C Calore skrev:
Jag har bjudit på 100 tals timmar telefon tid och minst lika mkt i förklarande mail.

Det är slut med det nu, jag tänker att kunden kanske är XXX och då är det 0 extra sekunder som gäller .



Edit: Redigerat av Moderator
Debitera för telefontid, det gör jag löpande. Jag jobbar aldrig med fastpris just p.g.a. risken att vissa kunder "ställer mer krav", det får de gärna göra när jag jobbar på löpande räkning, för då debiterar jag för den extra tid det tar mig att göra jobbet, och det finns inget att knorra om, och jag blir oxo nöjd när de betalat. Vilket de flesta kunderna gör. Har nog bara haft 4 kunder som inte betalat sedan 1996. När jag började jobba som konsult. Två av kunderna gällde stora belopp, men det var ändå 20 år sedan.

Fastprisavtal är ett gissel som bara orsakar problem. Löpande räkning funkar mycket smidigare, för båda parter.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, det finns både korkade kunder, liksom att det finns sluga beräknande som man kommer få svårt att få fullt betalt ifrån.

Men det är ändå typ samma osäkerhet som alla som vill anlita en hantverkare lever med, man vet inte ifall man får ett riktigt stolpskott till hantverkare, en som gör skitjobb och/eller luras och bedrar.
Så terrorbalansen är åtminstone helt OK. :)


Själv har jag en rätt liten andel i privatkundsmarknaden, så jag har inte så mycket input. Fram till förra veckan så har faktiskt alla mina privatkunder (går att räkna på båda händernas fingrar) varit riktigt bra att ha att göra med.
Men nu har jag ett uppseglande problem framför mig, första privatkunden som det verkar bli strul med.
Jaja, jag får se hur det avlöper, det är inga stora problem, men lite jobbigt och irritation ...


Men jag kan inflika vad en som drivit byggfirma i 17 år sagt till mig (jag gör lite jobb åt dom), han menar att det är väldigt viktigt med kontrakt och avtal hela tiden. Han gör aldrig något extra utan att åtminstone bekräftat åtgärden i epost (som bevis) eller skriva papper om ÄTA.
Han anser att han gått på tillräckligt många nitar, för att inte lita på muntliga överenskommelser och handslag.
Utan avtal och papper är det som gäller.
Och någon skulle kanske förvånas av att höra att det är en invandrare ifrån de baltiska länderna här, som propsar på väldigt mycket om att det ska upprättas ordentliga avtal och andra papper.
Jag förespråkar skriftliga och tydliga avtal alla dagar i veckan, för att ingen part ska bli lurad. Det är enkelt när man väl lärt sig hur man ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.