Höghus Höghus skrev:
Om det var mitt svar du kommenterar så har du nog läst lite slarvigt. Jag rekommenderar en ny maskin och då får du inte vare sig nimh eller nicad-batterier.
Jag skaffade mina första maskiner för länge sedan innan liion fanns.

/Höghus
Kanske läste slarvigt men då är vi helt överens. Och ja, jag har mycket lång erfarenhet av de gamla NiCd & NiMH - baserade maskinerna, inget jag drömmer mig tillbaka till.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske läste slarvigt men då är vi helt överens. Och ja, jag har mycket lång erfarenhet av de gamla NiCd & NiMH - baserade maskinerna, inget jag drömmer mig tillbaka till.
Prova ett liion-batteri vid -20 grader så längtar du tillbaka till en nicad-ack.;)

/Höghus
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
@Höghus tur för mig då att det bara var -19 när jag drog några hundra skruv! ;)
Visst tog det slut snabbare, men inte så det blev oanvändbart
 
Har en AEG skruvdragare som börjar närma sig 10 år. Sådär skönt insliten är den nu. Ett av batterierna som följde med börjar va lite dassigt.

Så räknar med att en bra maskin håller längre än batteriet men beror ju såklart på hur det används. Köp inte dyrt bara för den saken, köp något som känns lagom för behovet
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Återigen tack för alla fantastiska svar! Jag tror jag har en mycket klarare bild av hur jag ska tänka och göra kring det här. Ni är bäst!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag tror som en del redan påpekat att det här nog inte är ett så stort problem idag. Jag har ett 12v-system från Bosch, där jag köpte min första maskin ~2008, har än så länge inget batteri som gett upp. Jag har ett 18V system från Makita där jag köpte den första maskinen 2010, samma sak här, inget som gett upp än. Men jag är väl medveten om att det kommer att hända så småningom. Till båda dessa system dyker det fortfarande upp nya maskiner och det är inga problem att köpa originalbatterier.
Men visst, samma sak här, för eller senare så blir det väl.
En idé skulle kunna vara att titta på ett system från en tillverkare som använder samma batterier som någon annan, då är det flera tillverkare som ska sluta med sina serier för att det inte ska gå att hitta ett kompatibelt batteri. Tex, så använder Metabo och Mafell samma batterier, specade enligt "cordless alliance, https://www.cordless-alliance-system.com/ "
Även om de flesta tillverkare som är med nog inte gör skruvdragare, så borde det öka chanserna att hitta ett kompatibelt batteri i framtiden.
 
Jag köpte en makita skruvdragare med sladd.
 
  • Wow
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Oron att det inte skall finnas reservdelar pga batteri är obefogad om du har lite vana med att löda lödpunkter. Just själva batteripacket kan vara svårt att få tag i om ett gäng år men det som är på insidan är detsamma. Jag har bytt ett antal batterier på äldre maskiner genom att byta innehållet som funkar fortfarande och håller betydligt bättre än dagens maskiner där chucken eller planetväxeln ger upp och kostar mer än att köpa en ny maskin. Min gamla bosch har säkerligen blandat flera ton puts, bruk och slamfärg mm och är hur schysst som helst fortfarande. Dagens Bosch är inte vad de var förr.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Oron att det inte skall finnas reservdelar pga batteri är obefogad om du har lite vana med att löda lödpunkter. Just själva batteripacket kan vara svårt att få tag i om ett gäng år men det som är på insidan är detsamma. Jag har bytt ett antal batterier på äldre maskiner genom att byta innehållet som funkar fortfarande och håller betydligt bättre än dagens maskiner där chucken eller planetväxeln ger upp och kostar mer än att köpa en ny maskin. Min gamla bosch har säkerligen blandat flera ton puts, bruk och slamfärg mm och är hur schysst som helst fortfarande. Dagens Bosch är inte vad de var förr.
Jag har ett batteri jag skulle vilja byta celler på men det går inte att öppna.
Batterier går dock alltid att få tag i frågan är om det är värt 500kr som det minst oftast kostar.
 
A Andy78 skrev:
Jag har ett batteri jag skulle vilja byta celler på men det går inte att öppna.
Batterier går dock alltid att få tag i frågan är om det är värt 500kr som det minst oftast kostar.
Vilken modell? Allting går att öppna. Vissa är hellimmade och dom får man snitta i limfogen och limma igen. Många är dessutom limmade med b7000 lim vilket innebär att om man värmer till 120 grader så släpper limmet.
Sen är det frågan. Är det värt pengarna? Har maskinen hållt bra så är det motiverat. Annars inte.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Vilken modell? Allting går att öppna. Vissa är hellimmade och dom får man snitta i limfogen och limma igen. Många är dessutom limmade med b7000 lim vilket innebär att om man värmer till 120 grader så släpper limmet.
Sen är det frågan. Är det värt pengarna? Har maskinen hållt bra så är det motiverat. Annars inte.
Metabo bs 9.6
 
A Andy78 skrev:
Metabo bs 9.6
Om jag inte kommer ihåg fel så är bara skruvhålen pluggade. Det innebär att om du använder en borr så borrar du bort plastskyddet i hålet och sen skruvar du isär batteriet som vanligt. Brukar vara torx.
Har du bild på undersidan på batteriet?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Oron att det inte skall finnas reservdelar pga batteri är obefogad om du har lite vana med att löda lödpunkter. Just själva batteripacket kan vara svårt att få tag i om ett gäng år men det som är på insidan är detsamma. Jag har bytt ett antal batterier på äldre maskiner genom att byta innehållet som funkar fortfarande och håller betydligt bättre än dagens maskiner där chucken eller planetväxeln ger upp och kostar mer än att köpa en ny maskin. Min gamla bosch har säkerligen blandat flera ton puts, bruk och slamfärg mm och är hur schysst som helst fortfarande. Dagens Bosch är inte vad de var förr.
Nått som hade varit riktigt tufft vore om paketen kanske innehöll helt vanliga lithium celler i AA format som man kunde byta ut. Dock skulle det göra batteripaketet onödigt tungt och stort förmodligen. Men ändå!
 
Silver78 Silver78 skrev:
Om jag inte kommer ihåg fel så är bara skruvhålen pluggade. Det innebär att om du använder en borr så borrar du bort plastskyddet i hålet och sen skruvar du isär batteriet som vanligt. Brukar vara torx.
Har du bild på undersidan på batteriet?
Svart plastadapter med europeisk stickkontakt mot trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart strömkontakt med tre stift som ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metabo trådlös borrskruvdragare BST 9.6 ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Silver78 Silver78 skrev:
Om jag inte kommer ihåg fel så är bara skruvhålen pluggade. Det innebär att om du använder en borr så borrar du bort plastskyddet i hålet och sen skruvar du isär batteriet som vanligt. Brukar vara torx.
Har du bild på undersidan på batteriet?
 
Det är väl i princip alltid standardceller i batterpacken? Visserligen inga man bara byter via en lucka, men har man lite tid över så borde det inte vara så svårt att löda ihop en packe nya celler om det skulle behövas?

Jag bytte i min gamla AEG för några år sedan, men det var NiMH-celler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.