Skumpe Skumpe skrev:
Om du själv läste tråden hade du sett att jag citerade någon som frågade om hur lätt eller svårt det är att installera larm som amatör och jag bidrog med min erfarenhet. Mina frågor var retoriska eftersom jag själv redan installerat mitt larm. Ingen tvingar dig att varken läsa eller svara. Ingen tycker synd om dig för att du tycker frågor är jobbiga.
andersda gav i sitt första svar tips på bra länkar och därefter en uppmaning att ställa vidare frågor här var på du går helt bananas om hur himla svårt det var för dig och insinuerade att andersda var mycket smartare än dig.
Därefter var det igång.
Man blir bemött som man bemöter?

Bara för att du inte kan koppla en platta till ditt larm så betyder det inte att inte andra kan det.
Vet en hel del som har SPC som monterar en platta i entrén för en annan upplevelse och behåller befintlig map för service/programmering.
Då den har svenska i klartext menyer för enkel programmering liksom webgränssnittet.
Allting står tydligt i pdfmanualen vad alla normala attribut/inställningar betyder.
Vilket även gör det enkelt att söka.

De flesta frågar enbart efter speciella funktioner där det blir en kedja i programmeringen och då hjälper alltid proffsen till i denna tråd.
Så utöver det så läser man bara denna tråd från start och manualer så är en grundinstallation plug & play.
Lite tid får man faktiskt lägga ner själv annars får man ta hjälp av ett proffs.

Sen kan du inte jämföra mobiltelefoner och deras användarvänliga gränssnitt mot en klassad Inbrottslarmcentral även om spc är ett undantag till det bättre.
Det finns normer och regelverk att följa.

Men väljer man som du gjorde en plattform som härstammar från 80-talet så finns det självklart en hel del begränsningar.

SPC Connect som spc's app heter är väldigt lätt och enkel att manövrera och styra.
Allt går blixtsnabbt till skillnad mot konkurrenterna.
Även nya DSC har stora problem med sin app.

Väl mött.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag förstår inte hur någon inte kan se skillnaden i kvaliten på användargränssnitt på ett hemlarm och tex en iPad. Det är ju uppenbart från en helt annan tid.
Det står dig fritt att tycka vad du vill. Spc har allt jag vill ha och är sambokompatibelt dvs det kan inte vara helt horribelt svårt.

Anders out.
 
Skumpe
V varmstro skrev:
andersda gav i sitt första svar tips på bra länkar och därefter en uppmaning att ställa vidare frågor här var på du går helt bananas om hur himla svårt det var för dig och insinuerade att andersda var mycket smartare än dig.
Därefter var det igång.
Man blir bemött som man bemöter?

Bara för att du inte kan koppla en platta till ditt larm så betyder det inte att inte andra kan det.
Vet en hel del som har SPC som monterar en platta i entrén för en annan upplevelse och behåller befintlig map för service/programmering.
Då den har svenska i klartext menyer för enkel programmering liksom webgränssnittet.
Allting står tydligt i pdfmanualen vad alla normala attribut/inställningar betyder.
Vilket även gör det enkelt att söka.

De flesta frågar enbart efter speciella funktioner där det blir en kedja i programmeringen och då hjälper alltid proffsen till i denna tråd.
Så utöver det så läser man bara denna tråd från start och manualer så är en grundinstallation plug & play.
Lite tid får man faktiskt lägga ner själv annars får man ta hjälp av ett proffs.

Sen kan du inte jämföra mobiltelefoner och deras användarvänliga gränssnitt mot en klassad Inbrottslarmcentral även om spc är ett undantag till det bättre.
Det finns normer och regelverk att följa.

Men väljer man som du gjorde en plattform som härstammar från 80-talet så finns det självklart en hel del begränsningar.

SPC Connect som spc's app heter är väldigt lätt och enkel att manövrera och styra.
Allt går blixtsnabbt till skillnad mot konkurrenterna.
Även nya DSC har stora problem med sin app.

Väl mött.
Det finns ingenting som säger att larm måste ha dåligt användargränssnitt. Du säger först att det krävs dåligt användargränssnitt för att "följa standard" och därefter erkänner du att något annat system är "blixtsnabbt". Du kanske ska läsa igenom hela ditt inlägg innan du postar?

Det är svårt för att de tjänar mer pengar på kurser än vad de skulle tjäna på att göra det enkelt. Det är inget att diskutera.
 
Skumpe
A andersda skrev:
Det står dig fritt att tycka vad du vill. Spc har allt jag vill ha och är sambokompatibelt dvs det kan inte vara helt horribelt svårt.

Anders out.
Jag är här för att upplysa någon som frågar efter vad de ska förvänta sig när de ska installera ett larm, när de aldrig gjort det innan. Jag har inget intresse av vad din uppfattning är om ett larm jag aldrig sett.

Höga tankar du verkar ha om din sambo förresten.

Skumpe out.
 
