Utsikt genom stängt Velfac-fönster mot trädäck och trädgård i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna bägge handtag Glasparti sett inifrån med öppet handtag och synlig trätrall och staket i skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjut ut Halvöppen terrassdörr med utsikt över en trädäckad altan och ett staket vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjut åt sidan Vit dörr med spärr och handtag i halvöppet tillstånd, synlig del av in- och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäll upp spärren i mittenpelaren
Bild på ett halvöppet fönster med utsikt mot en trätrall och trädgård, vilket illustrerar fönstrets täthet utan släplister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna handtaget
Halvöppet Velfac fönster med synlig mittenpelare och öppet handtag, med utsikt mot en träaltan och vit ytterbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjut ut och åt sidan
Det jag anser är bra med Velfac är att dom inte arbetar med släplister och annat utan att det är ett fönster som tätar helt när det stängs
 
  • Utsikt genom ett stängt Velfac fönster mot en träterrass och trädgård vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vanpire skrev:
[bild] Öppna bägge handtag [bild]Skjut ut [bild]Skjut åt sidan [bild]Fäll upp spärren i mittenpelaren
[bild] Öppna handtaget
[bild] Skjut ut och åt sidan
Det jag anser är bra med Velfac är att dom inte arbetar med släplister och annat utan att det är ett fönster som tätar helt när det stängs
Tack för beskrivningen. Partiet måste ju ha alla möjligheter att bli ordentligt tätt när det är stängt, vilket jag tycker känns lite tveksamt med partier som endast skjuts i sidled. Känns det inte lite omständligt med alla handtag?
 
N nybyggarn3 skrev:
Snubblade över Termofönster på nätet.
De säljer skjutpartier, fönster och dörrar i både PVC och aluminium. Skjutpartierna verkar vara från "Aluprof" och dom anger prisexemplet 29500 kr inkl, moms för ett parti på 250 x 210 cm:

Någon som har några erfarenheter av denna leverantör?

[länk]
Vi köpte alla våra fönster, skjutparti, vikparti och helglasad dubbeldörr till fransk balkong från Aluprof via Termofönster. Blandning av fasta fönster och öppningsbara (dreh kipp). Dolda gångjärn, olika färg på utsida och insida. Skjutdörr och vikdörr är 400 x 210cm vardera. U-värde fasta fönster är 0,77, för de öppningsbara ca 0,9 och skjutparti/vikparti ca 1,1. Det var ett paketpris men lägre pris samtidigt som bättre prestanda jämfört med andra leverantörer vi kollade. Jag såg det som en stor fördel att alla karmar är helt aluminium. Allt levererades enligt utlovad tidplan (ca 7 veckor) och allt såg bra ut vid leverans. Tyvärr har vi inte installerat fönsterna ännu men de ska vara på plats inom 2 veckor. Snickarna höll på med panelen i veckan.
Arkitektoniska ritningar av ett hus med markerade mått och positioner för fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TMatt skrev:
Vi köpte alla våra fönster, skjutparti, vikparti och helglasad dubbeldörr till fransk balkong från Aluprof via Termofönster. Blandning av fasta fönster och öppningsbara (dreh kipp). Dolda gångjärn, olika färg på utsida och insida. Skjutdörr och vikdörr är 400 x 210cm vardera. U-värde fasta fönster är 0,77, för de öppningsbara ca 0,9 och skjutparti/vikparti ca 1,1. Det var ett paketpris men lägre pris samtidigt som bättre prestanda jämfört med andra leverantörer vi kollade. Jag såg det som en stor fördel att alla karmar är helt aluminium. Allt levererades enligt utlovad tidplan (ca 7 veckor) och allt såg bra ut vid leverans. Tyvärr har vi inte installerat fönsterna ännu men de ska vara på plats inom 2 veckor. Snickarna höll på med panelen i veckan.
[bild]
Tack så mycket för väldigt intressant info!
Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av priser? Pm fungera fint.

Vi behöver inte bestämma oss än på några månader så vi tar tacksamt emot mer information när ni kommit längre
 
Det ska vara treglas idag sägs det
 
Som den håller isoleringen bra
 
  • Tvärsnitt av ett fönster som visar isolering och konstruktion.
Torsten45 Torsten45 skrev:
Det ska vara treglas idag sägs det
Apropå vad då?
 
När man bygger nytt, ursäkta om jag kom in i diskussionen fel
 
Torsten45 Torsten45 skrev:
När man bygger nytt, ursäkta om jag kom in i diskussionen fel
Ingen fara. Skjutpartierna i aluminium från termofönster har 3 glas som standard.
 
Vi har westcoast Windows. Var billigare än elite och traryrd samt en bättre konstruktion enligt mig.
 
A A.G skrev:
Vi har westcoast Windows. Var billigare än elite och traryrd samt en bättre konstruktion enligt mig.
Intressant, aldrig hört talas om.
Vad har du för material? Kan du dela med dig av priser?
 
De är som två fönster i ett. Ytterdelen helt i aluminium och en innerfönster i trä. Alltså inte ett träfönster med en aluminiumbeklädnad på utsidan som tex elite.

Sen har de dolda beslag.

Ett helglasas altandörr 900x2100 var ca 1000-1500 billigare än tex elite.
 
Redigerat:
Byggs i Trollhättan.
 
N nybyggarn3 skrev:
Känns det inte lite omständligt med alla handtag?
Nej inte alls!
9 gånger av 10 så är det bara den första dörren vi öppnar.
En enda rörelse där man öppnar bägge handtag samtidigt och sen skjuter ut och skjuter dörren åt sidan. Lätt som en plätt.
 
A A.G skrev:
Ca 1000-15000 menar ja
Tack för informationen. Lite rörig hemsida kan jag tycka. V
Får man fråga vad dörren landade på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.