Slipkloss och handkraft vid golvslipning. Det känns ju inte så inte så kul när man gör det typ 10 ggr snabbare med en excenterslip för drygt trehunda spänn. Om man nu av någon anledning inte vill hyra en golvslip.
 
AnneFi
har hittat pris på 140 kvm efter rot för slipning grundolja oljevax och polering.
frågan är om det gäller även för mindre ytor det står inget om det.

Räknar jag själv på det så är det ca 650 kr för hyra av golvslip plus slippapper antar jag
och 500 för hårdvaxolja. Minst 1150 för att göra det själv och 1400 för att leja ut det.

är nog för bra för att vara sant
 
Henri skrev:
Verkligen?
Nja kanske inte då, men jag tror att om man har tid och inte pengar så går det. Och som sagt, skall man slipa golvet så det ser nytt ut eller så det känns som ett golv som används några år så är det ju lite olika hur mycket man måste slipa.
 
Jag tycker absolut att ni skall försöka bevara trägolvet istället för att lägga in laminat (är personligen inte förtjust i laminatgolv alls).
 
Jag anlitade en firma i Stockholm för ekparketten vardagsrummet och vill minnas att det kostade ca 3000 för ca 20 kvadratmeter efter ROT inklusive 3 lager matt lack.

Till köket, sovrummet och "kontoret" hyrde jag en slip (Mest för att det var furugolv och att det finns material att ta av om det går fel då jag aldrig slipat golv förut) gick på en HTC420 med roterande trissor, köpte lite olika papper och började grovt för att sedan avsluta med 180 papper. Kostande ca 320kr+moms per dygn + papper.
Sovrummet fick tre varv DURI golvlack.
Köket fick vitlasyr och 5 lager DURI golvlack då jag räknade med att det kommer att slitas mest.
Kontoret - Vitlasyr och 3 lager DURI golvlack.

Supernöjd! Men så här i efterhand så hade jag lika gärna kunnat leja bort det till "proffsen" som gjorde vardagsrummet på en dag. Jag spenderade gott och väl 1,5 dag per rum, ganska många lager lack anno 1949 att riva bort...
 
Redigerat:
AnneFi skrev:
ska tapetsera en vägg med samma tapet som jag har tänkt mig i köket för att känna in den.
HAHA. har trots allt köpt 15 rullar av den bara för att den utgick.
Lite OT, men jag tycker att ni ska fundera över er inredningsstrategi. Du går och köper tapeter som din sambo inte tycker om, och din sambo vill lägga in ett golv som du inte tycker om. Det här låter som en dålig kompromiss där du får som du vill på väggarna, och han kanske får som han vill på golvet. Vad blir resultatet? Ett rum med gröna väggar och laminatgolv som ingen av er egentligen trivs i.

Jag tror det är bättre om ni bestämmer er för att bara satsa på lösningar som ni båda tycker om. Det kan ta lite tid men är oftast värt det.

(Jag och hustrun hittade äntligen en ny plafond till vardagsrummet. Det tog ett år. Hon gillade inte den gamla, vi gillar båda den nya).
 
AnneFi
pelpet, min sambo bryr sig inte direkt.
Men jag gör.
Han tycker inte där är någon större skillnad på laminat och trägolv.
Han Tycker väl att det är onödigt dyrt med trägolv när man kan få lika fint laminat för 50kr/kvm.

Tapeterna tycker han är fina men han tycker jag överdriver med grönt.


Min sambo tycker att vi är i stort behov av Panasonics ny plasma TV och tydligen är ljudet såååå mycket bättre med den nya förstärkaren.
Jag bryr mig inte. Jag vet inte ens om jag egentligen märker någon skillnad.

Så därför har jag sagt ja till en TV för 18000 trots att jag tycker att bilden är den samma på en för 3000.
För jag bryr mig inte, men han gör.
 
Du kan ju motivera med att lägga 18000 på renovering är generellt sätt en bättre investering än att lägga motsvarande summa på en tv, om inte annat så kommer det i alla fall hålla längre.

:)
 
AnneFi
MMR skrev:
Du kan ju motivera med att lägga 18000 på renovering är generellt sätt en bättre investering än att lägga motsvarande summa på en tv, om inte annat så kommer det i alla fall hålla längre.

:)
Det är sant.
Men det är så vi kompromissar.
Sambon får som han vill i vardagsrummet och jag som jag vill i detta fallet sovrummet :)
 
Precis alltså är det ingen diskussion, in med trägolv och gröna tapeter ;-)
 
AnneFi skrev:
.
Sambon får som han vill i vardagsrummet och jag som jag vill i detta fallet sovrummet :)
Jag skulle föredra att få som jag vill i sovrummet!;)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag har slipat trägolv med bandslip från Rusta. Det var kök och vardagsrum i det gamla torpet vi har som sommarhus.
Kostnad, ja ca 500 med slippapper, men det tog väl 8 - 10 timmar. Det viktiga var här att det skulle bli billigt inte att det skulle vara ett lätt jobb...
 
Har slipat flera golv i mitt 100 åriga hus med hyrmaskiner och det är ett himla slit men eftersom vi vill bevara det gamla stilen så har vi kämpat på med alla moment. Vi har lutat golven efter slipning sedan använt pigmenterad olja för att få rätt nyans. Men ett rum som varit rå vind ca 13kvm lade vi in nytt furugolv och körde med linoljevax vi valde färgen mullvadsgrått och det blev riktigt bra resultat.

Den brädbiten i mitten>>http://www.linoljeprodukter.se/sv/otherp.php?id=50616

mvh
 
Kurtivan
Du skriver billigt och inte lätt, men blev det tillräckligt bra för högt ställda krav i en nyare bostad?
 
AnneFi
Kurtivan skrev:
Jag har slipat trägolv med bandslip från Rusta. Det var kök och vardagsrum i det gamla torpet vi har som sommarhus.
Kostnad, ja ca 500 med slippapper, men det tog väl 8 - 10 timmar. Det viktiga var här att det skulle bli billigt inte att det skulle vara ett lätt jobb...
är det en sån här du har använt?
för en sådan har jag nämligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.