lars_stefan_axelsson skrev:
Så då "kan" vi andra sätta den till så nära noll att skillnaden kvittar då? Det har oss veterligen aldrig hänt...

"He who refuses to do arithmetic is doomed to talk nonsense." - John McCarty

(Och People prefer dealing with machinery to dealing with bureaucracies. - jmc 1986)
Du får sätta den till vilken parameter du vill. Jag vet inte var du vill komma med det resonemanget. Det enda jag säger är att jag inte har någon åsikt i frågan.
Att hus brinner ner på grund av el känner vi nog alla till. Vill du veta hur ofta försäkringsbolagen vägrar att betala ut ersättning måste du vända dig till dem.
 
Vart jag vill komma är enkelt. Att säga att något kan hända och samtidigt säga att man inte har *någon* uppfattning om sannolikheten är intellektuellt ohederligt. Det är den vanligaste taktiken för skrämselpropaganda av typen "himmlen kommer ramla ner över våra huvuden". Risk är som sagt sannolikhet gånger konsekvens. Att bara gå omkring och prata om eventuella konsekvenser är åtminstone ointressant, och som sagt något som inte sällan bottnar i ohederlighet.

Vad vi vet av den bristfälliga statistiken som vi har är att hus *inte* brinner ner pga brister i den fasta installationen i någon märkbar utsträckning. De allra flesta "elbränderna" är av typen "glömt kastrullen på spisen". Och resten är ansluten utrustning (TV/Tvättmaskin/Diskmaskin/omkullvälta lampor). Så den statistiken är inte relevant. Nu håller man på och ta fram bättre statistik, men jag har inte sett att det blivit klart än. Så det enda vi kan säga så långt är att det inte är vanligt förekommande, men hur ovanligt, och av vilka skäl det vet vi inte än.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vart jag vill komma är enkelt. Att säga att något kan hända och samtidigt säga att man inte har *någon* uppfattning om sannolikheten är intellektuellt ohederligt. Det är den vanligaste taktiken för skrämselpropaganda av typen "himmlen kommer ramla ner över våra huvuden". Risk är som sagt sannolikhet gånger konsekvens. Att bara gå omkring och prata om eventuella konsekvenser är åtminstone ointressant, och som sagt något som inte sällan bottnar i ohederlighet.

Vad vi vet av den bristfälliga statistiken som vi har är att hus *inte* brinner ner pga brister i den fasta installationen i någon märkbar utsträckning. De allra flesta "elbränderna" är av typen "glömt kastrullen på spisen". Och resten är ansluten utrustning (TV/Tvättmaskin/Diskmaskin/omkullvälta lampor). Så den statistiken är inte relevant. Nu håller man på och ta fram bättre statistik, men jag har inte sett att det blivit klart än. Så det enda vi kan säga så långt är att det inte är vanligt förekommande, men hur ovanligt, och av vilka skäl det vet vi inte än.
Med all respekt. Men du behöver inte förklara elolycksfallsstatistik för mig.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Med all respekt. Men du behöver inte förklara elolycksfallsstatistik för mig.
Bara att visa att du kan den och kan dra korrekta slutsatser, så slipper du mig. ;)
 
  • Gilla
Henrik1234
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Bara att visa att du kan den och kan dra korrekta slutsatser, så slipper du mig. ;)
Vi håller på att jobba med rapporten just nu. Du får ge dig till tåls ett par månader till.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Vi håller på att jobba med rapporten just nu. Du får ge dig till tåls ett par månader till.
Det låter höra sig. Posta gärna här när den är klar.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Vi håller på att jobba med rapporten just nu. Du får ge dig till tåls ett par månader till.
Jag hoppas det blir något i den här stilen, eller bättre. Det mesta jag sett från ESV är ganska tunt, om du ursäktar. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag hoppas det blir något i den här stilen, eller bättre.
Mmmm, hårda data...gillar... :)

Det är ju spännande att det verkar som om ren överlast i den fasta installationen som sätter eld på väggarna är en betydande brandorsak "over there". Man undrar hur regler för avsäkring och dimensionering ser ut. Eller om det som det antyds mest är "odimensionerade utökningar" som ligger bakom som det antyds, och hur det kan påverka om avsäkring redan är korrekt? (Och de säger att ledarisoleringen inte brunnit innan, hur avgör man det *efter* en brand undrar jag...)
 
