Någon som har erfarenheter av Recusorb DST DR-010B krypgrundsavfuktare? Positivt, negativt, förbrukning, prestanda, etc..?

/Mosse
 
En sådan som vi har i vår grund, tyvärr har jag inga erfarenheter att delge ännu eftersom vi är relativt nyinflyttade. Den installerades i samband med att det efter vår besiktning av huset konstaterades att grunden hade fuktproblem. Relativa fukthalten ligger nu, och har legat sedan 1 februari, på runt 55-57% vilket är helt ok. Avfuktaren går konstant dock så jag skall kolla med installationsfirman vad man skall förvänta sig av den, tycker att den borde slå av på takten när nivåerna ligger såpass lågt som dom gör.
 
Ser att länken är gammal vet ej om du hittat det du sökte? Jag har undersökt flera olika alternativ. Skall försöka lista vad jag undersökt.

Absorbtionsavfuktare fungerar men är gammal dyr teknik frar mycket ström, samt måste underhållas kalibreras.

Isolera grunden bättre, samt tillföra värme.

Ventilation, ganska osäker metod.

Värmekabel med luftfuktighetsmätare.

Dessa fyra metoder har jag undersökt, vi var 12 st i ett nybyggt villa område i Göteborg, vi hade alla för höga luftfuktighetsvärden över 70%RH.

Så vi kontaktade anticimex fick deras sensorer för att testa olika delar av grunden. Skaffade även probiks sensorer de gav alla utslag att det var för hög luftfuktighet. Vi har all modern krypgrund som är isolerad den ligger på 4-8 grader celsius under året. Finndomo bugger hus som de skickar med woods avfuktare, sicken bluff de fungerar inte vid temperaturer runt 4 grader som det är i moderna krypgrunder alla fakta man får är vid 22 grader. De vet att de inte fungerar i en krypgrund, jo fast då måste du värma den först......

5 st installerade Anticimex Absorbiotsavfuktare, dessa fungerar bra (42500 med moms och installation), de drar mycket el väldigt mycket el. 3 st installerade Munthers avfuktare, fungerar med billigare att köpa ca 22000, de andra ville avvakta för ännu har ingen mögel mm. Sen var vi 2st som valde Trygghetsvakten, de kontrollmätte och tog lite prover bland annat på syllen mm.

Vi har nu jämfört i två år, de som har gjort åtgärder har inte haft några utslag på våra sensorer. De som inte gjort något har fått utslag, fast det verkar inte som det blivit några skador heller, fast det kan ju ta tid. Jag har köpt en hygrometer från Claes Ohlson, eller var det Jula? Den fungerar iallafall, sen vi installerade våran värmekabel så har det sett bra ut aldrig över 65%RH.

Värmekabeln verkar hitills vara billigare både i inköp och driftskostnader. En av de som installerade Anticimex fick 22000kwh i förbrukning, men det är ju uppenbart att det är något fel på den anläggningen, fast de flesta verkar ha fått mellan 10000kwh-17000kwh mer per år, fast förra året var extrem när det gäller luftfuktighet. Själv har jag haft mellan 2000kwh-5500kwh / år fast har bara mätt 2 år.

En skall isolera sin grund med lecakulor i botten under plasten, och mäta kontinuerligt, skall bli intressant att se vad han får för värden. Vi bor i Göteborgs regionen ifall någon undrade.

Anticimex
Trygghetsvakten
Munters Sverige

Ifall någon vill jämföra etc.

Ifall nån annan har andra ideer mm posta gärna här tycker det är intressant med olika tekniska lösningar!

//Patrik
 
Redigerat av moderator:
Patrik,

Du skojar nog lite med dina kwh värden. Ta bort en nolla.

Jag har testat alla metoder förutom sorptionsavfuktning i min krypgrund. Vissa har funkat ganska ok (kondensavfuktning) och vissa har varit katastrofala (samma typ som trygghetsvakten, har dock inte testat just trygghetsvakten.)

Så nu skall jag pröva sorbtionsavfuktning. En DR-010B står redan i garaget och väntar på att jag skall ha tid att installera.


/mosse
 
Mosse. Varför tror du inte på energisiffrorna? kan mycket väl stämma. Som jag tidigare påtalat har sorbtionsavfuktarna mycket större energiförluster eftersom den varma regenerationsluften blåser ut ur grunden. Särskilt om man sätter på låg RF så kommer de ju att blåsa på varmluft ganska mycket. Jag är inte förvånad.

Då är kondensavfuktare billigare, både i inköp o drift.

Men det var mycket intressanta uppgifter från p@artgallery.
 
Rollo, 17000kwh på ett år?? Det skulle innebära en 2kW enhet i drift 24h/dygn.

En sorbtionsavfuktare för krypgrund ligger på 0.8 - 1kw. Räknat med ca. 2000 drifttimmar (~85 dygn) så blir det ~1600kwh. Det är nog mer nära sanningen.

En kondensavfuktare har ca 30% lägre förbrukning.

