Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S swirve skrev:
Det löser sig med tre veckor GMU där du lär dig skjuta och skita i fält. Sen kan du också möta ryssen som oss andra.
gmu ställer ju krav på utbildning
 
M maria01 skrev:
gmu ställer ju krav på utbildning
Krav grundutbildning - Försvarsmakten (forsvarsmakten.se)

Ja titta där. Jag har inget betyg i engelska så jag kan inte om jag skulle vilja.
Även folk jag känner kan inte göra det trots de har chefsjobb och dylikt för de sket i gymnasiet.

Sen är den inte alls så kort som 3 veckor. Isåfall är det ju som en sådan kass utbildning med ett par tillfällen som inte ger något.
 
samma här sökte för några år sen fick ett nej både jag och dom flesta polare har inte gått gymnasiet. började jobba direkt och många av oss har vapen på grund av jakt så där är det inga problem
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
C
R Rkarlsson skrev:
Jag är inte intresserad.
Om det blir aktuellt kommer det inte att vara frivilligt, om man säger så...
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
I Ukraina är det väl bara en del av alla krigsplacerade som deltar i strid.

Det finns massor att hjälpa till med som inte innebär att man är i fronten och handhar vapen.

En del vapensystem idag kräver dessutom inte speciellt lång träning.
Man kan nog räkna med att de flesta tvångsutbildas på ett par månader om ett krig någonsin skulle bryta ut.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Inte jag och mina små barn iaf. Men givetvis måste min man och tillika barnens far, med militär bakgrund. Men mina barn ska inte uppleva krig (på nära håll).

Trodde Sverige skulle vara jämnlikt nuförtiden.
Är det fortfarande bara männens uppgift att försvara sitt land?

Allt snack om jämlikhet kanske bara gäller fördelarna för vissa....
 
  • Gilla
Hallerudsbo och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag är faktiskt på samma tanke. Jag kan absolut inte ett skit om vapen förutom att man skjutit lite studsare och lerduvor.
Om det kommer något som riskerar mitt liv så drar jag med min unge och tar straffet när jag kommer tillbaka. Jag är inte en måltavla.

Kan vara det fegaste jag någonsin läst.
Med medborgarskapet kommer inte bara fördelarna.

Indraget medborgarskap borde vara det lindrigaste som drabbar sånna som dig om krig mot all förmodan skulle bryta ut
 
  • Gilla
GammelMan99 och 7 till
  • Laddar…
C
Silly Bear Silly Bear skrev:
Är det fortfarande bara männens uppgift att försvara sitt land?
Nä, sen 2010 omfattas tydligen både kvinnor och män av totalförsvarsplikten.
Så barnen får kanske fly landet ensamma...
Skall bli spännande att se om man nu börjar tvångsinkalla könsneutralt till grundutbildning.
 
C cpalm skrev:
Nä, sen 2010 omfattas tydligen både kvinnor och män av totalförsvarsplikten.
Så barnen får kanske fly landet ensamma...
Skall bli spännande att se om man nu börjar tvångsinkalla könsneutralt till grundutbildning.
finns inte ens gevär till alla män ens i försvaret om man inte har startat ny tillverkning nu
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Kan vara det fegaste jag någonsin läst.
Med medborgarskapet kommer inte bara fördelarna.

Indraget medborgarskap borde vara det lindrigaste som drabbar sånna som dig om krig mot all förmodan skulle bryta ut
Jag ändrade. Jag inser att diskutera med stridspittar är omöjligt.
Jag kan hjälpa till att transportera mat och dylikt viktigt till samhällsburna instanser. Kommer kriget i närområdet är jag således ivägen då jag ej har någon utbildning eller erfarenhet av vapen.
Då drar jag såklart och skyddar min familj så vi inte blir lik som ni erfarna stridskåta får bära bort.
 
  • Gilla
GVR4 och 2 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Kan vara det fegaste jag någonsin läst.
Med medborgarskapet kommer inte bara fördelarna.

Indraget medborgarskap borde vara det lindrigaste som drabbar sånna som dig om krig mot all förmodan skulle bryta ut
För att hen inte vill strida med vapen?
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
För att hen inte vill strida med vapen?
Var tar en sån som mig vägen om de drar in mitt medborgarskap? Svensk i blodet så långt de kunnat hitta i släktträdet med.
 
Denna tråd borde stängts av så fort den kom upp. Den har snabbt blivit politiskt vilket moderatorn inte accepterar.
Jag var med i en annan tråd som handlade om energi vilket också stängdes av. Men det ämnet ligger närmare "Byggahus" än att ta emot flyktingar.
Moderator stäng av tråden!
 
N Nilsson i Boda skrev:
Denna tråd borde stängts av så fort den kom upp. Den har snabbt blivit politiskt vilket moderatorn inte accepterar.
Jag var med i en annan tråd som handlade om energi vilket också stängdes av. Men det ämnet ligger närmare "Byggahus" än att ta emot flyktingar.
Moderator stäng av tråden!
tråden är ju övrigt ser inga problem med det om man ska hår dra det så får man ta bort halva forumet om det bara ska "byggahus"
 
C
M maria01 skrev:
finns inte ens gevär till alla män ens i försvaret om man inte har startat ny tillverkning nu
Det är väl i och för sig inte något hinder från att tvångsinkalla kvinnor? Eller hindra kvinnor från att lämna landet i en krigssituation med hänvisning till totalförsvarsplikten? Om man inte återgår till den traditionella men ack så otidsenliga idén om att män är bättre lämpade för uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.