Jag har märkt att det läcker från rören i köket. Det är lite vattenfläckar i kökslådan och under vasken. Det är inte jättestort problem men jag vet inte ifall det behövs rörmorkare direkt eller ifall jag kan försöka lösa det själv. Problemet är att jag har redan kollat lite fastän jag har jättedålig koll på dessa saner men jag ser inte riktigt några skador på rören. Jag hade några vänner som hjälpte mig undersöka det och de tror det beror på dålig isolering från vasken som är inbyggd i köksbänken. Alltså att det rinner genom vatten när jag använder mycket vatten, se bild. Jag tar gärna emot tips på vad mer jag kan göra innan jag ringer rörmokare.

• Köksbänk med inbyggd vask, antydd vattenläcka markerad med blå cirkel vid vaskens kant. Diskmedelsflaska och disksvamp synliga på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att ta reda på om det verkligen läcker från rören (isåfall gör det det vid någon skarv eller koppling - testa genom att knyta lite toalettpapper runt skarvarna och se om det blir blött), eller om det bara är kondens vilket sker främst på kallvattenrören om de är dåligt isolerade. Isåfall är rören ”immiga” speciellt när det är varmt och fuktigt i rummet.

Är det inget av det KAN det vara som du skriver, att det är otätt vid kanten av vasken. Även det kan du felsöka med papper tejpat mot undersidan av kanten.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Börja med att ta reda på om det verkligen läcker från rören (isåfall gör det det vid någon skarv eller koppling - testa genom att knyta lite toalettpapper runt skarvarna och se om det blir blött), eller om det bara är kondens vilket sker främst på kallvattenrören om de är dåligt isolerade. Isåfall är rören ”immiga” speciellt när det är varmt och fuktigt i rummet.

Är det inget av det KAN det vara som du skriver, att det är otätt vid kanten av vasken. Även det kan du felsöka med papper tejpat mot undersidan av kanten.
Tack så mycket för tips!! Ska testa det😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.