Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Batterierna är löstagbara, klart de går att byta. Att några killar med lödkolv vill byta dem även i batteripacken är en annan, lite smalare sak.

Även mobiltelefonbatterier går att byta. Lite svårare, men går att få gjort för ett par hundralappar.
Om batteriet måste sågas upp så vill jag inte kalla det löstagbart även om det går.
 
Det är löstagbart från maskinen.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Detta kan väl ändå inte stämma mer än möjligtvis på ett teoretiskt plan. Jag hat haft ut mina batterimaskiner i - 30° flera gånger och som kallast - 36° om jag minns rätt och jag har då inte en enda gång saknat dom. Det störiga är ju att dom är så känsliga vid laddningen men det finns säkert någon förklaring till det.
Hade batterierna legat i bilen och var -36 grader kalla? Låter ju fantastiskt isf. Jag är tydligen inte uppdaterad på senaste generationerna liion.
Jag har ingen personlig erfarenhet, men enligt vad jag läst ska liion verktygsbatterier ha mycket låg kapacitet vid dessa temperaturer. Ladda nicad tror jag funkar ner till -20 om jag minns rätt.

/Höghus
 
Jag hade en grön Bosch 14V med litiumbatterier. Den varade i tio år och då var fortfarande batterierna i bra skick. Det var istället ett trädäck som knäckte lagerna i den.

Jag velade mycket fram och tillbaka vad jag skulle köpa istället. Jag vill egentligen ha något bättre än min gamla gröna Bosch, jag ville helst har 13 mm chuck, samtidigt ville jag inte ge hur mycket som helst och började tillslut ändå titta på lite billigare maskiner, typ en grön Bosch. Sen dök det upp en blå Bosch gsr 18v-28 med två batterier på Clas Ohlsson för 2200 kr. En sådan blev det. Det jag vill ha sagt är att med lite is i magen och lite letande kan man även få bra maskiner till ok pris.
 
Jag har kört Panasonic i +10 år, själva skruvdragaren höll i 7år, nu kör jag den dragarens gamla batterier i en ny maskin :cool:

Det är vad jag definierar som hållbart i alla fall.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Rickard.
Höghus Höghus skrev:
Hade batterierna legat i bilen och var -36 grader kalla? Låter ju fantastiskt isf. Jag är tydligen inte uppdaterad på senaste generationerna liion.
Jag har ingen personlig erfarenhet, men enligt vad jag läst ska liion verktygsbatterier ha mycket låg kapacitet vid dessa temperaturer. Ladda nicad tror jag funkar ner till -20 om jag minns rätt.

/Höghus
Vi säger såhär att jag brukar inte vidta några som helst åtgärder för att hålla dom varma men det kan skilja, ibland är dom såklart varma när man tar ut dom men det håller sig knappast varma särskilt länge. Laddarna måste man i princip hålla i + grader för att dom ska fungera så det är ju helt klart en försämring där.

Nu höftar jag friskt men jag skulle säga att även om ett 5ah li ion batteri får 50% kapacitet pga kylan så är det ändå bättre än ett ncid hade som vanligt pga låga kapaciteten. Mina li ion batterier från 2015 som används nästintill dagligen är fortfarande förvånansvärt bra vilket inte är min erfarenhet av nicd även om jag egentligen inte har någon bra jämförelse.
 
  • Gilla
Otidsenlig
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Jag har kört Panasonic i +10 år, själva skruvdragaren höll i 7år, nu kör jag den dragarens gamla batterier i en ny maskin :cool:

Det är vad jag definierar som hållbart i alla fall.
Ska väl tilläggas att det är ganska hård användning (speciellt när man glömt hammaren :crysmile:)
Maskinen fixade även att tjuvkopplas till ett 12v passersystem-batteri en gång. Otympligt men det fungerade!
 
Fairlane
Med det användningsområde som TS har så tror jag det mesta fungerar och jag skulle inte lagt ut alltför stora pengar på skruvdragaren. En Parkside från Lidl eller en Meec från Jula kommer fungera, men personligen ahde jag nog satsat på en 12V-maskin, sen om det skulle bli en blå Bosch, en Hikoko, DeWalt eller något annat spelar nog inte så stor roll, utan där skulle jag gå på vilken som ligger bra i handen.
Jag var själv inne på att köpa en blå Bosch 12V för några år sen (då de fortfarande kallades 10,8V), men efter att ha känt på den tyckte jag att den var för tjock i handtaget så jag köpte en Hitachi istället och har inte ångrat mig. Jag har ungefär samma användningsområden som TS, men använder den nog oftare och har inte gått bet på något än. Det finns såklart saker den inte klarar, som en större maskin skulle fixa, men det är så ovanligt så då får jag lösa det då.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Batterierna är löstagbara, klart de går att byta. Att några killar med lödkolv vill byta dem även i batteripacken är en annan, lite smalare sak.

