Liksom (antar jag) just nu många i Stockholm är jag orolig för den nya vågen av inbrott där de genom att dropp/spruta syra i låset förstör detta. Jag läste på Flashback om ett tyskt företag som säljer lås som skall vara specifikt skyddade mot detta och det fick mig att fundera på om inte alla elektroniska lås borde vara ett bättre skydd än de vanliga mekaniska.
Idag har jag ett vanligt Assa (sånt där med en nyckel där huvudet ser ut som en likbent parallelltrapets (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Likbent_parallelltrapets) plus ett ”sjutillhållarlås”.
Finns det något elektroniskt lås (gärna ett som uttalat skyddar mot syra) som kanske t.o.m. går att köpa direkt och montera själv (så att jag kan känna mig trygg tills låsbutikerna öppnar på måndag 😆)?
 
  • Gilla
  • Wow
Henrik.Ö och 3 till
  • Laddar…
Spelar det så stor roll vilket lås man har på sitt hus så länge försäkringsbolaget är nöjda? Vill tjuven ta sig in så gör dom det ändå.
 
  • Gilla
Erikhall och 27 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Spelar det så stor roll vilket lås man har på sitt hus så länge försäkringsbolaget är nöjda? Vill tjuven ta sig in så gör dom det ändå.
Spelar stor roll för mig. Ett inbrott handlar för min del om väldigt mycket annat än pengar.
 
  • Gilla
nilsfk och 26 till
  • Laddar…
C Cff skrev:
Spelar stor roll för mig. Ett inbrott handlar för min del om väldigt mycket annat än pengar.
Jag kan tillägga att jag bor i lägenhet vilket innebär att om jag kan skydda från inbrott genom ytterdörren så känner jag mig ganska trygg.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B
Jag tror man ska fokusera på kameror med personidentifiering och sirener. Det blir för jobbigt för tjuven att hålla på och grejja när 110 db siren går av på tomten.
 
  • Gilla
  • Haha
gerva252 och 9 till
  • Laddar…
Dörrspärr på insidan så kommer de inte in medans någon är hemma i alla fall?
 
  • Gilla
Jörgen. och 5 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag tror man ska fokusera på kameror med personidentifiering och sirener. Det blir för jobbigt för tjuven att hålla på och grejja när 110 db siren går av på tomten.
Jag bor i lägenhet och skulle gissa att föreningen inte tillåter sirener. Kameror kan vara bra, men jag antar att man mest har glädje av dem för att försöka klara upp ett inbrott, inte för att förhindra?
 
A ajn82 skrev:
Dörrspärr på insidan så kommer de inte in medans någon är hemma i alla fall?
Tack! Ja, det har jag och den är alltid i låsläge så fort jag kommer hem - det har blivit automatiskt. Men just nu känns det som att det görs inbrott på natten, när man inte är hemma - och jag vill göra allt jag kan för att minska risken att jag skall drabbas.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
B
C Cff skrev:
Jag bor i lägenhet och skulle gissa att föreningen inte tillåter sirener. Kameror kan vara bra, men jag antar att man mest har glädje av dem för att försöka klara upp ett inbrott, inte för att förhindra?
Kameror för att förhindra, de identifierar personer eller rörelse och avger ljud eller för vidare till uppkopplad siren, belysning etc.

För din del skulle jag sätta en billig tapo kamera i din hall med en billig 110 db deltaco siren. Du aktiverar när du går hemifrån. Om handtaget rör sig kommer kameran reagera på rörelse och alarmet gå av, detsamma förstås om dörren öppnas men då kan du välja att reagera på person i stället. Har du placerat sirenen på jobbigt ställe finns det ingen tjuv som kommer vara kvar. Sirenen har även batteribackup, dvs fortsäter tjuta om strömmen går.
 
  • Gilla
Mony och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Kameror för att förhindra, de identifierar personer eller rörelse och avger ljud eller för vidare till uppkopplad siren, belysning etc.

För din del skulle jag sätta en billig tapo kamera i din hall med en billig 110 db deltaco siren. Du aktiverar när du går hemifrån. Om handtaget rör sig kommer kameran reagera på rörelse och alarmet gå av, detsamma förstås om dörren öppnas men då kan du välja att reagera på person i stället. Har du placerat sirenen på jobbigt ställe finns det ingen tjuv som kommer vara kvar. Sirenen har även batteribackup, dvs fortsäter tjuta om strömmen går.
Tack! Intressant förslag! Fortfarande osäker på vad föreningen skulle tycka om högljudda sirener och även om ingen borde känna på mitt dörrhandtag betyder det ju inte att det är inbrottstjuvar.
Hursomhelst, det som jag vill lösa först, helst redan idag, är ett lås som det inte går att hälla syra i. Jag har redan mailat olika larmbolag för att få offerter, men det löser inte situationen just nu.

