Staffans2000
C Calore skrev:
Nu läser du in för mkt igen staffan.
Gör jag?

C Calore skrev:
De frågar och sedan händer det som stör mig.
Pöbeln säger, du har råkat ut för bedragare,skojare, lurendrejare och korrupta hantverkare.

Ni vet inget , jag vet inget, så sluta snacka en massa skit.
"Ni vet inget , jag vet inget" Ändå slår du fast att TS Smillan, är en tjuv.

Staffan
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag tål kritik, men jag vet också att o många fall så är det kunden som inte förstått, eller inte vill betala osv.

Du vet, den normala kunden tror att en värmepump är en värmepump.
Berg,sjö LL,FL, LV allt det är samma, en värmepump. Det är nivån kunder håller och sedan blir dem arga för att en LLVP från Jula inte sparade in lika mkt som grannens Nibe1245 med 220m borrning.
generaliseringar AB...

Ska jag ta några egna? ;)
i många fall är det hantverkaren som inte kan förklara.
i många fall är det hantverkaren som inte tidrapporterat korrekt

Mina är precis lika legitima förklaringar till vad som händer i relationen mellan kund/företag.
Man utgår i alla forumdiskussioner utifrån att det ts tar upp stämmer, och går vidare med det. Och eftersom detta är forum för privatpersoner som kommer en stor del av trådarna handla om fall där kunden upplever sig fel behandlad.
 
Redigerat:
Staffans2000
Kunder som inte förstår eller betalar är ämnesrubriken.

Men om man kastar om rubriken Hantverkaren som inte förklarar för kunden, men ändå vill ha betalt.

C Calore skrev:
Du vet, den normala kunden tror att en värmepump är en värmepump.
Men det måste ju vara din första prioritet att reda ut skillnaden mellan de olika värmepumparna för kunden. Att du igen raljerar över kundens inkompetens är slående. "en värmepump är en värmepump". Ja. Vad annat skall de tro när de ser en metallåda?

Ta "Fairlane" som exempel.
Han har troligtvis en Ford Fairlane 57 cab. Kanske till och med plåtkabben, retractable hardtop. Som från början var ämnad åt Lincoln. Eller var det Mercury? Säger jag då till Fairlane -"då kan du inte få med dig mycket bagare när du kör nerkabbat" fattar han direkt. Själv hade jag en DeSoto 53 hgv med 331 Hemi och Powerflite från en New Yorker 54:a. För mig och Fairlane är denna bildiskution glasklar. Men för de flesta jag känner är de "Raggarbilar" allihop. Eller möjligen en "Cheva".

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag är rätt övertygad om att ingen står
Och kör samma typ av snack som Ronny
Och Ragge vid en bil träff efter 2 dagars
Raggar fylla
När en teknisk genomgång utföres till kund
Som precis fått sin värmepump.
 
Zixten Zixten skrev:
Litet tankar om Ursprungsfrågan som TS ställt.

Om det stämmer det TS skrivit, att 1200 kunder har varit nöjda med genomgången så är det ju en "jobbig och krånglig" kund som TS råkat ut för, och svårt att veta hur man skall lösa problemet, men ge kunden en sista genomgång och säg att vill kunden ha mer så kommer det att kosta, kanske låta någon annan på firman prova att visa, i hopp om att kunden förstår bättre när någon annan förklarar.

Om TS däremot ständigt får klagomål på genomgångarna kanske det är läge att tänka om och lära ut på ett bättre sätt, eller låta någon annan på firman prova att utbilda kunderna.
(vi alla bra på olika saker och en del kan helt enkelt inte utbilda på ett bra sätt)

Istället för att visa hur man gör kanske man skall prova att låta kunden själv göra och stå vid sidan om och förklara vilka knappar som man skall trycka på för att ändra.... och hitta i alla menyer.
Det är ju lättare att lära om man gör momenten själv. istället för att någon står och visar och bläddrar genom alla menyer i superfart.
Så gör jag alltid jag när kunden ska instrueras. Vi går igenom grundfunktionerna, kunden trycker på knapparna. Sen säger jag åt kunden att prova lite på egen hand medans jag städar/plockar iordning, sen frågar jag innan jag åker om det var någon ytterligare fundering/fråga. Händer väldigt sällan att en kund återkommer om handhavandefrågor. Superenkelt!
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
V vvs facit skrev:
Jag är rätt övertygad om att ingen står
Och kör samma typ av snack som Ronny
Och Ragge vid en bil träff efter 2 dagars
Raggar fylla
När en teknisk genomgång utföres till kund
Som precis fått sin värmepump.
Du är uppenbarligen helt okunnig i amerikanska bilar, eftersom du blandar ihop dem med "Ronny och Ragge". Så skulle jag prata bilar med dig, skulle jag inte pladdra på om snarkventiler och rullvippor, utan lägga resonemanget på en mycket basal nivå.
Så. När man förklarar för en novis, är det fundamentalt att förklara förutsättningarna på ett mycket tydligt sätt. Att börja raljera över kundens okunskap gör inte saken bättre. -"Jasso. Höhö. Du tror att Julapumpen är lika bra som min premiumpump med den inverterade diafragmafunktionen:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:. Mycket skall man höra innan öronen trillar av!!!
Den hantverkare som ständigt blir nerringd av sina kunder, borde nog taga sig en funderare på varför. Istället för att kalla dem för tjuvar.

