Avknoppad från tråden om Biltema...
Här kan man lära sig lite om Likström och LEDdioder.
(Växelström kan få en egen tråd om någon klagar...)

Vi går igenom Ohms lag och effektlagen samt tittar lite på hur LED uppträder i likström.
Batteriteknik kan också få vara med marginellt även om det egentligen kräver en egen tråd.
Länkar till material i andra seriösa kanaler, typ wikipedia välkomnas.
Övningsexempel med multimeter kan bli aktuella.
Alla med frågor samt något att bidra med är välkomna!
Garanterar inte att jag alltid är närvarande!
/Roger
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
Ok.
egentligen är det mycket enkelt.
Inga knepiga växelströmsformler.
Bara de fyra räknesätten:

************************
Ohms lag:

___ U=I*R ___

med
U: Spänning i Volt
I: Ström i Ampere
R: Resistans i Ohm

När man förstår hur det hänger ihop kan du lösa många likströmsproblem i vardagen bara med hjälp av en eller ett par multimetrar!
****************

sen har vi Effektlagen, använder två av parametrarna från Ohms lag, U och I:

P, effekt i Watt:

___ P= U*I ___

****************

Frågor på det?
Inte?
Då blir det lite övnings exempel!

slut på Lektion1 !
 
Detta var bland dom minst pedagogiska ansatser. Dom som vill lära sig detta kommer inte att begripa det. För dom som vill lära sig förstå LED-belysningens egenskaper är det enligt minmening bra att börja med kategoriindelningen:
* seriekopplade LED med strömreglering från drivdonet.
* parallelkopplade LED-armaturer med 12 V = eller 230 V vx.

Ohms lag är ju bra men i samband med LED tämligen oanvänbar.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta var bland dom minst pedagogiska ansatser. Dom som vill lära sig detta kommer inte att begripa det. För dom som vill lära sig förstå LED-belysningens egenskaper är det enligt minmening bra att börja med kategoriindelningen:
* seriekopplade LED med strömreglering från drivdonet.
* parallelkopplade LED-armaturer med 12 V = eller 230 V vx.

Ohms lag är ju bra men i samband med LED tämligen oanvänbar.
Thomas. Du är lite för tidigt ute med dina omdömen!
Lektionerna inleds med grundläggande förståelse av Ohms lag med hjälp av laborationer.
LED blir det senare och det går alldeles utmärkt att mäta på LED när den tiden kommer fast det blir ju i barebones-variant.
Materielen till alla labbar ska gå att köpa på Biltema är det tänkt...
Jag blir nog tvungen att köpa in lite prylar också för distribution om intresset blir stort nog..

Men visst är det möjligt att jag har lite för höga förväntningar, vi får väl se...
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Måste erkänna att jag är lite skeptisk till att man skall labba om ohms lag med en bit tråd som "motstånd". Vill minnas att när vi labbade ohms lag i fysiken i grundskolan använde vi en glödlampa som "moststånd", det blir mer pedagogiskt.

Vid grundläggande labbande vill man helst approximera att trådar och ledningar har noll ohm. Att så inte riktigt är fallet hör mer till lite mer avancerad mätteknik.

Sedan skulle jag nog också vilja avråda från att i grundläggande labbande kortsluta ett batteri med en blanktråd. Är det bara ett AA batteri så är det väl ingen större fara. Men en vetgirig nybörjare kan råka få tag i ett lite mer potent batteri, ex. bilbatteri och då kan det bli riktigt farligt.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Måste erkänna att jag är lite skeptisk till att man skall labba om ohms lag med en bit tråd som "motstånd". Vill minnas att när vi labbade ohms lag i fysiken i grundskolan använde vi en glödlampa som "moststånd", det blir mer pedagogiskt.

Vid grundläggande labbande vill man helst approximera att trådar och ledningar har noll ohm. Att så inte riktigt är fallet hör mer till lite mer avancerad mätteknik.

Sedan skulle jag nog också vilja avråda från att i grundläggande labbande kortsluta ett batteri med en blanktråd. Är det bara ett AA batteri så är det väl ingen större fara. Men en vetgirig nybörjare kan råka få tag i ett lite mer potent batteri, ex. bilbatteri och då kan det bli riktigt farligt.
Problemet med en glödlampa är att den har ingen stabil resistans. Dessutom är det ”ute” med glödlampor.
För det tredje ger min ”blanktråd” ingen kortslutning. Det är bara att läsa på angående egenskaperna för RF. Eller ännu bättre: Labba med den!
Att någon skulle få för sig att koppla tråden till ett bilbatteri kan man nog avskriva direkt.
Sådana personer är inte ens kapabla att slå på en multimeter, ännu mindre kapabla att läsa av den!

Det finns ett viktigt pedagogiskt moment i labben. Man får en konkret erfarenhet av stt el skapar värme, även i AA-fsllet. Den kommer gratis!
Men visst kan vi peta in en 1.5 voltslampa i labben även om den lyser lite svagt! Från 12V till 1.5!
Det blir nog lite värme i den också…
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag saknade ohms lag resistens=motstånd.
Om man ska hålla det på en enkel nivå

Tror att du måste försöka hålla labbarna om det går med batteri bara. Jag som kan känna en viss längtan efter ett labb aggregat har ändå inte känt att man har råd. tanken är god med att hålla det på biltema nivå. När det gäller att hitta sakerna samt billigt

Om batterier är så pass annorlunda så borde du nog göra en lektion. Jag tänker att alla vet enkelt (alltså på den extremt enkla skalan )vad ett batteri är. Dessutom har alla något som drivs med batteri. Dock misstänker jag att de allra flesta har minimal. Eller det märks....
Jag blir nämligen nyfiken när du säger som du gör om batterier.😀
Så gör en enkel genomgång om batteriet.
 
