5 812 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Limma träbalk mot golv istället för spika
Nu äntligen kan man snart börja tilläggsisolera och det kommer att ske innifrån.
Tänkte använda 95 träbalk och undrar om man kan limma den mot golv/bjälklag istället för att spika den?
Även om all golvvärme är utmärkt så är man ju lite skraj för att spika igenom rören ;D ;D
Tänkte använda 95 träbalk och undrar om man kan limma den mot golv/bjälklag istället för att spika den?
Även om all golvvärme är utmärkt så är man ju lite skraj för att spika igenom rören ;D ;D
hej!detta låter konstigt. va för värme e de du pratar om ,e de el slinger eller wirsbo vatten?om jag tolkar detta på mitt sätt, skulle värmen komma långt ner,o de blir trögt för värmen uppåt.
Du kan limma med t ex PL400, spika sedan utåt/nedåt samt in i väggreglarna, så kommer det nog att sitta...
Om det är ett gammalt hus kan det vara bra att lägga ngn massa under regeln för att minska risk för golvdrag-> PL400 alltså.
greenbay
Om det är ett gammalt hus kan det vara bra att lägga ngn massa under regeln för att minska risk för golvdrag-> PL400 alltså.
greenbay
tjocklek regel 45 mm?
golvgips 12 mm?
spån 22 mm?
=79mm
Jag skulle kunna tänka mig en å annan skruv, längd 70 el. 75, (om det nu finns ) i kombination med lim.
Men jag tycker verkligen lim borde hålla gott o väl, du kommer ju (väl?) sätta stående reglar oxå o de kommer väl va stabila nog...?
Mvh Christer
golvgips 12 mm?
spån 22 mm?
=79mm
Jag skulle kunna tänka mig en å annan skruv, längd 70 el. 75, (om det nu finns ) i kombination med lim.
Men jag tycker verkligen lim borde hålla gott o väl, du kommer ju (väl?) sätta stående reglar oxå o de kommer väl va stabila nog...?
Mvh Christer
Liknande trådar
-
Hur limmas en marmorskiva mot metallfot
Teknik -
Såga ur takstol mot limträbalk
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Starkaste limmet för underlimma rostfri diskho mot kvartskomposit/sten?
Byggmaterial & Byggteknik -
Limma badrumsskåp mot kakel?
Badrum -
Lägga golvspån utan att limma mot reglarna?
Golv