En sak till att fundera på att amorterade pengar blir ju i princip låsta i huset då det är svårt att få lån med huset som säkerhet som pensionär.

Ett alternativ är att sätta in pengarna på ett privat sparande, då kan man välja senare om man vill amortera eller använda pengarna till att betala räntan på lånet.
 
  • Gilla
hus520 och 5 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tror du tänker rätt. Jag kan bara se till oss. Vi amorterar rätt mycket (kring 8k i månaden) men kommer ändå bara ha amorterat ner våra lån till runt 20-30% av dagens nivå till pension. Kanske något mindre om man räknar med att man får gå i pension något senare...
Och om 20-30% är mycket eller lite beror på beloppet i kronor.
Vi har idag 30% i lån utifrån inköpspriset, men med dagens värde 3 % och i kronor marginell ekonomipåverkan. Vill vi kan lånen lösas direkt.
Så TS fråga är ganska komplex med många parametrar att ta hänsyn till. Enklaste modellen är att krasst bara göra den ekonomiskt utifrån TS ekonomiska förutsättningar idag 11 oktober 2023.
Men TS måste själv sätta in siffror för inkomst, levnadsomkostnader, vad som kan sparas, hur länge man vill låsa sparande, även risktagande, etc.
 
S Strontus skrev:
En sak till att fundera på att amorterade pengar blir ju i princip låsta i huset då det är svårt att få lån med huset som säkerhet som pensionär.

Ett alternativ är att sätta in pengarna på ett privat sparande, då kan man välja senare om man vill amortera eller använda pengarna till att betala räntan på lånet.
Varför inte göra det på flera sätt men olika belopp som sedan kan justeras över tiden, ganska bra om förutsättningar förändras. Men även det blir en fråga om risktagande, inte bara bästa ekonomiska lösning.
 
A AndersS skrev:
Och om 20-30% är mycket eller lite beror på beloppet i kronor.
Vi har idag 30% i lån utifrån inköpspriset, men med dagens värde 3 % och i kronor marginell ekonomipåverkan. Vill vi kan lånen lösas direkt.
Så TS fråga är ganska komplex med många parametrar att ta hänsyn till. Enklaste modellen är att krasst bara göra den ekonomiskt utifrån TS ekonomiska förutsättningar idag 11 oktober 2023.
Men TS måste själv sätta in siffror för inkomst, levnadsomkostnader, vad som kan sparas, hur länge man vill låsa sparande, även risktagande, etc.
Jovisst är det så. Men mitt inlägg syftade mest till att visa att vi inte kommer att ha ett helt betalt hus till pension. Dock tror jag att summan vi kommer ha lån på, ca. 700tsek till 1mkr, inte kommer vara särskilt mycket pengar om 25 år med tanke på inflation m.m.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
En sak till att fundera på att amorterade pengar blir ju i princip låsta i huset då det är svårt att få lån med huset som säkerhet som pensionär.

Ett alternativ är att sätta in pengarna på ett privat sparande, då kan man välja senare om man vill amortera eller använda pengarna till att betala räntan på lånet.
Jo men då måste man ut med både ränta och amortering i eviga tider (eller hela livet) Betalar man av lånet är man fri och kan sen spara det man annars behövt betala banken i ränta (om man så önskar)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst är det så. Men mitt inlägg syftade mest till att visa att vi inte kommer att ha ett helt betalt hus till pension. Dock tror jag att summan vi kommer ha lån på, ca. 700tsek till 1mkr, inte kommer vara särskilt mycket pengar om 25 år med tanke på inflation m.m.
Var vad jag ville visa att det är ganska komplext för TS än att bara räkna krasst med ekonomiska formler i %.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför inte göra det på flera sätt men olika belopp som sedan kan justeras över tiden, ganska bra om förutsättningar förändras. Men även det blir en fråga om risktagande, inte bara bästa ekonomiska lösning.
Absolut, lagom är bäst. Min poäng är bara man bör vara medveten om vad de olika alternativen får för konsekvenser. Själva så både amorterar vi och sparar privat.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
För att kunna löneväxla måste du ha över 50.000 i månadslön.
Det bär emot för mig att betala 55% i skatt på nån del av lönen. Växla bort allt över 50.000 till pensionssparande, kanon!

