550 läst · 8 svar
550 läst
8 svar
Låshus Assa 911 kärvar
Låshus kärvar. Ett Assa 911. Står 1426 längst ner.
Får vrida uppåt 5-10 gånger innan det går att vrida runt och låsa. Sedan går det dock lätt att låsa upp. Spelar ingen roll om dörren står på glänt eller om jag använder gammal eller nyare nyckel. Det handlar alltså om låset och inte att dörren hängt sig etc. Försöker jag låsa från insidan är det omvänt, det fungerar fint att låsa, men kan inte låsa upp sedan.
Låset är ca 10 år gammalt. Kan man reparera dessa lås eller är det att bara köpa nytt? Har förstått att detta är ett äldre lås. De finns till salu för runt 2 000 kr och uppåt. Finns det nyare Assa-modeller som passar och som kanske är billigare? Eller annat märke av god kvalitet.
Får vrida uppåt 5-10 gånger innan det går att vrida runt och låsa. Sedan går det dock lätt att låsa upp. Spelar ingen roll om dörren står på glänt eller om jag använder gammal eller nyare nyckel. Det handlar alltså om låset och inte att dörren hängt sig etc. Försöker jag låsa från insidan är det omvänt, det fungerar fint att låsa, men kan inte låsa upp sedan.
Låset är ca 10 år gammalt. Kan man reparera dessa lås eller är det att bara köpa nytt? Har förstått att detta är ett äldre lås. De finns till salu för runt 2 000 kr och uppåt. Finns det nyare Assa-modeller som passar och som kanske är billigare? Eller annat märke av god kvalitet.
Redigerat:
Jag hade samma problem som Dig men upptäckte att min nyckel i mässing hade fått runda kanter på en sida av nyckeln. Gick till låssmeden som slipade en ny nyckel med skarpa kanter som fungerar felfritt nu. Kan vara något att provaM marp68 skrev:Låshus kärvar. Ett Assa 911. Står 1426 längst ner.
Min gissning är att någon sprutat felaktig olja i låset. Lås ska helst inte behöva smörjas alls och i så fall med rätt produkt.
Vissa saker som 5.56 blir som klister efter ett tag och ger precis dom fenomen du beskriver.
I så fall är det plocka isär och rengöra som gäller.
Vissa saker som 5.56 blir som klister efter ett tag och ger precis dom fenomen du beskriver.
I så fall är det plocka isär och rengöra som gäller.
Ingen har försökt smörja låset, då det är jag som har bott här sedan säkerhetsdörren monterades för ca 10-12 år sedan. Och problemen startade i våras.M MagHam skrev:
Tog isär hela låshuset. Även "plattorna" som nyckeln vrider om. De verkade inte glida som de skulle. Satte ihop allting och nu fungerar låset felfritt. Något slags tunt smörjmedel används dock inuti verkar det som.
Tack för all feedback
Tack för all feedback