jhenrikj skrev:
Intressant...ska bli kul att pressa säljaren på lite info i morgon. I det kontraktsförslag jag har fått av LB-hus på en 121:a gäller alltså en energiförbrukning på 5203 istället för 7689. Prisuppgiften jag har fått gäller t.o.m. Maj 2010, och det är samma pris som har gällt hela hösten. Med andra ord kommer de inte att ta ut något extra för den nya pannan. Ska bli intressant och se om detta verkligen är sant...

Fast egentligen spelar det ju mig ingen roll vilken panna det sitter i så länge förbrukningen ligger på 5203....
Det kanske är så att den nya pumpen ligger inräknad i din produktionskostnadskalkyl iom att du uppenbart skulle göra avrop på huset efter 31/12-2009. Eftersom du inte sett hur kalkylen såg ut före uppgraderingen så kan du inte heller se kostnadökningen.
 
Redigerat:
swebichon skrev:
Det kanske är så att den nya pumpen ligger inräknad i din produktionskostnadskalkyl och eftersom du inte sett hur kalkylen såg ut före uppgraderingen så kan du inte heller se kostnadökningen.
Det är helt sant, ska ha kontraktsgenomgång i morgon så jag lär kunna återkomma med ny info på torsdag...
 
Evi skrev:
Har följt den här tråden med förundran. Hur kan man haka upp sig på detta med plattorna, jag tycker faktiskt det var en relevant synpunkt som Zappaholics kakelkonsult gav. Om den för vissa inte är relevant eller intressant, så hur i hela fridens namn kan ni haka upp er på det? Och lägga in betydelser som inte finns.
Vill du precisera betydelser som inte finns?
 
jhenrikj skrev:
Intressant...ska bli kul att pressa säljaren på lite info i morgon. I det kontraktsförslag jag har fått av LB-hus på en 121:a gäller alltså en energiförbrukning på 5203 istället för 7689. Prisuppgiften jag har fått gäller t.o.m. Maj 2010, och det är samma pris som har gällt hela hösten. Med andra ord kommer de inte att ta ut något extra för den nya pannan. Ska bli intressant och se om detta verkligen är sant...

Fast egentligen spelar det ju mig ingen roll vilken panna det sitter i så länge förbrukningen ligger på 5203....
Hej! Vår säljare sade att priset för den nya pannan är inräknat i de prislistor som är aktuella från nu i höst, så priset för pannan ska ingå.
 
hanna.82 skrev:
Hej! Vår säljare sade att priset för den nya pannan är inräknat i de prislistor som är aktuella från nu i höst, så priset för pannan ska ingå.
Trevligt...men sa man vilken panna som ingår? F750 finns ju inte än och kommer väl att några månader innan den går att få tag på.

Edit: Köper man ultimate edition så är det F750 som ingår så då antar jag att den tydligen går att få tag på för husfabrikanterna. Det är ju trots allt långt kvar innan de hus som säljs nu ska ha pannan inmonterad så det är nog helt safe även för förseningar...
 
Redigerat:
Vi skrev kontrakt på ett classic 185 för två veckor sedan. Då ingår en NIBE F750 i det priset. Säljaren sa att det är det som gäller för hela classic serien nu.
 
Söker du bygglov på huset efter 2010-01-01 så är du så illa tvungen att ha med den nya pumpen, 360P klarar inte energikraven. Som någon skrev tidigare så ligger kostnadsökningen i regionen 30 - 40 kkr.
 
eran skrev:
Söker du bygglov på huset efter 2010-01-01 så är du så illa tvungen att ha med den nya pumpen, 360P klarar inte energikraven. Som någon skrev tidigare så ligger kostnadsökningen i regionen 30 - 40 kkr.
Ingår i huspriset...
 
jhenrikj skrev:
Ingår i huspriset...
Konstigt vore det väl annars, om man skulle lägga en standardlevererad VP på en separat post utöver husets total. Den nya pumpen gör att husets pris stiger, och denna merkostnad blir ganska svår att räkna hem under pumpens livslängd.
 
Anledingen till att 360P måste bytas ut är därför att den kräver för mycket effekt i drift (9.0 kW) medan kravet enligt BBR är 4.5kw för ett hus på 130m2 (i södra Sverige). Därefter får man göra ett påslag på 0.025kW för varje m2 som överstiger de första 130. För ett Classic 135 ligger alltså gränsen på 4.625kW i Södra Sverige och 5.625kW i norraste lappland.

På värmepumpsforum såg jag följande (overifierade) fakta om Nibes F750 som kanske kan vara intressant för nya Classic-köpare.

Vol. panndel: 25L
Vol. varmvattenberedare: 180L
Vol. utjämningskärl: 25L
Kapacitet varmvatten 40 C: 250L
Angiven kompressoreffekt: 1.5 - 6.5 kW
Driveffekt kompressor: 0.4 - 2.8 kW
Elpatroneffekt: 0.5 - 6.5 kW
Driveffekt cirkulationspump: 5 - 45 W
Driveffekt lågenergifläkt: 25 - 140 W
Fläktkapacitet: 90 - 300 m3/h
 
Redigerat:
Nu är arbetet med grunden påbörjat hos oss :). Var där och tittade och tog lite kort i dag. Kul att få se exakt vart huset hamnar och det känns helt rätt...
Nästa steg blir när huset kommer i februari. Så skönt att det äntligen är på gång!
 
Har börjat blogga om huset gå gärna in och kolla
 
Elmattes skrev:
[länk]
Mycket intressant! Ska bli kul att följa framskridandet. Vet du ungefär hur mycket ni kunde höja huset med de 200 tonnen bärlager som lagts dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.