Hej, jag blir inte riktigt klok på det här. Ventilation är inte riktigt min grej och har försökt sätta mig in i hur allt funkar osv men behöver lite hjälp på traven. Är nyinflyttad i en lägenhet där det är mekanisk ventilation. Har en spaltventil i sovrummet och en i köket som är igensatt lite vackert med antagligen spackel🤦🏼♀️… Mycket märkligt gjort av antagligen tidigare ägare, blir ju att all luft till lägenheten ska komma in från sovrummet så nu forsar de in kalluft där. Ska åtgärda det, men det som stör mig extremt mycket är ljudet som kommer in genom spaltventilen. Har aldrig bott i lägenhet med denna typ av ventilation men det är ju orimligt mycket ljud som kommer in?! Trodde först att fönstret var öppet😅. Finns det något sätt att dämpa ljudet utan att påverka ventilationen? Hittade nån ljuddämparkasett men blir inte riktigt klok på hur de funkar…. Och om det ens skulle hjälpa. Har en väg ca 50 m från lägenheten, en 40 väg så är ju inte jättemycket buller men hör ju varje bil som swishar förbi och den är rätt så trafikerad. Har även en skola och fotbollsplan typ 200m bort och hör liksom barnen skrika där konstant.
Nån som kan rekommendera något som skulle kunna hjälpa?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 615 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 615 inlägg
Det ska, enligt de regler som gällt några årtionden, inte finnas tilluft i köket utan bara i sov-, vardagsrum och liknande rum. I badrum, kök och andra rum som "smutsar ner" luften ska det bara finnas frånluft.S sarah.a skrev:
Ventilationssystemet inkl. spaltventilerna tillhör det som föreningen är ansvarig för och därför får man inte ändra något som har med det att göra utan tillstånd av styrelsen. Prata med dem alltså.S sarah.a skrev:Ska åtgärda det, men det som stör mig extremt mycket är ljudet som kommer in genom spaltventilen. Har aldrig bott i lägenhet med denna typ av ventilation men det är ju orimligt mycket ljud som kommer in?! Trodde först att fönstret var öppet😅. Finns det något sätt att dämpa ljudet utan att påverka ventilationen?
Det finns gränser för hur mycket det får låta i ett sovrum. Kolla upp det.
Om det blåser in mer luft genom din sovrumsventil än vad din bostad behöver (0,35 l/s och kvm) så kan det bero på att grannar har satt igen sina ventiler. Lämpligt att ta upp med styrelsen.
Jaha, märkligt att det inte satts nån tilluft i vardagsrummet då. Alla Fönster är bytta 2023 och då är det bara ventiler i kök och sovrum. Visserligen är det öppen planlösning så kök och v rum är i samma rum men man kunde ju satt nån ventil på fönsterna i v-rummet och inte köksfönstret då. Och nu när köksfönstret är igensatt så är det bara ventilen i sovrummet som ska ta in luft till hela lägenheten. (47kvm) blir ju dumt då om man tex stänger sovrumsdörren.BirgitS skrev:Det ska, enligt de regler som gällt några årtionden, inte finnas tilluft i köket utan bara i sov-, vardagsrum och liknande rum. I badrum, kök och andra rum som "smutsar ner" luften ska det bara finnas frånluft.
Ventilationssystemet inkl. spaltventilerna tillhör det som föreningen är ansvarig för och därför får man inte ändra något som har med det att göra utan tillstånd av styrelsen. Prata med dem alltså.
Det finns gränser för hur mycket det får låta i ett sovrum. Kolla upp det.
Om det blåser in mer luft genom din sovrumsventil än vad din bostad behöver (0,35 l/s och kvm) så kan det bero på att grannar har satt igen sina ventiler. Lämpligt att ta upp med styrelsen.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 286 inlägg
Det ser ut som att du har en Omega-ventil. Den finns i olika storlekar, och beroende på om det är fräst spalt eller borrade hål genom karmen kan det gå att sätta i ljuddämpande "ljudkanal".S sarah.a skrev:Hej, jag blir inte riktigt klok på det här. Ventilation är inte riktigt min grej och har försökt sätta mig in i hur allt funkar osv men behöver lite hjälp på traven. Är nyinflyttad i en lägenhet där det är mekanisk ventilation. Har en spaltventil i sovrummet och en i köket som är igensatt lite vackert med antagligen spackel🤦🏼♀️… Mycket märkligt gjort av antagligen tidigare ägare, blir ju att all luft till lägenheten ska komma in från sovrummet så nu forsar de in kalluft där. Ska åtgärda det, men det som stör mig extremt mycket är ljudet som kommer in genom spaltventilen. Har aldrig bott i lägenhet med denna typ av ventilation men det är ju orimligt mycket ljud som kommer in?! Trodde först att fönstret var öppet😅. Finns det något sätt att dämpa ljudet utan att påverka ventilationen? Hittade nån ljuddämparkasett men blir inte riktigt klok på hur de funkar…. Och om det ens skulle hjälpa. Har en väg ca 50 m från lägenheten, en 40 väg så är ju inte jättemycket buller men hör ju varje bil som swishar förbi och den är rätt så trafikerad. Har även en skola och fotbollsplan typ 200m bort och hör liksom barnen skrika där konstant.
Tack på förhand!
https://www.leifarvidsson.se/ljudkanal-till-omega-max-79-2x-320x12x75-mm
Du får mäta din ventil för att se vilken storlek det är, och kolla om det är 12 mm spalt.