räkna med 60.000 - 70.000:- för markarbete. El säkerligen 20.000:-
Hus 1.5 plans...skall ni bygga för 2.8miljoner så lär ni få ett fint hus med grym standard & bästa läge. 2.3 - 2.4miljoner känns inte alls lite & det tyckte inte han heller så just nu är vi i ett läge där allt kan bara smälla till :) Inflyttning tidigast i början av 2006. Det tar ca 4 månader för dom att bygga huset. Nu kommer de börja med vägarbetet in till området.

Så vad kan man säga mer...vi åkte runt till en del adresser som han gav oss där de har byggt...jisses, alla var i princip sådana hus som vi vill ha :)
Tagit hem lite planritningar från vissa av dessa & kan tänka mig bygga exakt så som det är på ritningen :)

De bygger med platta på mark samt golvvärme, kakel i bad/toa & helt ok kök med klinkers om man vill (bra standard) samt parkett. Man kan följa bygget & ändra under byggperioden vilket känns skönt om man plötsligt får för sig ngt.

Ja, kanske glömt ngt, men då är det bara att fråga. Annars kanske ngn annan kan fylla i luckorna :)
 
Det är ungefär samma info som vi har då. trodde kanske att tomtpriserna var fastlagda nu. Ok vänta å se bara.. :). Så han sa till dig att de dyraste skulle bli max 700. Låter himla bra. Sa han nått kvm pris för 1 1/2 plans, till oss sa han ca 15000. Därav vår uppräkning till 2.8. kankse vår gräns på 2.5 kan få gälla ändå då på ALLT dvs tomt med VA mm å hus.
Om det blir som du skriver. Låter väldans bra.
 
Ja då är det samma info...fast 14-15.000 är ok om man får det som man vill. Vi skall ha ca 160m2 hus så då bör botten va ca 95-98m2 vilket gör att huset hamnar på ca 1400000. Tomten får vi se vad  den landar på. Gällande  tomt så kommer det säkert finnas någon som kostar mer än 700 men de flesta kommer nog klara sig under. Det var ledande frågor vi ställde på just den punkten så svaret var väl inte så bra :-/. Samtidigt känns det som att han pratar lite i överkant just nu bara för att vara på den säkra sidan.  (säljaren inom mig finns alltid i bakgrunden :) )

Jag är optimist.....  ;D

(troligen gör du rätt i att räkna upp för att inte få otrevlig överraskning som jag kommer få  :-[  )

Nästa steg är att göra som han sa...nämligen ta på stövlar, vandra ut & titta på området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.