Trådat larm med magnetkontakter på dörrar och fönster som skalskydd anses ju som mycket säkert, men kan en magnetkontakt störas ut med hjälp av en kraftig magnet utan att inbrottslarm eller sabotagelarm utlöses?
 
Redigerat:
Vadå, använder inte alla förspända magnetkontakter hemma? :)

Förspända kontakter larmar vid försök till manipulering, i larmklass 4 (kanske 3 också...?) är det krav att dessa används.

Dock känns risken att någon skulle försöka manipulera en magnetkontakt i en villa vid inbrott som ganska försumbar.

Då ska inkräktaren veta vart magnetkontakten sitter också, svårt att se vid infällt montage.

Risken är ganska stor att även en icke förspänd magnetkontakt larmar om man viftar med en stark magnet i närheten.
 
Tack VikHe, då lärde jag mig något nytt. Det verkar dock inte vara allmänt spridd kunskap i forumet. Endast omnämnt en gång tidigare för tio år sedan. Infällda magnetkontakter är väl inte så lätt att lösa i efterhand i ett gammalt hus? Utanpåliggande magnetkontakter sätts väl normalt i nedre vänstra eller högra hörnet och det kan även en tjuv räkna ut?
 
RilleRock
bengo skrev:
Jag har läst att fjärrkontrollen är helt vattentät (IP klass 65) och därmed även kan tas med i duschen.

1. Kan medicinska larm (trygghetslarm) aktiveras via fjärrkontrollen och även skicka meddelande via sms och e-post till anhörig eller granne dvs inte enbart till larmcentral?

2. Kan medicinska larm (trygghetslarm) även aktivera en intern ”siren” med annorlunda och betydligt lägre ljudsignal än den vanliga sirenen för inbrott?
Den håller IP41 vilket innebär: Droppskyddat (endast vertikala droppar

1. Ja, det finns 2st "SOS" knappar på fjärrkontrollen som man kan programmera om för detta ändamål.
För mailfunktion konfigurerar man allt på spcconnect och för sms-verifiering behöver man en gsm-modul i central.

2. Ja man kan montera en extern siren/summer för detta ändamål som endast låter vid medicinlarm.
 
RilleRock
Såhär ser det ut:

SMS

Mobil sms.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mail
Har lågt batteri på fjärrkontrollen (FOB).

Mail.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


App
App 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

App 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack RilleRock. Uppgiften om att fjärrkontrollen klarade IP65 hämtade jag från lasshop.se, men du har rätt, det står på Vanderbilts hemsida att kapslingsklassen är IP41. Däremot klarar den trådlösa överfallskontakten (IPAW6-10) i armbandsmodell av IP65. Kan armbandets knapp programmeras som medicinlarm?
 
D
VikHe skrev:
Vadå, använder inte alla förspända magnetkontakter hemma? :)
Vad betyder förspänd och hur fungerar det?
 
RilleRock
bengo skrev:
Tack RilleRock. Uppgiften om att fjärrkontrollen klarade IP65 hämtade jag från lasshop.se, men du har rätt, det står på Vanderbilts hemsida att kapslingsklassen är IP41. Däremot klarar den trådlösa överfallskontakten (IPAW6-10) i armbandsmodell av IP65. Kan armbandets knapp programmeras som medicinlarm?
Japp, det kan den och scenariona blir detsamma som för fjärrkontrollen.
 
Hur är det med antennen i gsm-modulen? Är det någon som lyckats boosta den för att få vettig mottagning?
Jag har haft universal telecoms fina 0-kr-abonnemang (höjdes dock precis till 19kr/mån) och det har fungerat utmärkt så länge de gick i Telias nät. Idag var det tyvärr dags för byte till telenors nät istället. Det pendlar nu mellan 1-3 i signalstyrka.
Går det att göra någon enkel operation med antenn eller liknande? Det är ju en rejäl antenn jämfört med vad alla mini-mobiler har att jobba med och med en mobil på samma plats är täckningen betydligt bättre.
Annars måste jag nog byta till nåt annat telia-baserat abonnemang.
 
RilleRock
fredrik.johansson skrev:
Hur är det med antennen i gsm-modulen? Är det någon som lyckats boosta den för att få vettig mottagning?
Jag har haft universal telecoms fina 0-kr-abonnemang (höjdes dock precis till 19kr/mån) och det har fungerat utmärkt så länge de gick i Telias nät. Idag var det tyvärr dags för byte till telenors nät istället. Det pendlar nu mellan 1-3 i signalstyrka.
Går det att göra någon enkel operation med antenn eller liknande? Det är ju en rejäl antenn jämfört med vad alla mini-mobiler har att jobba med och med en mobil på samma plats är täckningen betydligt bättre.
Annars måste jag nog byta till nåt annat telia-baserat abonnemang.
Denna eller liknande brukar vi använda oss av i ett första skede för att förbättra signalen.
Går det att flytta upp antennen högre i huset?
http://www.kjell.com/sortiment/dato...dband/antenn/midimag-4g-antenn-7-8-dbi-p30064

Ofta blir täckningen sämre när löven kommer på träden.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Hej!

En liten frågan.. Ingen som råka ha senaste versionen av SPC Pro och firmware till SPC43xx som skulle vilja dela med sig av detta godiset? :)

btw, någon som har upptäckt att SPC Anywhere har slutat fungera i samband med iOS 9.x uppgradering? Får SSL fel när jag försöker använda appen nu :( Måste kanske gå över till SPC Connect?

//S
 
RilleRock
dvjstefan skrev:
Hej!

En liten frågan.. Ingen som råka ha senaste versionen av SPC Pro och firmware till SPC43xx som skulle vilja dela med sig av detta godiset? :)

btw, någon som har upptäckt att SPC Anywhere har slutat fungera i samband med iOS 9.x uppgradering? Får SSL fel när jag försöker använda appen nu :( Måste kanske gå över till SPC Connect?

//S
Kolla min dropbox:
https://www.dropbox.com/sh/zzbcyfmh08gbijn/AAB8CmoW_54KT8ieCLAu0Ttza?dl=0

Connectappen är till för 3.6
 
Tacka RilleRock!

SPC Connect verkar vara ett rent H* att få igång. Efter många om och men får jag ett ID på centralen/panelen. Men när man ska lägga in panelen på spcconnect.com säger den att det inte finns någon panel med detta ID't.

Någon som kan ge mig tips hur man ska göra? Har följt manualen, men tydligen inte riktigt ändå.. :/

//S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.