useless skrev:
Får man fråga hur mycket pengar bygglovsansökan har kostat? Jag står inför en egen ansökan och försöker få lite grepp om kostnaderna...
Nu är detta i Vallentuna så det är inte säkert att det kostar samma hos dig, men det ger kanske en hint om vart det drar iväg.

Nybyggnadskarta: 8500
Bygglov: 32100
Tillstånd bergvärme: 2900
Attefallsutbyggnad, vet jag inte än, men ca 2000

Prövning av bygglov i nämnden som avslås: 8900
 
Det verkar vara ungefär samma förutom att man dessutom vill ha en 'planavgift' på 55000:-. Tydligen nån solidarisk avgift för att kommunen har varit snäll och tagit fram en stadsplan en gång i tiden. Krävs det ändringar i planen så kostar det extra.
Ca 80' verkar jag hamna på bara för att få den stora äran att lämna in ansökan...
 
useless skrev:
Det verkar vara ungefär samma förutom att man dessutom vill ha en 'planavgift' på 55000:-. Tydligen nån solidarisk avgift för att kommunen har varit snäll och tagit fram en stadsplan en gång i tiden. Krävs det ändringar i planen så kostar det extra.
Ca 80' verkar jag hamna på bara för att få den stora äran att lämna in ansökan...
Du har tur du, 71' fick vi betala i planavgift. Helt klart att man kunnat göra något roligare för dom pengarna.
 
Robert-san01 skrev:
Konstaterar dock att det kommer att bli en massa spotlights bara i huset. Efter bantningskur av första vändan blev det ändå 74st!
Finns det inte mer moderna lösningar på ljussättning av rum än spotlights?
Det blir dels så många punkter att koppla in, men även att underhålla i längden.

På jobbet har vi LED-paneler infällda i undertaket av standardtyp, de är dimbara och mycket snygga i sin osynlighet. Något liknande denna
http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Infallt/Lean_Panel/1511439-2470571.html?variantId=2470554

Själv har jag funderat på någon sorts LED-list som går runt rummet där vägg möter tak. Som kan tänas för att ge full belysning i hela rummet de få tillfällen man behöver det (vid städning eller besök av mormor). Har inte sonderat marknaden alls dock men produkter borde det finnas.
 
Robin Wahlman skrev:
Du har tur du, 71' fick vi betala i planavgift. Helt klart att man kunnat göra något roligare för dom pengarna.
Kanske inte är någon större tröst, men ett nyanlagt område i närheten har en planavgift på 250-300k! Då tillkommer VA, fiber och el!

Alla sådana avgifter är redan betalda för min tomt.
 
tompaah7503 skrev:
Finns det inte mer moderna lösningar på ljussättning av rum än spotlights?
Det blir dels så många punkter att koppla in, men även att underhålla i längden.

På jobbet har vi LED-paneler infällda i undertaket av standardtyp, de är dimbara och mycket snygga i sin osynlighet. Något liknande denna
[länk]

Själv har jag funderat på någon sorts LED-list som går runt rummet där vägg möter tak. Som kan tänas för att ge full belysning i hela rummet de få tillfällen man behöver det (vid städning eller besök av mormor). Har inte sonderat marknaden alls dock men produkter borde det finnas.
Jag har också kollat på paneler och strips. Paneler blir lite mycket"sjukhus" tycker jag men tror det skulle bli bra i tvättstuga och garage. Hittar jag bra sådana till rimligt pris kan det bli sådana där. Lister blir för mycket bök med att få in. Vi är inte så mycket för mys-pys lyse så det är främst bra allmänljus jag jobbar mot.

Underhåll är jag inte orolig för. LED håller tillräckligt bra idag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Finns det inte mer moderna lösningar på ljussättning av rum än spotlights?
Det blir dels så många punkter att koppla in, men även att underhålla i längden.

På jobbet har vi LED-paneler infällda i undertaket av standardtyp, de är dimbara och mycket snygga i sin osynlighet. Något liknande denna
[länk]

Själv har jag funderat på någon sorts LED-list som går runt rummet där vägg möter tak. Som kan tänas för att ge full belysning i hela rummet de få tillfällen man behöver det (vid städning eller besök av mormor). Har inte sonderat marknaden alls dock men produkter borde det finnas.
Ledlister finns det massor utav. Men det är mer effektbelysning än allmänbelysning i min mening :)
 
L
Här trillar man över tråd från 2015 med ett spännande bygge och så har du inte kommit längre. Helt sjukt hur man kan få bli så motarbetat när man vill bygga hus.

Regeringen vill ha fler bostäder, här har vi en anledning till att inte fler kommer snabbare.

Ser med spänning fram emot fortsättningen. Lycka till
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Robert: Attefallsutbyggnad i Vallentuna kostade 4 200 kr hösten 2015.
 
olotor skrev:
Robert: Attefallsutbyggnad i Vallentuna kostade 4 200 kr hösten 2015.
OK! Jag har inte fått fakturan än så det lär säkert bli drygt det då för oss.
 
Ramnemark skrev:
Ledlister finns det massor utav. Men det är mer effektbelysning än allmänbelysning i min mening :)
Det kan säkert stämma, men jag skulle aldrig sätta lysande linjer tvärs över taket. Det går naturligtvis att fälla in det i skugglisterna men den designen tilltalar mig inte.
 
Lewdis skrev:
Här trillar man över tråd från 2015 med ett spännande bygge och så har du inte kommit längre. Helt sjukt hur man kan få bli så motarbetat när man vill bygga hus.

Regeringen vill ha fler bostäder, här har vi en anledning till att inte fler kommer snabbare.

Ser med spänning fram emot fortsättningen. Lycka till
Riktigt så har det inte vart. Hade jag ansökt om att bygga något som följde detaljplanen så hade vi firat jul i det nya huset så allt vill jag inte beskylla politikerna för. Men det är säkert 3-4 månaders försening som de orsakat.

Tack för heja ropen!
 
Robert-san01 skrev:
Hur många m2 och W/spot?
30 kvm ungefär. Har 9 av spottarna på en "slinga" och när jag kör 100% drar de 39-40 w. Normalt driftsläge är mer 3-5 w skulle jag gissa. Tillsammans för alla 9 alltså.
 
Om belysning och spottar inne var knöligt var det då inget mot ute... Lite utkast för feedback:

5W 60 gr
3D-modell av ett tvåvåningshus med ytterbelysning och parkerad bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3+3W 28gr
3D-rendering av ett hus och garage med utomhusbelysning och spotlights som lyser upp fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Misstänker att det här är som att svära i kyrkan..., men varför vill ni lysa upp fasaderna?
Räcker det inte att sätta ljus så att man ser var man går till och från hus och garage?
Upplys mig. :rolleyes:
 
  • Gilla
nilsc och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.