/Mosse
 
Om man tar hänsyn till mosses erfarenheter så bevisar det väl att det inte finns en patentlösning, han har ju provat både kondens och trygghetsvakt utan att få bra resultat. Själv tror jag att förutsättningarna är så olika för många grunder att man inte kan säga bu eller bä om nån lösning. Det är bara att hoppas att mosse får ordning på sin krypgrund med sorptionsavfuktare istället.
 
Mosse skrev:
Rollo, 17000kwh på ett år?? Det skulle innebära en 2kW enhet i drift 24h/dygn.

En sorbtionsavfuktare för krypgrund ligger på 0.8 - 1kw. Räknat med ca. 2000 drifttimmar (~85 dygn) så blir det ~1600kwh. Det är nog mer nära sanningen.

En kondensavfuktare har ca 30% lägre förbrukning.

/Mosse
85 dygn? men om den går dygnet runt/året runt så blir det ju andra ciffror i slutändan....
Sorptionavfuktare är rätt energikrävande maskin: där finns motorn som långsamt snurrar absorptionsfilter, en fläkt som sugger in luften till avfuktning, en annan fläkt som blåser genom absorptionsfilter med uppvärmt luft och ressar filter, en värmeelement som värmer den luften som skall blåsa filter rent/torrt . Ju kallare det är i grunden dess mer energi går åt att värma luften som ska rensa filter från vatten. Det är så jag förstår funktion på en sådan ...

Kondensavfuktare har en kompresor och en fläkt som drar luft genom kyllelement där fukten kondenserar och rinner av. Blir det för kalt så fryser den och sluttar jobba och det är faktiskt inte hela världen för det finns inte så mycket fukt i en riktig kall luft att det blir fara för blixtanfal av frosttålig svamp och mögel ;).


Man hör gång på gång argument att sorptionsavfuktaren jobbar even vid låga temp och kondensavfuktare klarar inte detta. Hur mycket vatten finns det i luften vid +4 grader? Och blir det nollgradigt i grunden så går det lika bra att dammsuga rimfrosten om man nu vill ha det isfritt vid minusgrader ;).
Det är först under dom varma och fuktiga årstider som man har riktigt mycket att avfukta .....

Varje grund är specifik men om en avfuktare måste gå hela tiden för att hålla fukthalten under 70% så blir det dyrt i längden och man får söka efter fuktkällan på allvar. Är det fex grundvatten som orsakar hög fukthalt så är
även sorptionsavfuktare chanslös i kamp mot detta .... tycker jag
gaia
 
gaia skrev:
Man hör gång på gång argument att sorptionsavfuktaren jobbar even vid låga temp och kondensavfuktare klarar inte detta. Hur mycket vatten finns det i luften vid +4 grader? Och blir det nollgradigt i grunden så går det lika bra att dammsuga rimfrosten om man nu vill ha det isfritt vid minusgrader ;).
Det är först under dom varma och fuktiga årstider som man har riktigt mycket att avfukta .....

Varje grund är specifik men om en avfuktare måste gå hela tiden för att hålla fukthalten under 70% så blir det dyrt i längden och man får söka efter fuktkällan på allvar. Är det fex grundvatten som orsakar hög fukthalt så är
även sorptionsavfuktare chanslös i kamp mot detta .... tycker jag
gaia
Nåja, då var vi där igen...

Alla kan vi tycka och tänka, och alla har vi mer eller mindre erfarenhet av olika lösningar.
Om vi skall hålla oss till usprungsmeddelandet så frågade jag efter erfarenheter av Recusorb DST DR-010B.

/Mosse
 
Hej!

Jag tittade på DR-010B eller dess föregångare för ett par år sedan och valde tillslut Homedry pga att jag fick ett mycket bättre pris på den. Tanken var då att normalisera läget i källaren som plötsligt blivit mycket sämre med påväxt mm efter mer än 25 år utan. Iden var att sedan ordna med ny blindbotten, bättre plast/isolering mm. Hade jag då köpt den för permanent drift hade jag nog valt DR-010B istället för såvitt jag kunde ta reda på var prestandan motsvarande, men kvaliten på DR-010B kändes mycket bättre.

Förbrukningen kommer helt och hållet att bero på hur mycket fukt som ska tas omhand, så ju tätare grund och ju mer plast på marken desto mindre elförbrukning :) Jag har inte märkt någon egentlig skillnad på elräkningen men en stor i källaren.
 
Hej Mosse!

De stämmer faktiskt, skall höra igem med de ägarna de drog i min mening sjukligt mycket förra året. Han med 22000 kwh har reklamerat och anmält till allmäna reklamations nämnden.

De drar mycket i början dels för att torka ut grunden, skall höra med grannen igen han är pedant och skriver upp allt. De drar mycket, tyckte min drog mycket med, talat med trygghetsvakten och det är inget onormalt de första året, samt att förra året var mycket hör fuktighet.