Filestorm
Sluta bråka ni låter som mina föräldrar
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det finns ingenting som säger att larm måste ha dåligt användargränssnitt. Du säger först att det krävs dåligt användargränssnitt för att "följa standard" och därefter erkänner du att något annat system är "blixtsnabbt". Du kanske ska läsa igenom hela ditt inlägg innan du postar?

Det är svårt för att de tjänar mer pengar på kurser än vad de skulle tjäna på att göra det enkelt. Det är inget att diskutera.
Ber om ursäkt om jag inte var tillräckligt tydlig men om du inte riktigt förstått det så handlar denna tråden om ett specifikt fabrikat vid namn SPC som jag hela tiden hänvisat till som är undantaget mot många övriga klassade konkurrenter.

Du behöver absolut inte gå någon kurs för att installera och programmera en SPC utan man läser hela tråden, tittar lite i manualen sen är man good to go.
Och det var ju det trådstartaren visade till slut.
Finns även mycket från tillverkaren på Youtube tex

Samt på den öppna supportsidan:
spcsupportinfo.com

SPC har just ett grymt webgränssnitt på svenska i klartext och är blixtsnabbt.

Over and out.
 
Redigerat:
Hej!

Jag kommer inte ur fullständigt installatör läge, nått fel har jag tryckt förmodligen!
Inga larm eller nått sånt, det hela gör att jag inte kommer åt larmet via web och kan göra klart...
Än så länge bara kört igång via panel, ny i matchen!

Tacksam för förslag! AK
 
RilleRock RilleRock skrev:
Använd din installatörskod för att logga ur?

Sen kolla om den fått tilldelad sig ny ip och logga in på den ip som står under kommunikation>ipadress.
Hej!

Jag hittar inget sätt att logga ur mig som installatör på panelen, vad är det jag missar?
Så nu kommer jag inte åt nått, förutom panelen :)
AK
 
B
Kan SPC PRO 3.6.6 funka att ansluta till 3.8.5?
 
A Akteng skrev:
Hej!

Jag hittar inget sätt att logga ur mig som installatör på panelen, vad är det jag missar?
Så nu kommer jag inte åt nått, förutom panelen :)
AK
Löste sig, började om! Drog igång och sen direkt in via web!
Nu behöver jag bara någon som återställer krypteringen på SPC Connect för det verkar krångla!

AK
 
Jag tycker Siemens SPC verkar bra men finns det porttelefon? Jag vill ha tvåvägs kommunikation mellan båda entredörrarna och kommandocentral uppe och nere så att jag oavsett vilket våningsplan jag befinner mig på kan se vem som står utanför dörren och om det behövs trycka på panikknappen så att larmfirman skickar legoknektar. Gillar inte tanken på att frugan ensam hemma skall bli överfallen av asfaltläggare.

Sedan vore det ju bra med en funktion där du kan trycka på panikknappen och video då skickas till larmcentralen så de kan göra en professionell bedömning och eventuellt länka vidare till polis. Attlför många brott klaras inte upp bara för att larmet tar för lång tid.

Inbrott är otrevligt men det som är mest obehagligt är alla dessa löskefolk som går in på dagtid medans du är på jobbet och familjen är ensam hemma. Kanske inget gigantiskt problem idag med jag vill ha ett framtidssäkert system.
 
Har någon fått röst meddelanden (voice annunciation) att fungera? Jag har en 4320 med K623 och förstår inte hur jag ska aktivera detta genom webbgränssnittet. Supporsidan har lite material som visar konfiguration via SPC Connect Pro, men det enda jag hittar i webbgränssittet är att man kan ladda upp en fil:

Skärmdump av webbgränssnitt med meddelandet "Upload succeeded" i sektionen för ljuduppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag svarar delvis på min egna fråga ovan; talmeddelande aktivaras i 3.9.1 genom att sätta volymen på talmeddelande under:
Konfiguration -> Hårdvara -> X-BUS -> Manöverpaneler -> Komformanöverpanel -> Talmeddelande

Webgränssnittet i 3.9.1 är inte konsekvent då alla andra objekt har en "edit" ikon för att ändra attribut utom just manöverpaneler där namnet är en länk som leder till attributen. Enkelt när man vet.
 
  • Gilla
Inagröbo
  • Laddar…
Jag skapar verifikationssektioner enligt den här instruktionen:
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=8563

Jag har:
  • Skapat en kamera kamerasom fungerar
  • Skapat en verifikationssektion och lagt till kameran
  • Lagt till verifikationssektionen till en zon
...men verifikationssektionen syns inte i appen. Vad gör jag fel?
 
Finns det nån anledning att välja central 53xx kontra 43xx förutom antalet sektioner? Större CPU/minne i 53xx? Mer framtidssäker?

Läste att 53xx stödjer ”2 spurs or 1 loop” ang xbus. Och 43xx endast 1 spur, 1 loop. Har inte tråd nog att loopa alla MAP utan måste koppla stjärna, betyder ovan att 53xx är det som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.