Värt att tillägga angående byte av battericeller är att moderna Li-batteripaket oftast har en övervakningskrets inbyggd. Den känner av om batterispänningen sjunker för lågt och "brickar" då batteripaketet. Till exempel om man byter battericeller utan att koppla in separat spänningsmatning till övervakningskretsen.
Det går ofta att söka fram information om hur det funkar med cellbyte i den typen av batteripaket som man har.

Angående piratbatterier (Li) så kan det finnas en risk för brand. Jag påstår inte att det är en stor risk men personligen undviker jag piratbatterier.
 
Kör med både Dewalt och makita och dom batterierna håller längre än maskinerna, och våra maskiner körs i regn förvaras i container och ändå håller dom 10+ år.
Föregångaren till nuvarande dewalt batterier funkar också fortfarande och dom batterierna är mellan 15-20år.
Sen om du bara gör lite små jobb så funkar en vanlig standard maskin av dom vanligaste märkena och dom ligger väl runt 2000kr.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ingen aning och kommer inte ihåg. Texten syns inte längre. Den är inköpt innan Bosch gjorde om så att alla batteripack passade alla. Den är inte superstark. Ger runt 30 Nm men den har funkat exemplarisk. Batteripacken liknar dom som är på har 14,4 volt men dom passar inte.
Ser batteriet typ ut såhär?
https://www.amazon.com/Bosch-GSR-12-1-Battery-Replacement/dp/B00F3LB1S6
 
Utveckling går framåt så jag vill byta ibland
 
Har en Makita 18V kostade närmare 5 tusen då 2011-12. Häromåret gick chucken sönder (13 mm) hittade en chuck på svensk e-shop för 2-300kr. Sedan vart båda batterierna dåliga (3A) Hittade 2st nya (5A) för typ 700 kr på nätet, funkar klockrent. Använder maskinen dagligdags i mitt yrke.
Så en sådan kan jag rekommendera, finns att hitta beggade också.
 
  • Gilla
emmschen
  • Laddar…
C chromatic91 skrev:
Hejsan!

Jag försöker sakta men säkert få ihop lite verktyg hemma i lägenheten så att jag vet att jag har det som kan behövas om jag behöver fixa, eller åka till morsan och hjälpa henne i trädgården och så vidare.

Men jag är lite nojjig över köpet av en bra batteridriven skruvdragare. Jag är en sådan person som helst köper något riktigt bra verktyg som man kan ha livet ut, jag har fortfarande en slagborr från 80-talet som fungerar utmärkt :crysmile:

Men en bra skruvdragare är begränsad av batteriet!
Jag är ju inte en sådan som använder maskinen varje dag, det kan gå flera månader mellan att man använder den, men då behövs den ju verkligen, den ska vara smidig att ta med och kanske jobba några timmar hos morsan, skruva ihop lite saker. Men sen så åker den ju ner i lådan igen och blir liggandes.

Och oavsett hur väl man tar hand om batteriet, så säger folk att efter 4-5 år så börjar den tappa rejält, och efter 10 år? Good luck. Drömmen är ju att det isåfall finns originalbatterier att köpa från tillverkaren, men det är stort tvek på det. Det kan också finnas en chans att man kan hitta "piratbatterier" på kinesiska sidor som passar. Men också osäkert.

Vad gör man i en sådan situation? Borrmaskinen kanske fungerar helt perfekt rent mekaniskt, men kraftkällan går ju inte att få tag på längre...

Här är det jag skaffat än så länge!

[bild]
[bild]

Tack på förhand! :heart:
Jag nog säga Makita då hela min batterimaskinpark består av det.. Så jag är lite partisk. Hilti är riktigt bra, men skitdyrt. Makita ligger lite rimligare i pris, och jag har jag inte lyckats ta livet av en enda av mina maskiner. Batterierna håller bra. Har kvar ett gäng gamla och välanvända 3Ah batterier som fortfarande går, men som är rätt trötta och inte håller så länge. Men de är lastgamla. Har inte behövt kassera ett enda batteri än. Har en ca 4 år gammal skruvdragare som varit med i ur och skur, renoverat flera hus, använts yrkesmässigt, och som fortfarande går bra. Aldrig bytt kol. Och ibland sprutar det små heta kolbitar ur den när den går hårt. Men den bara går och går.
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Jag har en skruvdragare/borrmaskin från Kamasa Tools som är snart 9 år gammal. Den har orginalbatteriet fortfarande och har inte vad jag har märkt tappat någon ork än så länge. Använder den hyfsat ofta. Ser till att hålla den laddad.
 
Har DeWalt xr 10.8v mer än 15 år gammal. Batterierna funkar bra fortfarande. Samma finns att köpa nya. Maskinen har gått hårt. Efter jag bland annat borrat 15mm gjutgods och 4 trädäck på kort tid ( Ett var på 300kvm) och 10 års normalt slitage så brann motorn. Köpte ny motor och bytte själv enkelt för 350kr. Det var 5 år sen.
 
