Elmattes skrev:
[länk]
Kul med er blogg! Den ska jag följa. Vi ligger nog ganska lika. Vår platta är också gjuten och vi väntar husleverans den 20:e.
 
Ja då ligger ni bara ett par veckor före oss Tulipa. Gjutningen borde bli denna eller nästa vecka, kylan har dragit ut på den, men nu kan de snart inte vänta längre.
Vårat hus kommer den 8:e februari :)

Vi har börjat titta på kakel/klinker och tapeter nu, inte lätt, det finns alldeles för mycket att välja på ;)
 
Elmattes skrev:
Ja då ligger ni bara ett par veckor före oss Tulipa. Gjutningen borde bli denna eller nästa vecka, kylan har dragit ut på den, men nu kan de snart inte vänta längre.
Vårat hus kommer den 8:e februari :)

Vi har börjat titta på kakel/klinker och tapeter nu, inte lätt, det finns alldeles för mycket att välja på ;)
Vi har också börjat titta lite och ska försöka hålla oss till grundutbudet. Det är ju ås mycket annat som kostar också :)
Men jag tror faktiskt vi kommer bli nöjda med det som är standard, kanske väljer vi nån fondvägg från nån annan kollektion.
 
Kul att höra att era byggen går framåt.

Vi hade byggstartsmöte i förra veckan och den 22/4 levererar LB-Hus vårt Classic 135. Nu väntar vi bara på att vintern ska släppa sitt grepp lite grand så grovplaneringen av tomten blir enklare.
 
Hej!
Är det någon som har byggt ett LB classic 135 i Umeå-trakten
 
Är det någon som har funderat på att välja till inbyggda spotlights i taken? I vilka rum i så fall? Vi funderar bla på vardagsrummet där vi har ryggåstak.
Men hur ska man placera dem snyggast och bäst? Och hur många?

Vi tar gärna emot lite av era åsikter och idéer! De är ju ganska dyra, så man vill ju tänka efter innan...
 
swebichon skrev:
Mycket intressant! Ska bli kul att följa framskridandet. Vet du ungefär hur mycket ni kunde höja huset med de 200 tonnen bärlager som lagts dit?
Med 200 ton kan man höja 100 kvm ca 1 m, så för vår del blev det väl en halvmeter ungefär.
 
Elmattes skrev:
Med 200 ton kan man höja 100 kvm ca 1 m, så för vår del blev det väl en halvmeter ungefär.
Okej, tack för informationen. Sura pengar men jag antar att det bara är att lägga ut. Någon vis man lär ha sagt att ett hus aldrig kan hamna för högt (med viss reservation så klart ;-)
 
Kontrollbesiktning i morgon och slutbesiktning om en vecka. Känns naturligtvis ganska så fantastiskt att vara så nära, men den senaste tiden sniglar sig fram som ett slemspår på tidsaxeln...

Nåväl, snart är vi där och få ögonblick kan väl kanske mäta sig med känslan av att få nycklarna i hand!
 
miape82 skrev:
Hej. Vi har bygget ett och presis flyttat in. Vi är supernöjda....... Inget vi inte gillar. För våra behov var det optimalt, Två vuxna och två barn. Jag fixar gärna bilder och mailar er om ni är intreserade.
Undrar om DU tittar in ibland?

Är nyfiken på hur pass mycket el ni förbrukar och om ni är fortfarande nöjda?
 
Tulipa skrev:
Är det någon som har funderat på att välja till inbyggda spotlights i taken? I vilka rum i så fall? Vi funderar bla på vardagsrummet där vi har ryggåstak.
Men hur ska man placera dem snyggast och bäst? Och hur många?

Vi tar gärna emot lite av era åsikter och idéer! De är ju ganska dyra, så man vill ju tänka efter innan...

Vi bygger Talltitan med LBhus. Vi ska ha spottar i kök, wc och bad. Vi placerade först ut spottarna en bit ut i rummet, men har nu tänkt om och sätter dem närmare väggarna så att ljuset ska slå på väggen. Har läst att man helst inte ska rikta dem ner i golvet. Vi har grått klinker i kök och wc, där funkar det väl rätt OK med det antalet spotta vi planerat från början. Men i badrummet där vi har svart golv ska vi nu placera in 9 spottar (drygt 10 kvm stort). Vi kommer nog att lägga ut en ritning på det i kväll på vår blogg (hoppas kan hinner). Något som vi har reagerat på när det gäller LB-hus är att de inte har riktbara spottar och att de endast kör på 320 V. Vi ska prata med elektriker (när vi får reda på vem det blir) om att kunna köpa in andra spottar. Besök oss på www.salstatosee.blogspot.com . Eller maila på salstatosee@hotmail.com.
 
carinpeter skrev:
Vi bygger Talltitan med LBhus. Vi ska ha spottar i kök, wc och bad. Vi placerade först ut spottarna en bit ut i rummet, men har nu tänkt om och sätter dem närmare väggarna så att ljuset ska slå på väggen. Har läst att man helst inte ska rikta dem ner i golvet. Vi har grått klinker i kök och wc, där funkar det väl rätt OK med det antalet spotta vi planerat från början. Men i badrummet där vi har svart golv ska vi nu placera in 9 spottar (drygt 10 kvm stort). Vi kommer nog att lägga ut en ritning på det i kväll på vår blogg (hoppas kan hinner). Något som vi har reagerat på när det gäller LB-hus är att de inte har riktbara spottar och att de endast kör på 320 V. Vi ska prata med elektriker (när vi får reda på vem det blir) om att kunna köpa in andra spottar. Besök oss på www.salstatosee.blogspot.com . Eller maila på salstatosee@hotmail.com.
Tack för svar! Jag ska hålla koll på er blog.
 
Tulipa skrev:
Tack för svar! Jag ska hålla koll på er blog.
Sedan vi nu fått kontakt med vår elektriker ska vi ha ett möte innan de sätter elen så jag har väl mer information på bloggen om ett par veckor. Han sa också att man kan ta andra spottar än det vi först hörde talas om. Vi får se hur det går.
/Carin
 
Huset är uppe!
Så kul det var att se när alla väggar kom på plats... Dottern tyckte det var jättekul att se när hennes rum kom och hoppade av glädje när hon insåg att hon skulle få TVÅ fönster ;)

Om någon är intresserad finns det nu nya bilder på bloggen...
 
Det är sannerligen skoj att se en husresning, snacka om att alla vet vad de pysslar med, vilket man i och för sig också förväntar sig.

Vi fick nycklarna till vår förlängda 135:a för två veckor sen, en underbar känsla! Det var inga större anmärkningar på slutbesiktningen men de små som fanns har LB-hus inte ännu rättat till. Fattar inte att det ska ta sån tid att fixa till ytterdörrar och sätta upp några plåtprylar vid dörrar och fönster. Några pengar från mig får de ju inte förrän allt är till belåtenhet. Borde väl ligga i deras intresse att få full betalning?

Nåja, LB-hus har varit väldigt bra att ha att göra med, vi är nöjda med slutresultatet och det blir väldigt fint inomhus, precis som vi förväntat oss!!

Lycka till med ert hus, Elmattes!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.