Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag förstår inte hur man kan vara upprörd över att katten uträttar sina behov i rabatten. Det är ju gratis gödning? :)
Inte det som är mitt problem, det är infekterade sår, ihjälbitna kattungar, kattpiss på hus och bilar...och förstörd nattsömn. En massa ofredande i den lilla verkligheten.

Och rent samhällsekonomiskt så borde ju polis och djurambulans kosta en del pengar.

Min tid och en kula 22lr, det kostar inget men kan ses som ett samhällsengagemang.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
När jag var liten sköt en jägare min katt. Det var inte roligt, men förmodligen var det lagligt. Den kissen tog av sig sitt halsband hela tiden och hade gått till utkanten av byn där det är mer skog än hus.

Tydligen har man rätt att skjuta en katt som verkar förvildad om den befinner sig utanför tätbebyggt område och saknar halsband. Men man har alltså inte rätt att skjuta en katt som har halsband och befinner sig i tätbebyggt område.

https://www.atl.nu/lantbruk/fritt-for-jagare-att-skjuta-forvildade-katter/
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När jag var liten sköt en jägare min katt. Det var inte roligt, men förmodligen var det lagligt. Den kissen tog av sig sitt halsband hela tiden och hade gått till utkanten av byn där det är mer skog än hus.

Tydligen har man rätt att skjuta en katt som verkar förvildad om den befinner sig utanför tätbebyggt område och saknar halsband. Men man har alltså inte rätt att skjuta en katt som har halsband och befinner sig i tätbebyggt område.

[länk]
Inga formella krav finnes men det finns ju dom som har moral, vilket kan besvära.

Jag har jakträtt intill tätbebyggt område, rent formellt skulle jag kunna lurpassa på katterna som smiter ut och ska jaga möss. Dom kan ju se vilda ut och sakna halsband...när dom lämnar tätbebyggelsen är dom på fel sida. Men då är nog min moral också fel.
 
Bara du inte gör något olagligt och uppmanar till brott.
 
Jag är ingen katt människa, det ju inte katternas fel (är hund människa). Men Alf. Så tycker jag att katter oxå ska vara kopplade.
Det är min åsikt, såg förresten en som gick med sin katt i koppel härom dagen.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Bara du inte gör något olagligt och uppmanar till brott, för då måste jag stänga av dig från den här diskussionen.
Nej jag är trygg i mitt handlande men vill belysa hur tunt det är mellan rätt o fel.

Om det hade varit så enkelt att alla katter utan halsband ansågs vara vilda, så hade läget varit något annat, för då hade det funnits ett ansvar för kattägaren att förhålla sig till.
Hur man sen lär sin katt skita i mullvadhögar istället för sandlådor vet jag inte.
 
Heij83
J JohanLun skrev:
Jag tror inte det går in hos dig att alla stör sig på olika saker. Du vill inte acceptera detta.

För mig är hundskall värre en skit i rabatten. En lös hund som med leriga fötter hoppar upp för att hälsa och skitar ned mig värre än kattskit i rabatten. Men inte fan dödar jag hunden för det...

Jag accepterar detta, i vissa fall motvilligt. Jag ogillar starkt kamphundar som går lösa när man ser att ägaren köpt den för att vara cool och har noll koll på den och aldrig plockar upp efter den. Då är kattskit en skitsak i jämförelse...
Absolut stör vi oss på olika saker. Visst våra hundar skäller ibland men då tystar vi dom.
Hundar ska inte hoppa på folk, då har man antingen problem eller noll koll det är inte ok.
Och ska hunden vara lös så säger lagen att man ska ha samma koll som om den var kopplad.
Men nu handlar det om katter som springer runt och ägarna inte har någon koll alls.
Jag släpper inte ut mina hundar vind för våg eller några andra djur heller för den delen.
Men tydligen så är det helt ok om man har katt.

Jag har en kompis som vaknade en natt av att en katt hoppa upp på hans bröst, han har ingen katt men fönstret var öppet pga värme. Ska han behöva skydda sig genom att stänga fönstret?
 
Är moralen sund skjuter man inte grannens katt eller en katt som ser tam ut.