A Andy78 skrev:
Ser batteriet typ ut såhär?
[länk]
Något liknande
 
Nån sa att Ryobi inte var nån höjdare , håller inte med i det alls ! Skapliga maskiner och one+ systemet passar till massor av maskiner och har funnits i många år.
Använder många olika märken , ofta och hårt , och nog funkar Ryobi lika bra som andra maskinet. Kan rekommenderas !
 
O Oinakka Larsson skrev:
Nån sa att Ryobi inte var nån höjdare , håller inte med i det alls ! Skapliga maskiner och one+ systemet passar till massor av maskiner och har funnits i många år.
Använder många olika märken , ofta och hårt , och nog funkar Ryobi lika bra som andra maskinet. Kan rekommenderas !
Instämmer helt, Ryobi har ett enastående förhållande kvalitet vs pris.
 
O Oinakka Larsson skrev:
Nån sa att Ryobi inte var nån höjdare , håller inte med i det alls ! Skapliga maskiner och one+ systemet passar till massor av maskiner och har funnits i många år.
Använder många olika märken , ofta och hårt , och nog funkar Ryobi lika bra som andra maskinet. Kan rekommenderas !
Vet inte riktigt om jag delar din erfarenhet, nästan alla Ryobi-maskinerna jag har kört har känts väldigt rappliga och varit allt annat än imponerande i funktion och prestanda. Nu har jag iofs inte känt på några maskiner på ett par år under pandemin, men har provat ett tiotal maskiner innan dess.

Nu vet jag dock inte om jag provat bottenskrapet eller inte, håller inte så bra koll på Ryobis sortiment. Kanske ska se om jag kan få känna på någon mer maskin framöver.
 
C chromatic91 skrev:
Hejsan!

Jag försöker sakta men säkert få ihop lite verktyg hemma i lägenheten så att jag vet att jag har det som kan behövas om jag behöver fixa, eller åka till morsan och hjälpa henne i trädgården och så vidare.

Men jag är lite nojjig över köpet av en bra batteridriven skruvdragare. Jag är en sådan person som helst köper något riktigt bra verktyg som man kan ha livet ut, jag har fortfarande en slagborr från 80-talet som fungerar utmärkt :crysmile:

Men en bra skruvdragare är begränsad av batteriet!
Jag är ju inte en sådan som använder maskinen varje dag, det kan gå flera månader mellan att man använder den, men då behövs den ju verkligen, den ska vara smidig att ta med och kanske jobba några timmar hos morsan, skruva ihop lite saker. Men sen så åker den ju ner i lådan igen och blir liggandes.

Och oavsett hur väl man tar hand om batteriet, så säger folk att efter 4-5 år så börjar den tappa rejält, och efter 10 år? Good luck. Drömmen är ju att det isåfall finns originalbatterier att köpa från tillverkaren, men det är stort tvek på det. Det kan också finnas en chans att man kan hitta "piratbatterier" på kinesiska sidor som passar. Men också osäkert.

Vad gör man i en sådan situation? Borrmaskinen kanske fungerar helt perfekt rent mekaniskt, men kraftkällan går ju inte att få tag på längre...

Här är det jag skaffat än så länge!

[bild]
[bild]

Tack på förhand! :heart:
Ja det är ju tråkigt om det inte går att få tag på nya batterier. Köpte några extra till min hitachi 18 volt . Nu har dom bytt namn till hikoki hoppas dom fortsätter ha grejer till min. Dock har jag haft min skruv borrdragare sen 2015 och renoverat ett par hus och skruvat tak och den har använts väldigt mycket . Fungerar perfekt än idag då jag även är inne på fjärde trä däck. Väldigt nöjd men kanske dags köpa något nytt om ett par år och då vill jag ha som dig bra kvalité.
 
Katten hasse Katten hasse skrev:
Ja det är ju tråkigt om det inte går att få tag på nya batterier. Köpte några extra till min hitachi 18 volt . Nu har dom bytt namn till hikoki hoppas dom fortsätter ha grejer till min. Dock har jag haft min skruv borrdragare sen 2015 och renoverat ett par hus och skruvat tak och den har använts väldigt mycket . Fungerar perfekt än idag då jag även är inne på fjärde trä däck. Väldigt nöjd men kanske dags köpa något nytt om ett par år och då vill jag ha som dig bra kvalité.
De nya multivoltbatterierna fungerar både till äldre 18 V-maskiner och nyare 36 V så där finns en viss framtidssäkerhet.
 
  • Gilla
Katten hasse
  • Laddar…
Om 10,15 år är det bättre att köpa en ny dragare med batterier och laddare på någon rea, batterier kostar en del även om det är eftermarknadsbatterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.