Hej

Problem i gammelkåken igen. Har upptäckt efter att fått stopp i avloppet för 3e gången de senaste halvåret att våra betongrör under kåken läcker. Nu igår när vi fick stopp för tredje gången så noterade jag en stor mörk fläck i källargolvet där röret löper. Då är det rätt uppenbart att jag kommer få bila ut de gamla betongrören nu och byta dom.

Sen kom jag att tänka på att vi har en 60 meter djup borrad brunn inte allt för långt bort från denna plats där det verkar läcka. Knappt 9-10 meter fågelvägen skulle jag tippa på.

Har ingen aning hur länge röret läckt men har noterat att tidigare ägare gjort något precis där vi nu hade stopp för det är nyare betong i golvet på en fläck så jag misstänker dom haft strul med rören innan oss. Vi har bott drygt 2 år i huset nu. Första problemen uppenbarade sig i våras.

Hur orolig bör jag vara att kontaminerat vatten kan ta sig ner till vattenbrunnen?

Kommer testa vattnet så fort jag kan. Ska dock byta rören först. Det är prio ett just nu.

Är det 60 meter djup borrbrun och foderrören OK ända ned i berget så är det förmodligen inge akut problem, men det beror också på marken hur fort avloppsvattnet sprider sig ut från läckan och om vattnet i borrbrunnen kommer från berget och inte grundvatten som läcker in i brunnen.

Hade det varit en grävd brunn så hade det varit besvärligare läge.

en vattentest ger förstås svaret och om det fins odlingsbar E.coli så är tiden mellan utsläpp i läckan och när det hittar ned i brunnen ganska kort (typ under en vecka) , fins bara koliforma bakterier så indikerar det läcka i foderrören mot berget det är borrat i. och hittar man inget alls av någondera så är det att vara nöjd.

X xxargs skrev:
Är det 60 meter djup borrbrun och foderrören OK ända ned i berget så är det förmodligen inge akut problem, men det beror också på marken hur fort avloppsvattnet sprider sig ut från läckan och om vattnet i borrbrunnen kommer från berget och inte grundvatten som läcker in i brunnen.

Hade det varit en grävd brunn så hade det varit besvärligare läge.

en vattentest ger förstås svaret och om det fins odlingsbar E.coli så är tiden mellan utsläpp i läckan och när det hittar ned i brunnen ganska kort (typ under en vecka) , fins bara koliforma bakterier så indikerar det läcka i foderrören mot berget det är borrat i. och hittar man inget alls av någondera så är det att vara nöjd.
Ok tack för svar.

Ja jag får ta ett test. Det som kan vara en fördel i detta läge är att huset står på en kulle med lägre terräng nedanför avloppsläckan och själva vattenbrunnen är i något högre terräng placerad ovanför avloppet topografiskt sett. Nedanför läckan har vi en bit bort en rätt brant slänt ner till en äng. Så min förhoppning är att grundvattnet följer topografin.

Sen har vi en radonavskiljare med UV-ljus. Den kanske har räddat oss från magsjuka om läckaget nu pågått lång tid? :)

Kul med hus sa dom. :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.