Hej!
Är på G att inhandla mig ett SPC larm. Hur har ni som kör detta larm gjort med larmskyltar och dekaler?
Finns det några "larmdekaler" för detta larm? eller vart rekommenderar ni att köpa några som ser "seriösa" ut.
 
Hej!

Råkade polvända spänningsmatningen till en mina IR, en Siemens PDM-I12 :banghead:
Eftersom jag hade en extra så bytte jag för säkehetsskull ut den efter jag den kopplat rätt!
(Ja man borde kanske gått runt och mätt I plintarna innan :) )
Frågan är om någon vet om de brukar klara detta eller om jag pajat den så den bara är att kassera ?

Mvh/ Mathias
 
Det är ingen fara.
 
Hej!
Har jag tolkat utgångarna op4. op5 och op6 rätt på spc4320 att de har 0V vid aktivt läge och avbrott vid inaktivt? Så att om man mata något styrt med dem så drar man 12V till det som ska få ström och använder "utgången" som nolla? Jag får nämligen inte ut 12V från dem i något läge men samtidigt är det lite förvirrande att det står att op4-6 delar maximal strömstyrka med den extra 12V-utgången vilket skulle kunna indikera att de faktiskt borde ge 12V.

Mvh
gunric
 
Du har tolkat det helt rätt.
Utgångarna är av open collector-typ, och sluter därmed mot minus.
 
  • Gilla
gunric
  • Laddar…
Hej! Har kopplat in en SPC 332 mot centralen jag får kontakt med expandern via X-busen, men får inte ut 12V på några av plintarna på främre kortet bara på de kraftiga Output 1 och Output 2 på bakre kortet.

Jag har dock missat denna punkt

21. Strömförsörjning:
0V måste anslutas till SPC-kontrollenheten 0V (Systemjord). Använd inte
12 V.

Är det ovanstående som jag missat som ställer till det? Är den nödvändig ?

Eller är det tanken att man ska koppla 12V till ex IR mot de stora Output utgångarna på bakre kortet ?

Mvh/ Mathias
 
Redigerat:
Egentligen en fråga för RilleRock, men... som jag tolkar det ska du till 0V på plint 21 koppla 0V från larmcentralen (för att få samma 0-potential). 12V på plint 21 ska du inte ansluta överhuvudtaget (för då konfliktar du med enhetens eget spänningsaggregat). Alla enheter som du vill spänningsmata, t.ex PIR matar du från plintarna 10.

Rille du får rätta mig om jag har fel.

//Göran
 
Jag har ytterligare ett problem med min SPC 332. Får inte bort larmet för främre sabotagebrytaren, den bakre använder jag inte och den är byglad på plinten. Jag provade även att sätta dit jumpern J1 står i manualen JP1 på kortet, som sitter bredvid främre brytaren, ingen skillnad. Är det så illa att det kan vara nåt fel på kortet tro eller har jag gjort nåt galet ?

Mvh/ Mathias
 
Jag byglade precis framgångsrikt båda sabotagebråtarna på två E652:surprised:r som hag placerade i chassit, förutom att bara den ena var dokumenterad så var det inga problem. Misstänker att det måste vara samma typ av kretskort i 332:an så då bode du kuna bygal bort eller så är något galet.
 
Jag har en 652 inne i centralkapslingen jag med och den lyckades jag bygla bort larmen på så jag misstänker stark att det är nåt fel på denna :thumbdown:

EDIT: Löste sig, det var bakre sabotagekontakten som behövde byglas också, JP6 på kortet, stod ingenting om den i manualen för 332, bara att plint 25 skulle vara skulle vara byglad där man kopplar in bakre sabotagekontakten. Så jag blev lite vilseledd där.
 
Redigerat:
Jag var nog lite otydligt men det var det jag menade med att bara den ena var dokumenterad, skönt att det löste sig!
 
RilleRock
gol skrev:
Egentligen en fråga för RilleRock, men... som jag tolkar det ska du till 0V på plint 21 koppla 0V från larmcentralen (för att få samma 0-potential). 12V på plint 21 ska du inte ansluta överhuvudtaget (för då konfliktar du med enhetens eget spänningsaggregat). Alla enheter som du vill spänningsmata, t.ex PIR matar du från plintarna 10.

Rille du får rätta mig om jag har fel.

//Göran
Du har rätt som vanligt Göran ;)

Detsamma gäller E652 utan egen strömförsörjning om man skall strömmata något mer än sektionsenheter via 12V på plint 21 så får man ta det från matningen då 12V ut på kortet bara kan belastas 200ma om man tex skall driva en yttre siren via relä.
Under förutsättning att man har kapaciteten på strömmatningen.
 
RilleRock
user7 skrev:
Jag var nog lite otydligt men det var det jag menade med att bara den ena var dokumenterad, skönt att det löste sig!
Alla dessa jä*la manualer.
Man blir galen imellanåt :D

Men gött det löst sig för er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.