36 488 läst · 323 svar
36k läst
323 svar
Laddbox till Polestar 2
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Den stora poängen med trefas är att faserna tar ut varandra, så att man inte behöver någon nolla. När en fas är på +1 är de andra två på vardera –0,5, så adderar man dem får man 0. Det gäller för alla positioner (alltså inte bara topparna på kurvan, en annan position är (ungefär) 0,75; 0; –0,75 – tre olika värden alltså, men tillsammans återigen noll), vilket som sagt gör att man inte behöver någon nolla.
Effekten blir detsamma som 3 stycken 230 voltsfaser, så istället för 3,7 kW vid enfas 230 V får man 11 kW (3*3,7), men man kan också räkna det som 3/2*(tredjeroten ur 400).
Man behöver inte som lekman förstå matematiken bakom de här överlappande sinuskurvorna, men att förstå (eller i alla fall acceptera) att de tre faserna tar ut varandra så att ingen separat nolla behövs som returledare kan vara en bra kunskapsnivå.
Friskrivning: Med reservation för att jag inte läst fysik sen 1900-talet och kanske ställt till det mer än att bara ha ljugit om punkten 0,75; 0; –0,75 av förenklingsskäl.
Effekten blir detsamma som 3 stycken 230 voltsfaser, så istället för 3,7 kW vid enfas 230 V får man 11 kW (3*3,7), men man kan också räkna det som 3/2*(tredjeroten ur 400).
Man behöver inte som lekman förstå matematiken bakom de här överlappande sinuskurvorna, men att förstå (eller i alla fall acceptera) att de tre faserna tar ut varandra så att ingen separat nolla behövs som returledare kan vara en bra kunskapsnivå.
Friskrivning: Med reservation för att jag inte läst fysik sen 1900-talet och kanske ställt till det mer än att bara ha ljugit om punkten 0,75; 0; –0,75 av förenklingsskäl.
Sådär, nu har elektrikern varit här och installerat laddbox och lastbalanserare. Gick snabbt och de gjorde ett snyggt jobb.
En fråga, vilken typ av kabelhållare är det man ska ha? Det står på nätet "hållare typ2". Är det en sån jag ska ha för att docka i kabeln när jag inte använder den?
En fråga, vilken typ av kabelhållare är det man ska ha? Det står på nätet "hållare typ2". Är det en sån jag ska ha för att docka i kabeln när jag inte använder den?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Smaksak. Det är ett fäste som man kopplar in handtaget i på samma sätt som man ansluter det till bilen (fast med en blindkontakt då). Själv hänger jag bara kabeln över laddaren med kontakten neråt. Men det beror ju lite på vad man har för laddare hur snyggt det är.
Jag köpte installation och laddbox som ett paket från "Skårebo" som marknadsför sig rejält för stunden.
Fick nu fakturan och ser att en standardinstallation tog 2 timmar mer än vad standardinstallationen brukar göra så detta kostade mig en del extra så tänk på detta om ni väljer Skårebo....
Fick nu fakturan och ser att en standardinstallation tog 2 timmar mer än vad standardinstallationen brukar göra så detta kostade mig en del extra så tänk på detta om ni väljer Skårebo....
men vilken typ av fäste på vägg passar min kabel? Kallas den "typ 2"?
En annan fråga, hur gör man för att ladda på snabbladdningsställen ute i landet, drar man sitt kreditkort i laddaren och börjar ladda och sen kommer en faktura?
En annan fråga, hur gör man för att ladda på snabbladdningsställen ute i landet, drar man sitt kreditkort i laddaren och börjar ladda och sen kommer en faktura?
Redigerat:
Menar du Plugsufing får du ett kort i bilen och det är bara med det du får bra pris på Ionity (3,53:-/kWh)
Annars är det ju bara ta några stora som eways, InCharge tex. OKQ8 har laddning med vanligt kort om du föredrar det.
Annars är det ju bara ta några stora som eways, InCharge tex. OKQ8 har laddning med vanligt kort om du föredrar det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
De här sex har jag. Ica är Eon, men brandad. Funkar alltså lika bra att ha en Eon-app, även på Ica.R Rolle85 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att apparna är smidigare än att ha kort/taggar, men det är väl sak samma egentligen. Eller en smaksak.