Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Så du har haft många kaninungar i burar som katter med halsband har ätit upp?
Nej.

Jag försöker få reda på om någon upplevt andra problem än bajs i rabatten. Vilket jag tror finns då djurungar av olika slag är lätta byten för en katt.

Mina katter har ju tagit kycklingar och jagat vildkanin. Men som kattägare har jag inget ansvar.
 
Kaniner och kycklingar lär bli uppätna av skator, rävar eller andra djur så att ta bort katterna gör inte att de klarar sig. På landet har vi nån gång fått besök av lokatt och de fångar nog en katt lätt, även örnar lär väl käka alla mindre djur...
 
J JohanLun skrev:
Kaniner och kycklingar lär bli uppätna av skator, rävar eller andra djur så att ta bort katterna gör inte att de klarar sig. På landet har vi nån gång fått besök av lokatt och de fångar nog en katt lätt, även örnar lär väl käka alla mindre djur...
Ja det är möjligt men katter kan också vara skyldiga och vad händer då?

En hund kan göra det, då blir hundägaren ansvarig. Du hade väl inte blivit nöjd om hundägaren gav dej ett svar om att skatorna ändå kanske möjligen hade ätit upp din kaninunge. Men nu råkade hunden göra det.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Ja det är möjligt men katter kan också vara skyldiga och vad händer då?

En hund kan göra det, då blir hundägaren ansvarig. Du hade väl inte blivit nöjd om hundägaren gav dej ett svar om att skatorna ändå kanske möjligen hade ätit upp din kaninunge. Men nu råkade hunden göra det.
Du måste nog skydda kycklingar och inte döda alla potentiella djur som ev skulle kunna äta dem. Sedan finns det rovdjur som flippar ur och dödar massor av djur, inte bara äter ett då och då. Men en kyckling eller kanin instängd mitt på en gräsmatta är nog att se som utfodring av rovdjur och rätt dumt att utsätta djuret för. Om du lägger kaninen på motorvägen dör den också, men det blir svårt att skylla det på bilarna...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du måste nog skydda kycklingar och inte döda alla potentiella djur som ev skulle kunna äta dem. Sedan finns det rovdjur som flippar ur och dödar massor av djur, inte bara äter ett då och då. Men en kyckling eller kanin instängd mitt på en gräsmatta är nog att se som utfodring av rovdjur och rätt dumt att utsätta djuret för. Om du lägger kaninen på motorvägen dör den också, men det blir svårt att skylla det på bilarna...
Om man ser så på allt så innebär det ju att alla med gräsmatta, sandlådor och rabatter måste kattsäkra dom.
Putsnät över allt.

Jag tycker nog att katterna skulle kunna ha någon form av begränsning i sin rörelsefrihet.
Och om dom orsakar skador så måste man kunna påverkar detta. Åtminstone få ägaren att känna lite skam.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Kan man inte anställa sommarjobbar som samlar in lösa katter och sedan ta till polis för förvaring om någon vill hämta . De får lösa ut för 2000kr eller något sådant
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
japp!
Klöser/biter dom efter mina hundar har jag rätt att skjuta för att freda mina hundar från att bli skadade.
Nu är det iof så att mina hundar tar dom innan jag hunnit skjuta, så problematiken finns inte just nu iaf.
Hundarna har satt fart på katterna ett antal gånger men dom har hunnit undan.
Katterna har lärt sig att hålla sig utanför min trädgård, av någon anledning:cool:
Hur är detta möjligt, du får visserligen mota bort katten på din egendom men ingen rätt att misshandla eller skjuta. Det är en brottslig och straffbar handling. Man får hoppas att du har vapenlicens annars är du ute på djupt vatten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Kan man inte anställa sommarjobbar som samlar in lösa katter och sedan ta till polis för förvaring om någon vill hämta . De får lösa ut för 2000kr eller något sådant
Det finns massor med organisationer som tar hand om vanvårdade och hemlösa katter.
Exempel: http://www.djurskyddet.nu/kattfoten/katterna/katter-pa-hemmet/
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det finns massor med organisationer som tar hand om vanvårdade och hemlösa katter.
Exempel: [länk]
Inte ta hand om, samla in.
 