Staffan
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Staffans2000
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Händer väldigt sällan att en kund återkommer om handhavandefrågor. Superenkelt!
Men det förutsätter att man både kan och vill förklara.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nej vi får hoppas det. Jag hoppas också att man hjälper kunden och förklarar innan vad de olika värmepumparna har förfördelar och nackdelar, så att inte kunden köper en LLVP på Jula och blir besviken när den är monterad att den inte värmer radiatorerna.

Det är inget konstigt i att olika människor är olika bra åp att förklara saker och inget konstigt att olika människor är olika bra på att ta till sig informationen. Man får som leverantör göra så gott man kan och försöka komma ihåg vad man gjorde när kunden förstod bra, jämfört med när kunden förstod dåligt. Ofta får man använda olika upplägg mot olika personligheter. En teknikst intresserad person kan man köra genomgången på en nivå, en mindre tecknisk person på en annan. I det senare fallet får man oftast fokusera på de basala funktionerna och strunta i finesseserna och gärna låta kunden trycka och vrida själv. Med en tekniskt intresserad person kan man gå igenom alla funktioner, snabbt och nästan teoretiskt, genom att bara peka.
 
Men Staffan
Jag har också ett förflutet som bilintresserad
Ungdom
Så med mig hade du kunnat snacka som vanligt
Men med erfarenheter från träffar så vet jag jargongen
 
Staffans2000
V vvs facit skrev:
Men Staffan
Jag har också ett förflutet som bilintresserad
Ungdom
Så med mig hade du kunnat snacka som vanligt
Men med erfarenheter från träffar så vet jag jargongen
Aha. Dåså. Så fel jag kan ha!
Då får vi diskutera rullvippor och snarkventiler, och vara som folk, någon annan stans.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I IT-branschen rekommenderar jag olika produkter till olika kunder och har många gånger sagt till potentiella kunder "Ja, vår produkt X kommer lösa ert problem, men den kommer kosta 20 ggr mer än nödvändigt för er ändamål, då ni endast kommer bruka cirka 1% av mad vår produkt kan göra. Jag skulle rekommendera att du tittar på .... som kostar betydligt mindre och kommer lösa er problem.
Den säljare som jobbar så gillar jag som kund, och i längden tror jag att säljaren tjänar på det, för kunden blir nöjd och kommer tillbaka.
Har ju hänt någon gång att man misstänker att just den produkten som säljaren talar sig varm om är den som dom tjänar mest pengar på, inte den som passar mina behov bäst, och det stället är ju inte säkert att man återvänder till...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
Zixten Zixten skrev:
Den säljare som jobbar så gillar jag som kund, och i längden tror jag att säljaren tjänar på det, för kunden blir nöjd och kommer tillbaka.
Har ju hänt någon gång att man misstänker att just den produkten som säljaren talar sig varm om är den som dom tjänar mest pengar på, inte den som passar mina behov bäst, och det stället är ju inte säkert att man återvänder till...
Ja så tänker jag också, men så är jag ju inte säljare utan tekniker, som ibland hjälper till med teknisk kompetens vid försäljningar. Jag har haft säljare som efter avslutat möte sagt att så kan man inte göra, poängen är att sälja... De jobbar jag inte med längre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag har bjudit på 100 tals timmar telefon tid och minst lika mkt i förklarande mail.

Det är slut med det nu, jag tänker att kunden kanske är XXX och då är det 0 extra sekunder som gäller .



Edit: Redigerat av Moderator
En del har det svårare än andra att förstå. Jag vägrar att hjälpa både min svärfar och min mor med deras datorer. Då det gör helt tvärtom och tar exempelvis bort appar med foton etc. När svärfar började skylla på mig att det var jag som hade förstört hans programvaror i datorn. Så fick han vända sig till sin son istället.

Har en granne som hade likadant värmesystem som mig och som jag hjälpte tre gånger. Sedan tog de själva bort det då de tyckte det var för krångligt och de förstod sig inte på det. Fråga bara i vilken butik som helst med elektriska saker. Det är gamlingar som hör av sig och säger att varan är sönder. Istället för att de inte förstår dem.

Du kanske ska be dem ta med en släkting eller en granne och lära ut systemet en sista gång. Så kan du bli avlastad från kunden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mm eller så gör som jag
Här är några vp tillverkare.
Läs lite om deras meny system och
Se vilket som passar dig .
Det märket jag är ÅF för är enligt min
Åsikt överlägset enklast att handha för
Alla gammal som ung .
Den äldsta jag satt in en vp åt hade fyllt
84 år . Han ringde efter 3 veckor och berätta hur enkelt det va att justera värmen .

det är precis som med telefoner .
Antingen Frukt företaget eller Android
För min den passar logiken från fruktföretaget
Bäst .
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C Calore skrev:
Eftersom man ofta läser om kunder som är missnöjda med hantverkare så tänkte jag att vi kunde vända på det och diskutera kunder som aldrig blir nöjda , som inte betalar, som inte förstår mm.

Är jag en gnällig gubbe som inte tycker det är ok att kunder håller inne pengar för att dem inte tycker att del fått en genomgång av ditt värmesystem, fast dem fått det 5 ggr ? Hur många gånger måste jag förklara samma sak ?
Gör en skriftlig rapport, med rubriken: "Genomgång av värmesystemet XYZ". Så kan du hänvisa till det. Kanske funkar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.