Vildkatter lever oftast ett eländigt liv, kan man vara säker på att de inte tillhör någon så är det troligen det mest humana att avliva dem men då på ett bra sätt (och det KAN vara att skjuta dem).

Jag vänder mig starkt mot att bara katten går utanför tomten så är det bara att skjuta den. Jag undrar om det håller i rätten att ligga och lurpassa på tamkatter som man VET är tama, tror snarare den som gör så åker dit och förhoppningsvis blir av med vapenlicens och blir lagförda.
 
J JohanLun skrev:
Är moralen sund skjuter man inte grannens katt eller en katt som ser tam ut.

Vildkatter lever oftast ett eländigt liv, kan man vara säker på att de inte tillhör någon så är det troligen det mest humana att avliva dem.

Jag vänder mig starkt mot att bara katten går utanför tomten så är det bara att skjuta den. Jag undrar om det håller i rätten att ligga och lurpassa på tamkatter som man VET är tama, tror snarare den som gör så åker dit och förhoppningsvis blir av med vapenlicens och blir lagförda.
Precis. Om man skulle följa den lagen så är det för enkelt och det borde knappt finnas en katt utanför tätbebyggelsen.

Men åter så kommer det frågor. Hur ser en sund vildkatt ut kontra en misskött tamkatt? Om båda saknar halsband.
För det finns alla sorter i Herrens hage.
 
Heij83
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag förstår inte hur man kan vara upprörd över att katten uträttar sina behov i rabatten. Det är ju gratis gödning? :)
Ja om det är i din rabatt, mina hundar älskar att äta kattbajs och det är inte alls trevligt.
Och dom älskar oftast att bajsa i sandlådan

Ja efter som vissa vill missförstå så får jag väl förtydliga att det inte är mina hundar som skiter i sandlådan utan grannes katt.
 
Redigerat:
Heij83 Heij83 skrev:
Absolut stör vi oss på olika saker. Visst våra hundar skäller ibland men då tystar vi dom.
Hundar ska inte hoppa på folk, då har man antingen problem eller noll koll det är inte ok.
Och ska hunden vara lös så säger lagen att man ska ha samma koll som om den var kopplad.
Men nu handlar det om katter som springer runt och ägarna inte har någon koll alls.
Jag släpper inte ut mina hundar vind för våg eller några andra djur heller för den delen.
Men tydligen så är det helt ok om man har katt.

Jag har en kompis som vaknade en natt av att en katt hoppa upp på hans bröst, han har ingen katt men fönstret var öppet pga värme. Ska han behöva skydda sig genom att stänga fönstret?
Du generaliserar nu.
Det är lika orimligt att döda grannens katt som skitit i din rabatt som att döda din hund som skäller.
Det du har svårt att förstå är att störd sömn pga hundskall för en person kan vara mycket värre än kattskit. Som ett exempel. Då hjälper det inte att du gång på gång tystar hunden.
 
Heij83
Ja hundar som är ute på natten och skäller tycker inte jag heller är ok.
 
Problemet är inte katter utan kattägare som inte tycker dom har ansvar över sina djur.
Det ska inte behövas att plockas upp skit efter katter i sin trädgård eller att dynor blir nerpissade eller förstörda och vi ska inte behöva sätta stora nät eller lock på sandlådor bara för att egoistiska människor tycker att deras djur får göra vad dom vill.
 
  • Gilla
Silly Bear och 2 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ja om det är i din rabatt, mina hundar älskar att äta kattbajs och det är inte alls trevligt.
Och dom älskar oftast att bajsa i sandlådan
Praktiskt att ha hundar som bajsar på låda. Min katt bajsar bara i kattlådan men hundar brukar generellt skita på gångvägar och pissa på staket.
 
I min kommun finns det lokal ordningsstadgar för hund, dom ska ha märkt halsband o man ska plocka bajs osv.

Liknande kan man ju införa för katt tänker jag. Sen att huruvida katternas känsla för stadgar är oklart men ägarna får dock ett ansvar, då dom har rätt att ha katt.

Liksom jag som har rätt att skjuta katt har ett ansvar att göra en så bra bedömning som möjligt att just rätt katt tas bort.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.