Även mobiltelefonbatterier går att byta. Lite svårare, men går att få gjort för ett par hundralappar.
Min gamla bosch säljs inga nya batteripack till. Då har man inget val än att byta cellerna. Hade isär boschen och gjorde en fullständig rengöring. Det jag förvånades över var hur lite sliten den var trots tung användning. Det är uppenbart att det görs inte såna maskiner längre. När nihm inte går att få tag i blir det konvertering till lithium.
 
Jag hittade en liten Black und Decker med inbyggt batteri och vinklingsbart skaft.
Den inköptes 2005. Batteriet fungerar fortfarande att dra i 30 skruvar med innan det ska laddas.

Perfekt för montera platta paket från ikea.

Den har legat oladdad i en låda i 10 år innan den återupplivades nu.

Min DeWalt borrskruvdragare dog batterierna helt efter bara 5 år. Köpte nya noname som än så l'änge hållt bättre.

Så.... livslängd. Det beror på. Pris och "hantverkskvalitet" verkar inte spela så stor roll som man kan tro.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Min gamla bosch säljs inga nya batteripack till. Då har man inget val än att byta cellerna. Hade isär boschen och gjorde en fullständig rengöring. Det jag förvånades över var hur lite sliten den var trots tung användning. Det är uppenbart att det görs inte såna maskiner längre. När nihm inte går att få tag i blir det konvertering till lithium.
Vad är det för modell?
 
Makita DTD152Z köptes 2014 hänger fortfarande med. Batterierna är märkbart svagare såklart, 4AH.

Jag hade två batteri och fick byta varje dag då jag jobbade på förrådet jag bygger..
 
Jag har en grön Bosch från 2008-ish som barnen använder numera. Originalbatterier!
 
A Andy78 skrev:
Vad är det för modell?
Ingen aning och kommer inte ihåg. Texten syns inte längre. Den är inköpt innan Bosch gjorde om så att alla batteripack passade alla. Den är inte superstark. Ger runt 30 Nm men den har funkat exemplarisk. Batteripacken liknar dom som är på har 14,4 volt men dom passar inte.
 
@
C chromatic91 skrev:
Hejsan!

Jag försöker sakta men säkert få ihop lite verktyg hemma i lägenheten så att jag vet att jag har det som kan behövas om jag behöver fixa, eller åka till morsan och hjälpa henne i trädgården och så vidare.

Men jag är lite nojjig över köpet av en bra batteridriven skruvdragare. Jag är en sådan person som helst köper något riktigt bra verktyg som man kan ha livet ut, jag har fortfarande en slagborr från 80-talet som fungerar utmärkt :crysmile:

Men en bra skruvdragare är begränsad av batteriet!
Jag är ju inte en sådan som använder maskinen varje dag, det kan gå flera månader mellan att man använder den, men då behövs den ju verkligen, den ska vara smidig att ta med och kanske jobba några timmar hos morsan, skruva ihop lite saker. Men sen så åker den ju ner i lådan igen och blir liggandes.

Och oavsett hur väl man tar hand om batteriet, så säger folk att efter 4-5 år så börjar den tappa rejält, och efter 10 år? Good luck. Drömmen är ju att det isåfall finns originalbatterier att köpa från tillverkaren, men det är stort tvek på det. Det kan också finnas en chans att man kan hitta "piratbatterier" på kinesiska sidor som passar. Men också osäkert.

Vad gör man i en sådan situation? Borrmaskinen kanske fungerar helt perfekt rent mekaniskt, men kraftkällan går ju inte att få tag på längre...

Här är det jag skaffat än så länge!

[bild]
[bild]

Tack på förhand! :heart:
Har "ärvt" min pappas gamla makita maskiner som han dagligen använde i arbetet. De är nu säkert 7-10 år å fungerar fortfarande perfekt. Även batterierna fungerar utan problem.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.