Detta är vad jag helst skulle slippa: https://www.tv4.se/artikel/6kpy8cZZ...nbrottsmetod-fran-sydeuropa-de-rev-ut-allting
 
  • Gilla
Tiger1234 och 3 till
  • Laddar…
B
C Cff skrev:
Tack! Intressant förslag! Fortfarande osäker på vad föreningen skulle tycka om högljudda sirener och även om ingen borde känna på mitt dörrhandtag betyder det ju inte att det är inbrottstjuvar.
Hursomhelst, det som jag vill lösa först, helst redan idag, är ett lås som det inte går att hälla syra i. Jag har redan mailat olika larmbolag för att få offerter, men det löser inte situationen just nu.

Detta är vad jag helst skulle slippa: [länk]
Som sagt, går att avaktivera rörelsedetektering och endast ha personidentifiering. Då går siren endast om dörren öppnas och en person går in. Eller så har du uppkopplad magnetkontakt i stället för kamera om du bara vill ha reaktion på att dörr öppnas.

Detta fixar du själv för ca 600 kr.

En lösning med syrasäker (?) låscylinder låter väldigt mycket dyrare.

Varför skulle en BRF säga något om inbrottslarm? De borde vara tacksamma på att övriga boende uppmärksammas och det är väl ingen skillnad ljudmässigt mot brandvarnare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Boye och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
B bygges skrev:
De borde vara tacksamma på att övriga boende uppmärksammas och det är väl ingen skillnad ljudmässigt mot brandvarnare.
Brandvarnare är inte på 110 dB utan ligger väl kring 85 dB, väldigt stor skillnad.
 
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Som sagt, går att avaktivera rörelsedetektering och endast ha personidentifiering. Då går siren endast om dörren öppnas och en person går in. Eller så har du uppkopplad magnetkontakt i stället för kamera om du bara vill ha reaktion på att dörr öppnas.

Detta fixar du själv för ca 600 kr.

En lösning med syrasäker (?) låscylinder låter väldigt mycket dyrare.

Varför skulle en BRF säga något om inbrottslarm? De borde vara tacksamma på att övriga boende uppmärksammas och det är väl ingen skillnad ljudmässigt mot brandvarnare.
jag tänkte att föreningen kanske tycker att en siren på 115 db (om jag har uppfattad db korrekt så torde detta uppfattas 8 gånger(?) högre än en brandvarnare på 85 db) lite väl ljudligt, men jag har inte frågat dem.
Jag lutar nog att jag kommer att göra allt för att mitt lås skall bli syrasäkert, oavsett kostnad, men just nu vill jag bara säkra mig för de kommande sommarveckorna. Om det är såpass "enkelt" som att installera ett kodlås så känns det som en hyfsat enkel lösning.
Jag kan absolut lägga till en kamera med rörelsedetektor (även om det kanske bara blir för en kort stund eftersom jag antar att larmleverantören/tjänsten vill att jag har av dem godkända enheter) - har du någon du kan tipsa om?
 
  • Gilla
Loyd Falk
  • Laddar…
B
C Cff skrev:
jag tänkte att föreningen kanske tycker att en siren på 115 db (om jag har uppfattad db korrekt så torde detta uppfattas 8 gånger(?) högre än en brandvarnare på 85 db) lite väl ljudligt, men jag har inte frågat dem.
Jag lutar nog att jag kommer att göra allt för att mitt lås skall bli syrasäkert, oavsett kostnad, men just nu vill jag bara säkra mig för de kommande sommarveckorna. Om det är såpass "enkelt" som att installera ett kodlås så känns det som en hyfsat enkel lösning.
Jag kan absolut lägga till en kamera med rörelsedetektor (även om det kanske bara blir för en kort stund eftersom jag antar att larmleverantören/tjänsten vill att jag har av dem godkända enheter) - har du någon du kan tipsa om?
Du kan ställa ovan tipsad siren in 3 olika ljudnivåer, 75, 85, 105. Det fina med den är batteribackupen. För att länka kamera med siren från annat märke används appen IFTTT.

Tapo har en billig kamera C120 som för mig fungerat bättre än kamera för 2000 kr. Kameran har inbyggd siren på ca 90 db. Kanske räcker att börja med, då slipper du länka kamera och en siren.
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
Kan en Yale Doorman eller motsvarande vara en tänkbar syrasäker lösning? Då exponeras ingen låscylinder.

Hur stor är risken att man med syra även kan öppna klassiska tillhållarlås? De innehåller också väl också mässing eller annan metall som inte är syrabeständig, men kanske blir det i praktiken svårt att vrida tillbaka fallen om det är en röra inne i låshuset efter syraangreppet?

Jag hoppas att @123abc kan lämna någon synpunkt på saken.
 
  • Gilla
Gavialen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.