Redigerat:
Resistens är något helt annat som inte har med ohmslag att göra. Annars kan du ju läsa inlägg 2.

Jag förstår mig inte heller på tråden.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Resistens är något helt annat som inte har med ohmslag att göra. Annars kan du ju läsa inlägg 2.

Jag förstår mig inte heller på tråden.
Tråden skapades för att bananskalare inte förstod att @RogerHql, i en annan tråd ( https://www.byggahus.se/forum/threads/laegg-ner-biltema.472088 ), pratade om förhållandet mellan elektrisk effekt (watt) och ljusstyrka (lumen).

Nu är de inläggen tyvärr raderade av moderator så denna tråden är svår att förklara utan att upprepa det som skrevs där. Något jag inte alls är sugen på.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta var bland dom minst pedagogiska ansatser.
Det var snabbt sågat. Redan innan första (av flera) lektionen om "likströmslära" är klar...
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom som vill lära sig detta kommer inte att begripa det.
Varför inte det?
T Thomas_Blekinge skrev:
För dom som vill lära sig förstå LED-belysningens egenskaper är det enligt minmening bra att börja med kategoriindelningen: * seriekopplade LED med strömreglering från drivdonet.
* parallelkopplade LED-armaturer med 12 V = eller 230 V vx.
Utan att ha förklarat begreppen seriekoppling, parallellkoppling, LED-armatur. strömreglering och drivdon för den som skall lära sig och inte har en aning vad detta är? Hur pedagogiskt är det att blanda in 23V växelspänning i början av "likströmslära"? Eller att ta upp strömreglering utan att först ta upp ström och resistans?
T Thomas_Blekinge skrev:
Ohms lag är ju bra men i samband med LED tämligen oanvänbar.
Nu gällde det "Likströmslära och lite om LEDdioder" så Ohms lag är i högsta grad relevant.
Speciellt om man skall förstå ström och strömreglering.

Väntar man några lektioner kommer säkert "lite om LEDdioder" precis som utlovat. Därefter kanske det är läge att gå in på "LED-belysningens egenskaper"

Men kanske "LED-belysningens egenskaper" är så omfattande att det är värt en egen tråd.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Resistens är något helt annat som inte har med ohmslag att göra. Annars kan du ju läsa inlägg 2.

Jag förstår mig inte heller på tråden.
Jag visste att det skulle komma någon och vara.petig. Men googlar man snabbt så använder man ordet motstånd. Men det innebär naturligtvis inte att det är en förenkling.
Du får gärna förklara lite enkelt varför det är är fel och säga motstånd.
Det passar väl bra i tråden och jag får lära mig något nytt.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det var snabbt sågat. Redan innan första (av flera) lektionen om "likströmslära" är klar...

Varför inte det?

Utan att ha förklarat begreppen seriekoppling, parallellkoppling, LED-armatur. strömreglering och drivdon för den som skall lära sig och inte har en aning vad detta är? Hur pedagogiskt är det att blanda in 23V växelspänning i början av "likströmslära"? Eller att ta upp strömreglering utan att först ta upp ström och resistans?

Nu gällde det "Likströmslära och lite om LEDdioder" så Ohms lag är i högsta grad relevant.
Speciellt om man skall förstå ström och strömreglering.

Väntar man några lektioner kommer säkert "lite om LEDdioder" precis som utlovat. Därefter kanske det är läge att gå in på "LED-belysningens egenskaper"

Men kanske "LED-belysningens egenskaper" är så omfattande att det är värt en egen tråd.
Jag misstänker att det finns en anledning till att han skrivit lite om😀
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag visste att det skulle komma någon och vara.petig. Men googlar man snabbt så använder man ordet motstånd. Men det innebär naturligtvis inte att det är en förenkling.
Du får gärna förklara lite enkelt varför det är är fel och säga motstånd.
Det passar väl bra i tråden och jag får lära mig något nytt.
Du blandar ihop orden resistans och resistens. Resistans är mycket riktigt ett ord för elektrisk motstånd. Men inte resistens.
 
  • Gilla
RogerHql och 3 till
  • Laddar…
Varning: **** det kan finnas spår av ironi och sarkasm i inlägget *****
H hempularen skrev:
Är det bara ett AA batteri så är det väl ingen större fara. Men en vetgirig nybörjare kan råka få tag i ett lite mer potent batteri, ex. bilbatteri och då kan det bli riktigt farligt.
Den som inte kan skilja ett AA-batteri från ett Bilbatteri har nog andra problem med denna kurs. Tror man på fullaste allvar att det är en risk att någon "råkar ta" ett bilbatteri istf ett AA-batteri bör man nog fundera lite till på vad som kan hända. Och hur troligt det är

En tunn rostfri tråd är väl ingen större fara. Inte heller med ett bilbatteri. Men tänk om den vetgirige nybörjaren provar att byta ut RF tråden och "råkar ta" något mer potent, t.ex. en sprängkapsel. Då kan vi tala om fara.🤣
 
  • Haha
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.