Kvar har du ca 30-35.000 efter skatt per månad att leva för. Då bör du ha råd att amortera på lånen eller rusta upp huset enligt tidigare resonemang.

Om du slår i taket för ränteavdrag spelar förstås roll också, det har du inte angett?
Du får bara ha 35 procent av lönen i tjänstepension så man kan inte löneväxla hur mycket som helst.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kommer bli rekordmycket marginalskatt 2024 tackvare socialmoderaterna vid makten. Så det kan vara läge löneväxla
Eh, nej? Marginalskatten har inte höjts, däremot har den inflationsjusterade höjningen av skiktgränsen pausats (pga av höjda avdrag så får dock de med månadslön ~60 000 sänkt marginalskatt ändå). https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/skatter/inkomstskatt

Men då löneökningstakt varit mycket lägre än inflation kommer ungefär lika stor andel av befolkningen betala statlig inkomstskatt 2024 (13%) som 2023 (11%) och 2022 (13%).
 
H hapazard skrev:
Eh, nej? Marginalskatten har inte höjts, däremot har den inflationsjusterade höjningen av skiktgränsen pausats (pga av höjda avdrag så får dock de med månadslön ~60 000 sänkt marginalskatt ändå). [länk]

Men då löneökningstakt varit mycket lägre än inflation kommer ungefär lika stor andel av befolkningen betala statlig inkomstskatt 2024 (13%) som 2023 (11%) och 2022 (13%).
Inflationen gör ju att marginalskatten blir indirekt högre eftersom gränsen inte höjs för 2024. Dessutom kommer rekordmånga få marginalskatt eftersom folk fått löneökningar utan att gränsen höjs. Så detta kan bli bra för valresultatet när fler fattar hur sjukt dyrt det är.
 
F fribygg skrev:
Jo men då måste man ut med både ränta och amortering i eviga tider (eller hela livet) Betalar man av lånet är man fri och kan sen spara det man annars behövt betala banken i ränta (om man så önskar)
Fri från lån, men inte fri från annan ekonomisk påverkan som är otrolig komplex. Jag tror på en riskspridning att kunna hantera olika situationer i livet och flera alternativ utifrån varje person/familjs förutsättningar som i regel förändras över tid.
Ett visst risktagande med investering som gör att den dagen jag skulle varit helt lånefri med enbart amortering kan lösa lånen med halva sparkapitalet men med lägre amortering.
 
  • Gilla
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inflationen gör ju att marginalskatten blir indirekt högre eftersom gränsen inte höjs för 2024. Dessutom kommer rekordmånga få marginalskatt eftersom folk fått löneökningar utan att gränsen höjs. Så detta kan bli bra för valresultatet när fler fattar hur sjukt dyrt det är.
Nej, läs vad jag skrev och följ länken. Då löneökningstakten varit låg så ökar inte marginalskatten för någon grupp (om du inte menar mot om höjningen av gränsen hade skett - men kontrafaktiska jämförelser är inte så lyckade).
 
Åsa Lund
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får bara ha 35 procent av lönen i tjänstepension så man kan inte löneväxla hur mycket som helst.
Har uppenbarligen valt fel bransch 😂
 
  • Haha
djanlov och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får bara ha 35 procent av lönen i tjänstepension så man kan inte löneväxla hur mycket som helst.
Får och får... Det är 35% (för alla försäkringar tillsammans) som är förnånligt. Det är dock helt ok att sätta av mer, men då tillkommer skatt.
 
useless useless skrev:
Får och får... Det är 35% (för alla försäkringar tillsammans) som är förnånligt. Det är dock helt ok att sätta av mer, men då tillkommer skatt.
Precis och då tappar man ju hela vitsen. Man vill minimera skatt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.