Redigerat:
Slutsatsen är att det kommer gå bra hos bilprovningen 9 ggr av 10 och den 10nde gången är det en gnällig besiktningsman som kommer hänvisa till ett helbilsgodkännande och underkänna din bil. Det finns tusen saker du inte får göra pga helbilsgodkännandet men de flesta av dom bryr sig inte om så länge installationen är säker. Bredare större hjul är ett sådant exempel.
 
kamilenski skrev:
Har fått mina i vanl brev i lådan. Alla 6!
Konstigt.

Undrar om ngn testade xenon i halvlysen h7.
Hur det inverkar på ljusbilden?

[länk]
Betyder det att det är ok att konventera? Hur tolkar ni det?
Jag har xenon H7 till halvljuset i min Santa Fe CM -07 och det blir mkt bra ljusutbyte och stor skillnad jämfört med halogen. Det är projektionslins till halvljuset så ljusbilden blir tydlig och skarp.

Jag driver ett Hyundai bilforum och där har frågan om xenon givetvis varit uppe. En av forummedlemmarna ställde frågan till Bilprovningen enligt följande:

FÖR KÄNNEDOM !

Torsdag 10 Nov 2005

Min fråga till SBP: Har just köpt en Hyundai Santa Fe -05 från bilhandlare i Sverige. Bilen har höjd/ljusreglering av strålkastare som standard, men EJ strålkast.torkare eller högtrycksspolning av dessa. Är det godkänt att "bygga om" orginal halogenljus till Xenon eller Bi-Xenon?


Svar från SBP:
Att konvertera en Halogenstrålkastare till Xenon ljus är inte tillåtet. Man får inte förändra eller bygga om en redan godkänd lykta. Skall man byta till Xenon ljus, då måste det vara ett komplett system som är Europagodkänt vad det gäller strålkastare, strålkastarrengörare och automatisk ljusnivåreglering. Om det finns ett originalsystem av typ Xenon till just den bilen vet egentligen bara tillverkaren eller generalagenten och då skall det finnas med i Helfordons-Godkännandet som en variant, för att kunna godkännas. Där skall även intygas från tillverkare eller generalagent, att strålkastare, strålkastarrengörare och automatisk ljusnivåreglering är av den för bilmodellen godkänd typ. En sådan förändring/ombyggnad av ljuset kräver dessutom en registreringsbesiktning av bilen.
Strictly speaking så är det inte tillåtet ur Bilprovningens synvinkel. För egen del har bytte jag lampor vid besiktningen och körde med vanlig halogen. Gick bra såklart!:)
 
ClasseClas

Tack för din ärlighet.
Jag tror jag ska testa med det... I värsta fallet får min son dessa xenon till helljus :)

Ja tänker mest på mötande trafik. Vill inte utsätta andra för det som gör mig arg ibland.

Tack.
 
Bilprovningen är inte det stora problemet med att förändra en bil från helbilsgodkännandet. Problemet uppstår om du åker på en besiktning av polisen ute på vägen. I värsta fall ålägger polisen dig då att registreringsbesiktiga fordonet eftersom det inte längre uppfyller de krav som ställs på fordonet i original. Kan bli en dyr historia då.
 
Det har jag aldrig hört om någon som behövt göra pga lampbyte. Omöjligt är det ju inte, men om man återställer allt till original så finns ju inte mycket mer att bevisa. Värre är det ju om man trimmat, då det kan vara svårt för någon utomstående att intyga att alla delar är original igen.

Sammanfattningsvis tycker jag såhär:
1. Konvertera inte halvljus utan att ha automatiskt höjdreglering. Det kan blända något fruktansvärt.
2. Konvertera istället helljus eller komplettera med extraljus för att få det ljus du behöver.
 
MathiasS skrev:
Det har jag aldrig hört om någon som behövt göra pga lampbyte. Omöjligt är det ju inte, men om man återställer allt till original så finns ju inte mycket mer att bevisa. Värre är det ju om man trimmat, då det kan vara svårt för någon utomstående att intyga att alla delar är original igen.
http://www.caprice.se/community/viewtopic.php?p=21622&sid=6f67d87d97ef389e79aa35cda9397923#p21622

Observera att här var det bilprovningen som la föreläggande om registreringsbesiktning.
 
Har testat med xenon i halvlysen. Inget vidare. Fel spridning. Måste hitta annat. Frågan är vad blir bättre.
Jag behöver starka H7 som håller iaf i 6 mån utan att bränna plasten sönder.

Förslag?
 
cem77 skrev:
[länk]

Observera att här var det bilprovningen som la föreläggande om registreringsbesiktning.

Faktum är att SBP under januari månad har ändrat sin praxis för vad man kontrollerar. Nuförtiden står det tydligt i instruktionen att man speciellt ska leta efter konverterade lyktor. Extraljus är fortfarande inte ett problem i praktiken, men det kommer vara helt omöjligt att ta sig igenom med konverterade halogenhus, vilket väl egentligen är rätt bra.
 
Då är det bättre med LED, de lyser lika bra med 6V som med 24V, men det är klart, synen försämras med åldern
 
saturnus skrev:
Då är det bättre med LED, de lyser lika bra med 6V som med 24V, men det är klart, synen försämras med åldern
Eller värmeljus? Eller ficklampa?

Det är helljus och halvljus jag undrar över.

;)

Hjälp en stackare istället för att komma med konstiga tips. Tack :)
 
Jag använder Osram 65watt H7 (med svart/grå top). Den ger mkt bra ljus. Kan köpas på Mekonomen för ca 140SEK/stk. Lite över watt jämfört med original 55watt men inte farligt enligt flera andra på Audi forum.
 
raj skrev:
Jag använder Osram 65watt H7 (med svart/grå top). Den ger mkt bra ljus. Kan köpas på Mekonomen för ca 140SEK/stk. Lite över watt jämfört med original 55watt men inte farligt enligt flera andra på Audi forum.

Hade ingen aaning om 65W H7!
Hur är det med livslängden?
 
raj skrev:
Jag använder Osram 65watt H7 (med svart/grå top). Den ger mkt bra ljus. Kan köpas på Mekonomen för ca 140SEK/stk. Lite över watt jämfört med original 55watt men inte farligt enligt flera andra på Audi forum.
Skulle den vara bättre än Osram NightBreaker plus o samtidigt laglig?
 
Jag är skeptisk till att montera lampor med fler watt i en modern bil som redan har klena kablar.

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när man ser kabeldimensionerna på nyare bilar och truckar. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.