AndersS skrev:
Kan ju inflika att vår tidigare V70 2004 käkade H7 lampor oberoende av fabrikat vilket verkar vara välkänt, minst ett byte om året.
Vad är orsaken?
 
Vet faktiskt inte, bara att jag läste i ett forum att det var vanligt när jag beklagade mitt problem. Kanske lamptypen i kombination med strålkastare/reflektors utformning så att det blev varmare kring själva lampgloben.
Dessutom var det trångt och jäkligt att byta lampor.
 
Mina H7 Osram brukar räcka runt 5000mil, byte brukar alltid vara runt bilprovningen. Förra året dog en lampa påväg till SBP :@ och iår påvägen därifrån:p

Alltid lika trångt o jävligt att komma åt, men bättre än en sharan jag hade tidigare, den kunde man inte byta själv påq(;^;)p.
 
AndersS skrev:
Vet faktiskt inte, bara att jag läste i ett forum att det var vanligt när jag beklagade mitt problem. Kanske lamptypen i kombination med strålkastare/reflektors utformning så att det blev varmare kring själva lampgloben.
Dessutom var det trångt och jäkligt att byta lampor.
För ca 7-8 år sedan så hade mina föräldrar en Merca w210 som käkade alla möjliga glödlampor, det var någon lampa som gick sönder varje vecka trots att bilen inte ens användes varje dag. q(;^;)p
 
Har man en gång börjat med xenonkonvertering är det svårt att sluta...
Senast var det Dakotan som fick rejält med ljus! ;)

Rekomenderar http://www.xenonhuset.se
 
Bra priser. Hur funkar det med xenon i halvljus?
 
kamilenski skrev:
Bra priser. Hur funkar det med xenon i halvljus?
Don't think about it. :p Det är bara helljus och extraljus du får efterkonvertera. Halvljus och dimljus är ej tillåtet.
Men funkar riktigt bra när det sitter där original :).
 
timmelstad skrev:
Vad menar du? Det står ju att du är det... :wow:

Skämt åsido.

Här är ett tips för H7-lampor. Har beställt ett gäng själv...

[länk]

Nu har jag fått mina. Dessvärre lyser dom inte starkare än dessa som satt i :(
 
Har jobbat på bilverkstad så skulle säga att osram inte går sönder mer än andra. Har själv bytt mina osram nu efter 5-6 år (ej trasig bytte för att gamla lampor tappar styrka)

Att vissa bilar äter glödlampor kan ha olika förklaringar. Dels hur reflektorn är konstruerad. Stor värmeutveckling försämrar livslängden på lampan. Glaset på strålkastarna är ofta idag byggda av plast som har sämre värme lednings förmåga än glas. Kan t.o.m vara fel på laddningsregulatorn/ och kanske laddar med för hög volt.

Sen ska man inte glömma stötar och vibrationer som nog gör sitt med. Kan tänka mig de som ofta kör på grus vägar och kullerstens gator får byta oftare.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Nu har jag fått mina. Dessvärre lyser dom inte starkare än dessa som satt i :(
Jag har inte ens fått mina...
 
cem77 skrev:
Don't think about it. :p Det är bara helljus och extraljus du får efterkonvertera. Halvljus och dimljus är ej tillåtet.
Men funkar riktigt bra när det sitter där original :).
Antagligen är det här en jättedum fråga, men varför får man inte konvertera halvljus till Xenon när man kan ha det som original?
 
Då har man nivåreglering vilket krävs enligt lagboken.
 
H7 är tidsinställda från fabrik, i princip har de nästan exakt lika lång brinntid för varje lampa. Jag skulle nästan säga att det är ett medvetet val för att sälja fler lampor särskilt som dessa som kostar 100:- /st.

Körde en Benz som taxi och bytte man inte snabbt den lampan som var trasig var man snart utan halvljus för de gick sönder samtidigt (inom några dagar). En gång fick vi köra med dimljus som halvljus då båda brunnit ut. Gjorde ju inte saken bättre att de var skitdryga att byta och en taxiförare har VIT skjorta, varannan månad samma he---te :(

Har däremot nästan aldrig bytt en H4 utom ett par där glaset var krossat :D Gör ju inte saken sämre att de kostar 1/6 av priset för en H7 heller. (man får ju både hel och halv för 35:- och uppåt.
 
Det bekräftar lite det med värmen i strålkastarna. Benz har sedan lång tid tillbaka alltid delade hel/ halv lyktor. Om man har h4 lampor måste strålkastaren klara av värmen från båda samtidigt men man kör i regel aldrig en bråk del av tiden med helljus än halvljus.
 
Kan det vara att H4 har större sockel och därmed kyler bättre? Man ser ju för klåen mer nya bilar enögda än gamla 2/740is.

Troligen drivs också lampan hårdare för att ge vitare sken. De flesta vet ju att en dimmad spotlight håller i två evigheter jämfört med en som alltid går på max samma sak är det att göra glödtråden kortare, den lyser bättre men på bekostnad av livstiden då metallbeläggningen (tror det är zirkonium eller nåt) försvinner snabbare.

Skulle däremot generatorn ladda högre än 14,5 volt så ryker batteriet i stort sett direkt.

Dessa H7 är en kassako helt enkelt då det är allmänt känt att de är rena skiten i hållbarhetsväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.