Fairlane
C Calore skrev:
Smillan valde att inte betala, ivrigt påhejad av hantverkshatar pöbeln på byggahus. Ni vet likaledes inte skit om situationen precis dom jag inte gör det.
Men jag VET att 56 timmar är skäligt för den typen av jobb.
Men som du säger vet varken du eller vi vad som är skäligt. 56 timmar kan vara skäligt. Det kan också var på tok för mycket eller alldeles för lite.

Jag har uppdrag där vi brukar säga att det tar upp till en vecka att genomföra en installation och vill kunden ha fastpris är det en vecka vi räknar på. Ibland visar det säg att förutsättningarna var klart värre än vi trott så då kan det ta 2 veckor. Många gånger så tar det 1-2 dagar. Om det är ett enkelt läge som jag borde klara på 1-2 dagar, men jag drar benen efter mig eftersom jag inte har ett annat uppdrag att gå till när det här är klart så kan alltid en branschkollega säga att 1 vecka är skäligt för den installationen när kunden klagar.

Nu säger jag inte att det är så, utan att det kan vara andra faktorer. Det är väl därför du inte vill lämna en offert utan att titta på grejerna för att det kan bli fel.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L larka742 skrev:
Verkligen kunden?

Kunden tar ju emot vad han får, gratis är gott....svarar ts på kvällen, bra service tänker kunden. Han tänkte kanske bara tala in ett meddelande....

Ok, kunden verkar inte ha nåt samvete, och utnyttjar det för mycket... men men grundfelet ligger ju på ts som borde sagt ifrån långt tidigare....
Ja, Jag tycker kunden gör fel, inte att denne ringer en viss tid, det löser telefonsvararen, utan att kunden förväntar sig detta gratis om så är fallet. Om kunden kan tänka sig betala så tycker jag man säger det. Det skulle jag göra.
Har jag glömt hur systemet fungerar så skulle jag skämmas om jag fick gratis hjälp för många gånger. Jag hade sagt att jag vill betala, om jag inte får det (vilket händer) så skulle jag åtminstone skicka en tårta, en blomma eller något.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, Jag tycker kunden gör fel, inte att denne ringer en viss tid, det löser telefonsvararen, utan att kunden förväntar sig detta gratis om så är fallet. Om kunden kan tänka sig betala så tycker jag man säger det. Det skulle jag göra.
Har jag glömt hur systemet fungerar så skulle jag skämmas om jag fick gratis hjälp för många gånger. Jag hade sagt att jag vill betala, om jag inte får det (vilket händer) så skulle jag åtminstone skicka en tårta, en blomma eller något.
Jo, jag jag menar det med - att kunden inte har nåt samvete, och nyttjar det för mycket....

MEN, det är ok att ringa en gång, kanske två gånger...sen ska samvetet ta över?
Borde ju vara "mer" rätt, att enligt avtal ange att företaget säger ett fritt supportsamtal sedan kostar det si eller så.
 
Fairlane
Ja det är en väg att gå. Man säger till kunden att du har ett fritt supportsamtal efter genomgång, sen måste vi fakturera. Du kan också köpa ett serviceavtal för X ggr per år. Då kommer vi ut höst och vår och kollar över systemet och korrigerar inställningar eller vad som nu kan vara lämpligt.

Jag menar dock att kunder som inte har något samvete förstör för andra kunder på samma sätt som leverantörer (oavsett bransch) som saknar samvete förstör för övriga i branschen.
 
C Calore skrev:
Smillan valde att inte betala, ivrigt påhejad av hantverkshatar pöbeln på byggahus. Ni vet likaledes inte skit om situationen precis dom jag inte gör det.
Men jag VET att 56 timmar är skäligt för den typen av jobb.
Du VET att det KAN vara, men du vet inte om det ÄR...

Så exakt, vi vet inte och ett sätt att lösa situationen är att göra precis som hon gjorde.
Det är ingen pöbel - det kallas att informera folk om deras rättigheter.

I de flest fall frågar här för att de vill ha hjälp, inte för att de vill luras....
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Du VET att det KAN vara, men du vet inte om det ÄR...

Så exakt, vi vet inte och ett sätt att lösa situationen är att göra precis som hon gjorde.
Det är ingen pöbel - det kallas att informera folk om deras rättigheter.