J JohanLun skrev:
Det är nog hyfsat säkert att spruta vatten, bara du inte tar högtrycket. Kattägare kan ju oftast lära sina katter var de ska skita, bättre än hundar som skiter överallt - om katterna bara tränas på rätt sätt.
Nä, högtryck lär ju skada katten, dessutom ska man bära upp den och koppla in den, så har ju katten redan gjort sina behov och stuckit. Därför tänkte jag på en vattengivär som ungar springer runt med. Dock kan de ju ha högt tryck.

Hundskit är illa det också. Jag som hundägare kan inte förstå varför inte hundägare ser till att hundarna skiter på lämpligt ställe för att ta upp det. Många rastar dem på gräsytor folk går på utan att fatta att det alltid blir kvar lite slit på backen. Visst vid regn försvinner det fort, men vid torka sitter det kvar och någon unge springer där och får det på sig.
 
  • Gilla
Undeland och 1 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Kan man inte anställa sommarjobbar som samlar in lösa katter och sedan ta till polis för förvaring om någon vill hämta . De får lösa ut för 2000kr eller något sådant
Men herregud, förstorar ni inte problem nu? Ska sommarjobbarna samla alla igelkottar, skator, harar, rådjur också - de stör säkert nån. Flytta till nån sandöken där det är dött och livlöst och troligen fritt från mygg, växter och djur som kan skita...
 
  • Haha
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Nä, högtryck lär ju skada katten, dessutom ska man bära upp den och koppla in den, så har ju katten redan gjort sina behov och stuckit. Därför tänkte jag på en vattengivär som ungar springer runt med. Dock kan de ju ha högt tryck.

Hundskit är illa det också. Jag som hundägare kan inte förstå varför inte hundägare ser till att hundarna skiter på lämpligt ställe för att ta upp det. Många rastar dem på gräsytor folk går på utan att fatta att det alltid blir kvar lite slit på backen. Visst vid regn försvinner det fort, men vid torka sitter det kvar och någon unge springer där och får det på sig.
Dessutom är det många hundar som går lösa trots "koppeltvång" och går bl.a in i min trädgård och skiter trots att hundägaren är med. Inte så himla kul att ha barnbarnen springandes barfota eller när man ska klippa gräsmattan. Katter sköter ofta sina behov lite skymundan vilket hundar inte gör.
Så hundar/ägare är inget föredöme alltid. Är själv tidigare ägare av hund och nu katt.
 
U Undeland skrev:
Dessutom är det många hundar som går lösa trots "koppeltvång" och går bl.a in i min trädgård och skiter trots att hundägaren är med. Inte så himla kul att ha barnbarnen springandes barfota eller när man ska klippa gräsmattan. Katter sköter ofta sina behov lite skymundan vilket hundar inte gör.
Så hundar/ägare är inget föredöme alltid. Är själv tidigare ägare av hund och nu katt.
Absolut inte. Har vid flertal tillfällen satt skon i hundskit och svurit över hundägare. Vissa bör inte ha hund. Dock finns det ett systematiskt problem med katthavandet. Ägare ser det som sin rättighet att ha katten ute vind för våg. De allmänna sandlådorna stinker kattpiss och gräver man lite så hittar man avföring. Detta är inte alls okej. Samt att en katt i vårt område verkar vilja skita helt öppet på mitten av gräsmattan.

Jag har även vid flera tillfällen fått jaga iväg katter som går mot min hund. Vissa verkar ha en dödslängtan, dock har min plånbok inte råd med det. Men jag kan tycka det är ytterst märkligt att ägare till katter i villaområden är helt befriade från allt.

På nätterna kan man höra kattslagsmål som kan få en att hoppa ur sängen. Hundskall har aldrig förekommit i den omfattningen. Man kan nästan tro att katterna organiserar fighter :crysmile:
 
  • Haha
Undeland
  • Laddar…
I flerfamiljshus och radhusområden med små tomter blir det för många katter, jag tycker bostadsrättsföreningar och hyresvärdar gott får förbjuda både hundar och katter - iallafall de som inte enbart hålls inomhus.

Ska man generellt förbjuda katter i vanliga villaområden vore det rimligt att även förbjuda hundar då många stör sig på dessa också. Möjligen om hundar och katter då hölls enbart på egen tomt, aldrig utanför tomt även i koppel. Men det är att gå väl långt tycker jag. Lite acceptans får man ha...
 
phyx phyx skrev:
Jag har även vid flera tillfällen fått jaga iväg katter som går mot min hund. Vissa verkar ha en dödslängtan, dock har min plånbok inte råd med det.
Vad har din plånbok med detta att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.