Vi har alla uppmätt abnormalt höga värden nästan hela förra året, det blir så när det är varmare än normalt. Varm luft kommer in i kall luft i krypgrunden. Sä nästan alla anläggningar har gått för fullt.

Funderar själv på all lägga in ett lager med lecakulor och flytta upp plasten ovan på, för marken under grunden är inte isolerad. Detta bör sänka el förbrukningen ännu mera. Eventuellt lägga in cellplast med om plats finnes.

Funderar även på att hänga upp ett par överblivna radiatorer med magnetventiler som slär på när värmekabeln går på. För att hjälp till att värma, är rörläggare, fast jobbar inte med det längre så har radiatorer över och överskott av värme sommartid. Vilket passar bra då krypgrunden mår sämst vår-sommar-höst.

Som sagt inga påhittade värden, Anticimex sa att första och andra året var dyrast då grunden skulle "torka" upp. Anledningen till att jag inte tog deras lösning var dyr el förbrukning underhåll, samt "luddiga" besked. Sen lämnade de ingen garanti mot fuktskador.

Jag vet att några hus har en nedgång i grunden utifrån som är dåligt isolerad som kan bidra till sämre siffror.

Sen påverkar mycket annat var man bor. Vi bor i stort sett i en skog i en dalgång med en å, mycket dimma stor luftfuktighet generellt. Så bor man högt i inlandet så borde man rimligtvis ha lägre förbrukning, än nån vid en sjö, nära havet etc.

Vill bara påpeka att de enda "säkra" siffror jag har är mina egna.

Sen var det kanske fel när du efterlyste en specifik anläggning sorry för det.

Hoppas du fick några svar?

//Patrik
 
Det är nåt lurt med förbrukningen!

Jag har nu haft min Munters HomeDry i krypgrunden ca en månad. Under FÖRSTA månaden har den gått 23% av tiden i genomsnitt, det var mest i början. Jag har kopplat en energimätare till avfuktaren för att kunna följa förbrukning och påslagstid EXAKT.

Homedry förbrukar ca 900W under avfuktning. Om vi antar att den fortsätter att gå 23% av tiden så innebär det 24*365*0.23*0.9 = 1800Kwh per år. Det låter till och med lägre än med TV.

TV är jag generellt skeptisk till eftersom man fortsätter att uteluftsventilera grunden. Mitt största problem var kraftigt kondensutfall mot grundmurarna i viss väderlek. Mot detta hjälper inte TV. Med en riktig avfuktare och en tät och numera isolerad grund så blir det andra bullar. Installationen gjorde jag själv, totalkostnad ca 13.500:- inklusive spirorör, fogskum till v-fogar och grundventiler, mm.
 
Consensus skrev:
Det är nåt lurt med förbrukningen!

Jag har nu haft min Munters HomeDry i krypgrunden ca en månad. Under FÖRSTA månaden har den gått 23% av tiden i genomsnitt, det var mest i början. Jag har kopplat en energimätare till avfuktaren för att kunna följa förbrukning och påslagstid EXAKT.

Homedry förbrukar ca 900W under avfuktning. Om vi antar att den fortsätter att gå 23% av tiden så innebär det 24*365*0.23*0.9 = 1800Kwh per år. Det låter till och med lägre än med TV.

TV är jag generellt skeptisk till eftersom man fortsätter att uteluftsventilera grunden. Mitt största problem var kraftigt kondensutfall mot grundmurarna i viss väderlek. Mot detta hjälper inte TV. Med en riktig avfuktare och en tät och numera isolerad grund så blir det andra bullar. Installationen gjorde jag själv, totalkostnad ca 13.500:- inklusive spirorör, fogskum till v-fogar och grundventiler, mm.
Hade lika gärna kunnat vara jag som skrev det där. HomeDry är bra.
 
Consensus skrev:
Det är nåt lurt med förbrukningen!
Homedry förbrukar ca 900W under avfuktning. Om vi antar att den fortsätter att gå 23% av tiden så innebär det 24*365*0.23*0.9 = 1800Kwh per år. Det låter till och med lägre än med TV.
Jep, jag har också förstått att Recusorben drar 0.9kw vid avfuktning (=värmeelementet påslaget, rotormotorn + fläkten går). Ifall den avfuktar hela tiden så borde det ge en årsförbrukning på 24x365x0.9=7884kWh.
Därför har jag lite svårt att förstå P@rtgallerys 10.000 - 22.000kwh. Eller resonerar jag fel?

Nåväl, avfuktaren har nu gått något dygn efter installation, och det är väldigt stor skillnad jämfört med när jag körde med kondensavfuktare.

/Mosse
 
Jag kan hålla med att det sannolikt är fel - om nu inte Anticimex drar 2 kW och den var på hela tiden på grund av felaktig justering.

Men det vore intressant att få del av Mosses erfarenheter.

Du har prövet Trygghetsvakten som var katastrof. På vad sätt?

Du tycker nu att det är stor skillnad mellan kondensavfuktaren och Recusorb. Kan du ge mer detaljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.