B bobygg789 skrev:
Hur gör man då med grunden som står fri? Suger inte nedersta lättbetonglagret en hel del? Kan skydda mot det om man inte hinner bygga tak?
Det kommer torka ut, du behöver inte vara orolig. Såhär såg det ut på hösten, stog så utan tak hela vintern, hur torrt och fint som helst nu.

Husbygge med oavslutade lecablocksväggar och byggmaterial under en regnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan inflika att lecablock klarar många vintrar i Skåne utan att ta skada.
Såklart blir de fuktiga men de är ganska fuktiga från fabrik med. Murbruket är i min mening känsligare. Så håller du dig under 5 år otäckt så kan du sova tryggt.
 
I en grundmur av leca kommer ju den delen som är under mark att alltid vara blöt. Om det vore ett problem så borde väl det ha uppmärksammats tidigare?
 
N
X xLnT skrev:
Det kommer torka ut, du behöver inte vara orolig. Såhär såg det ut på hösten, stog så utan tak hela vintern, hur torrt och fint som helst nu.

[bild]
Leca suger ju inte fukt så dom behöver inte täckas. Men det skadar ju inte.
Men haha, stenarna på bilden med lättbetong är ju dyngsura.
Det ser man ju på färgen. Måste ju ta ett halvår att torka ur/minst.
Vet ju inte riktigt planen, men lägger man ett trätak ovanför dom blöta stenarna
så kommer ju fukten upp dit tillslut. Och skapar mögel.
Vi har gjort fuktmätningar i våra väggar då vi murade
sommarstugan förra vintern. Och det var avfuktare för att torka ur all sten innan taket byggs.
Ser ut som samma sten H+H 365 densitet 275
 
N neo11 skrev:
Leca suger ju inte fukt så dom behöver inte täckas. Men det skadar ju inte.
Men haha, stenarna på bilden med lättbetong är ju dyngsura.
Det ser man ju på färgen. Måste ju ta ett halvår att torka ur/minst.
Vet ju inte riktigt planen, men lägger man ett trätak ovanför dom blöta stenarna
så kommer ju fukten upp dit tillslut. Och skapar mögel.
Vi har gjort fuktmätningar i våra väggar då vi murade
sommarstugan förra vintern. Och det var avfuktare för att torka ur all sten innan taket byggs.
Ser ut som samma sten H+H 365 densitet 275
Om man nu bygger själv, så tar det ganska lång tid att lägga tak, fukten hinner försvinna.
Det finns något som heter ventilation, man stänger inte fukten inne.
Dagar som dessa är det över 90% RF.

Du verkar inte ha så mycket praktisk erfarenhet av att det verkligen blir så som du hävdar, jag har byggt precis så som du säger att man inte kan utan att det blir problem, utan att det blivit problem.
Du har inte ens kunnat säga vilka problem som skulle uppstå.

När vi mätte fuktkvoten i råsponten och takstol som var uppspikat så låg den på 16%.
Nu ligger den under 15%, inga problem.
 
Redigerat:
N
Står i inlägget ovan, Mögel i hela taket. Har du mätt fukten i stenarna?
Menar du att du byggt färdigt huset som du la in bild på tidigare med blöta sten?
Om svaret är ja, när togs bilden på dom blöta stenarna?
 
Riktigt låg nivå i diskussionen i denna tråd.
 
N neo11 skrev:
Står i inlägget ovan, Mögel i hela taket. Har du mätt fukten i stenarna?
Menar du att du byggt färdigt huset som du la in bild på tidigare med blöta sten?
Jasså, märkligt att vi inte fått någon mögelpåväxt på vår råspont då. Enligt dig borde det vara mögel i hela taket?
Nä, huset är inte färdigt, det är tätt sen en tid tillbaka.
Jag skrev ju att när man bygger ett hus själv så tar det tid, tid som kan torka ut fukt tex.
Man MÅSTE inte täcka krönen när man murar lättbetong, det GÅR att skippa det.
 
N
Det kommer senare i livet, men håller med nybyggarn3. väldigt låg nivå på oss .
Så svarar inte mer på inlägg från xLnT
 
N
Men om man inte vill ha fuktskador i sitt hus när man murar lättbetong så bör man täcka krönen.
Men allt är ju valfritt.
 
Påminner lite om diskussionerna angående huruvida man kan låta en trästomme stå exponerad för väder under resning. Inte för att vi ska börja debattera det i denna tråd;)
 
N neo11 skrev:
Men om man inte vill ha fuktskador i sitt hus när man murar lättbetong så bör man täcka krönen.
Men allt är ju valfritt.
Eller så ser man till att bli av med fukten efteråt. Det är ju inte svårt.
 
N neo11 skrev:
Det kommer senare i livet, men håller med nybyggarn3. väldigt låg nivå på oss .
Så svarar inte mer på inlägg från xLnT
Vad skulle komma senare i livet menar du?
 
X xLnT skrev:
Vad skulle komma senare i livet menar du?
Jag tänker spontant på i insikten att undvika hetska diskussioner på nätforum efter fredagsölen;)
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag tänker spontant på i insikten att undvika hetska diskussioner på nätforum efter fredagsölen;)
Nybyggarn du kan väl hålla dig till ämnet vi diskuterar?
Jag försöker svara konkret på saker för att hjälpa TS med sin fråga. Neo11 påstår saker som jag tycker är fel och jag har åtminstone hållt mig ifrån personliga påhopp, även om jag har haft en irriterad ton. För det är irriterande med Neo11’s besserwisser stil när jag gjort precis det han säger man inte kan, utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.