Jag tolkade skriften som att en stor del av bränderna orsakades av dåliga förbindningar, glappande uttag etc, saker som en ljusbågsvakt skulle skydda mot. Intressant också att just ljusbågsvakter numera är ett krav i amerikanska sovrum :wow:. Vad gör amerikaner där??
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkade skriften som att en stor del av bränderna orsakades av dåliga förbindningar, glappande uttag etc, saker som en ljusbågsvakt skulle skydda mot. Intressant också att just ljusbågsvakter numera är ett krav i amerikanska sovrum :wow:. Vad gör amerikaner där??
Ja, jag missade nog ett "arcing" in hastigheten, det verkar vara huvudskälet. Jag läste vidare i en av referenserna som var mer detaljerad (http://chaneyelec.com/wp-content/uploads/2011/06/Aging-Residential-Wiring-Issues.pdf) Där säger man om orsakerna (en som jag tycker tydligare lista):

"Residential structural fire sources and their annual consequences in the United States are listed below: • Installed wiring: 14,100 fires, 30 civilian deaths, 210 civilian injuries, and $260.1 million property
losses (Installed wiring is concealed hardwiring; not extension, portable, or visible electrical cords in a
household.);
• Cord, plug: 6,700 fires, 80 civilian deaths, 350 civilian injuries, and $140.7 million property losses;
• Receptacle, switch: 3,300 fires, 10 civilian deaths, 50 civilian injuries, and $60.6 million property
losses;
• Lighting: 8,500 fires, 20 civilian deaths, 310 civilian injuries, and $127.0 million property losses;
• Panel board, meter, transformer: 3,300 fires, <20 civilian deaths, <40 civilian injuries, $48.4 million in
property losses;
• Other: 3,900 fires, 20 civilian deaths, 130 civilian injuries, and $97.1 million property losses; and
• Total electrical distribution system: 39,800 fires, 180 civilian deaths, 1,090 civilian injuries, and
$733.9 million in property losses (Miller, Smith, & Greene, 2003)"

Men man säger även:

"Increased kilowatt hour use involves most residential consumers owning and using more appliances and lighting than consumers used 40, 50, and 60 years ago. They expect the electrical
system to provide adequate electricity for their growing electrical demands. Consumers make this
demand operational by adding more circuits (and circuit breakers in blank spots on the breaker
panel, or even another circuit breaker box) and outlets to accommodate their purchases. If an
outlet is added to an existing circuit, then the load can easily be more than the wiring was designed
to conduct originally—perhaps decades ago."

samt

"Small wiring [number 14 American Wire Gauge (AWG)] began to be disallowed by selected
local codes during the 1960s in favor of larger 12 AWG. By about 1970, the National Electric
Code changed to 12 AWG, thus making the older standard out of date regarding increasing KWH
use and peaks. Unless wiring has been upgraded since 1970, then homes are probably wired with
small wiring for common branch circuits." (14AWG motsvarar ungefär 2mm2, och 12AWG 3.3mm2, spänningen är som sagt ungefär hälften av vår, så 14AWG motsvarar 1mm2 vid samma effektuttag.).

Så man har uppenbarligen även haft problem med dimensionering. Men man nämner som huvudskäl gnistbildning i väggar genom exv. sprucken isolering. Man verkar har helt andra problem med även "plast/PVC" än vad vi har här, baserat på dålig temperaturtålighet, fuktkänslighet osv. Så det kan vara klimat som också spelar in.


Bo.Siltberg skrev:
Intressant också att just ljusbågsvakter numera är ett krav i amerikanska sovrum :wow:. Vad gör amerikaner där??
Jag är inte säker på att jag vill veta, men du är uppenbarligen modigare än jag där... :D
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G. W. Bush är nog den största fadäsen som skett där... :banghead:
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Att dra fiberkabel eller ens telekabel eller nätverkskabel är över. Idag gäller trådlösa nätverk.
Trådlöst är ett komplement inte en ersättare till kabel!
Till ställen som vill ha hög bandbredd t.ex. till mediecenter vid tv så är det bra med gigabit ethernet (dvs cat6).
Men till det bärbara för att slösurfa lite så duger det trådlösa bra....

/Johan
 
Det första jag gjorde när jag köpte huset från 1969 med el var:

1) In med ny jordfelsbrytare. Visade sig var ett mindre fel nära centralen vid monteringen...
2) Byt dåliga kontakter/dosor/dimemr
3) dra om telenätet.

Det fina är att jag upptäckte vattenläckan i garaget/taket in i väggen/ tack vara jordfelsbrytaren. Men be en elektriker du litar på kolla din el, och ge offert på jordning. Skall du dra nätverk osv kan du få trångt i rören.

Personligen tycker jag kat 6 är överkurs. Men visst, en plats per våning kan vara trevligt? Annars fungerar mitt wlan (en repeater per våning) med >100mbit i alla rum så nu är det bandbredden in i huset som är trångt (uppmätt 16mbit). Kör två netflix, en spelserver, två mediacenter osv via det trådlösa, inga problem. Vill man spela med lågt ping är såklart tråd överlägset.
 
Mikael_L
Trådskaparen kaliz har ej varit in på forumet sen den 24/2.
H*n kanske lessnade på vår debatt om JFB ... :surprised:
 
  • Gilla
Wilfa och 1 till
  • Laddar…
Nu ska du inte ha betänkligheter, det finns väl ingen tråd som inte blir bättre av en grundlig JFB-diskussion! :wow:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.