I de flest fall frågar här för att de vill ha hjälp, inte för att de vill luras....
De frågar och sedan händer det som stör mig.
Pöbeln säger, du har råkat ut för bedragare,skojare, lurendrejare och korrupta hantverkare.

Ni vet inget , jag vet inget, så sluta snacka en massa skit.
 
Mikael_L
Vi vet vad TS skriver.

Det blir ett ganska dött forum ifall man aldrig får svara på en fråga för att den som startade tråden kanske inte skrev sanningen, eller överdrev eller så ... ;)



Det är däremot rätt meningslöst att inte lite på vad den som frågar om något påstår.
Och väldigt ofint att gå till attack mot dennes fråga/åsikt.

Tänk ifall du startar en tråd här, om hur du ska fixa gångjärnen på din ytterdörr av märke Swedoor.
Och du bara får en massa skitsvar, som ifrågasätter om det verkligen är en Swedoor, om du vet hur gångjärn fungerar, om att det är inte fel på din dörr, för grannens fungerar bra osv osv.

Det är inte så det fungerar i diskussionsforum.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Litet tankar om Ursprungsfrågan som TS ställt.

Om det stämmer det TS skrivit, att 1200 kunder har varit nöjda med genomgången så är det ju en "jobbig och krånglig" kund som TS råkat ut för, och svårt att veta hur man skall lösa problemet, men ge kunden en sista genomgång och säg att vill kunden ha mer så kommer det att kosta, kanske låta någon annan på firman prova att visa, i hopp om att kunden förstår bättre när någon annan förklarar.

Om TS däremot ständigt får klagomål på genomgångarna kanske det är läge att tänka om och lära ut på ett bättre sätt, eller låta någon annan på firman prova att utbilda kunderna.
(vi alla bra på olika saker och en del kan helt enkelt inte utbilda på ett bra sätt)

Istället för att visa hur man gör kanske man skall prova att låta kunden själv göra och stå vid sidan om och förklara vilka knappar som man skall trycka på för att ändra.... och hitta i alla menyer.
Det är ju lättare att lära om man gör momenten själv. istället för att någon står och visar och bläddrar genom alla menyer i superfart.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Calore skrev:
De frågar och sedan händer det som stör mig.
Pöbeln säger, du har råkat ut för bedragare,skojare, lurendrejare och korrupta hantverkare.

Ni vet inget , jag vet inget, så sluta snacka en massa skit.
Den erfarenheten har inte jag.
Här är ett parallellfall där företagaren/motparten även fick stöd av pöbeln. https://www.byggahus.se/forum/threads/foeretag-pastar-att-de-inte-kunde-goera-annorlunda.369888/
Vi minns även de med värmepumpen som fick ta in på pensionat trots att det fans såväl kamin som elelement i stugan. Eller husköperskan som ville häva köpet när kommunen lade om rören i gatan. Ingen av dessa fick Pöbelns fulla stöd. Så Calore. Varför kan du inte tåla kritik riktad mot hantverkare? Hur är det med bagare?

Staffan
 
Staffans2000
V vvs facit skrev:
Det finns något som heter Princip Staffan .
Lika stort fel är begånget.
Antingen blåser man någon eller inte
Finns inget i mellan
Jag är lika lurad . Det som skiljer är summan
Men sveket är lika stort
Nej!
Nyper jag dig i lillfingret, är det inte ett lika stort fel som om jag slår ihjäl dig. Det finns grader i helvetet. Dessutom var det chefens fru som skötte det kamerala. Jag skrev bara upp den tid som åtgått. Men visst firman lät industrierna subventionera privatkunderna. På sätt och vis, kan jag tycka att det är rätt sympatiskt.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej!
Nyper jag dig i lillfingret, är det inte ett lika stort fel som om jag slår ihjäl dig. Det finns grader i helvetet. Dessutom var det chefens fru som skötte det kamerala. Jag skrev bara upp den tid som åtgått. Men visst firman lät industrierna subventionera privatkunderna. På sätt och vis, kan jag tycka att det är rätt sympatiskt.
jämför du mord med timtjuvar?

du måste ha ett stort tillhygge med
Dig om du ska lyckas .
jag bjuder på kaffe ☕️ efteråt

industrierna är också individer i mitt sätt att tänka . Dom har budget att hålla dom med
Rånar vi dom finns inga jobb kvar
Jag kör samma . Det är rättvist
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den erfarenheten har inte jag.
Här är ett parallellfall där företagaren/motparten även fick stöd av pöbeln. [länk]
Vi minns även de med värmepumpen som fick ta in på pensionat trots att det fans såväl kamin som elelement i stugan. Eller husköperskan som ville häva köpet när kommunen lade om rören i gatan. Ingen av dessa fick Pöbelns fulla stöd. Så Calore. Varför kan du inte tåla kritik riktad mot hantverkare? Hur är det med bagare?

Staffan
Jag tål kritik, men jag vet också att o många fall så är det kunden som inte förstått, eller inte vill betala osv.

Du vet, den normala kunden tror att en värmepump är en värmepump.
Berg,sjö LL,FL, LV allt det är samma, en värmepump. Det är nivån kunder håller och sedan blir dem arga för att en LLVP från Jula inte sparade in lika mkt som grannens Nibe1245 med 220m borrning.
 
Fairlane
C Calore skrev:
Du vet, den normala kunden tror att en värmepump är en värmepump.
Berg,sjö LL,FL, LV allt det är samma, en värmepump. Det är nivån kunder håller och sedan blir dem arga för att en LLVP från Jula inte sparade in lika mkt som grannens Nibe1245 med 220m borrning.
Är det så generellt att kunden inte vet skillnaden på bergvärme, luft-vatten och luft-luft?
Brukar det vara svårt att förklara?

Sen är det väl så i alla branscher, mer eller mindre?
Säljer man bilar så vet de flesta skillnaden mellan en Mercedes S-klasse och Dacia Duster, men många ser det som en bil. Jag har flera gånger haft personer som åkt med mig som sagt "Vilken fin bil. Är det en X?" Gemene man ser bilen som något som fraktar personer och varor en viss sträcka. De ser ingen skillnad på en Volvo, en Ford eller en Hyundai. Det är säljarens uppgift att förklara skillnaden och se vilken kund som är intresserad av vad. Jag säljer inte bilar (jobbar med IT), men är rätt intresserad av bilar så jag har fått hjälpa kompisar att välja bilar, vilket oftast innebär att jag rekommenderar något som jag själv inte skulle
köpt.

Säljer man TV-apparater så förstår man säkert att det är skillnad på en TV för 20000 kr och en för 5000 kr, men det gör kanske inte de flesta köpare. Då gäller det för säljaren att förklara skillnaderna och så får man fundera om man tycker det är värt prisskillnaden eller inte.

Säljer man skruvdragare så rekommenderar man säkert (förhoppningsvis) olika maskin till två personer där den ena vill använda skruvdragaren dagligen till att bygga hus och den andra 2-3 gånger om året till att skruva ihop möbler från Ikea.

I IT-branschen rekommenderar jag olika produkter till olika kunder och har många gånger sagt till potentiella kunder "Ja, vår produkt X kommer lösa ert problem, men den kommer kosta 20 ggr mer än nödvändigt för er ändamål, då ni endast kommer bruka cirka 1% av mad vår produkt kan göra. Jag skulle rekommendera att du tittar på .... som kostar betydligt mindre och kommer lösa er problem.

Så att kunderna inte alltid vet skillnaden mellan två produkter ser man nog i alla brancher. Ibland säger kunden att de vill ha en sak, men man kan kanske lista ut att de vill ha något annat. (Kunden säger att de vill ha en diskmaskin, men lyssnar man lite så förstår man att de vill tvätta kläder). Då får man som proffs hjälpa kunden och förklara, inte bli irriterad för at kunden är korkad.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
inte bli irriterad för at kunden är korkad.


Det här är en röd tråd i Calores resonemang. Han är omgiven av idioter! De kan förklara hans reaktion, när en forumidiot rekommenderar en annan forumidiot att inte betala hela summan den ständigt ärlige och mycket kompetente hantverkaren debiterar. Hur saltad den än verkar vara.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här är en röd tråd i Calores resonemang. Han är omgiven av idioter! De kan förklara hans reaktion, när en forumidiot rekommenderar en annan forumidiot att inte betala hela summan den ständigt ärlige och mycket kompetente hantverkaren debiterar. Hur saltad den än verkar vara.
Nu läser du in för mkt igen staffan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.