Fotografen Fotografen skrev:
Nä, det vet vi ju egentligen inte.
Det stämmer det såg jag på en juristsite. Nä, inget skogsbruk, mest sly, fast jag tror inte det spelar någon roll, han kan ju ändra sig ...
 
Nu står de ju där och markägaren kan inte bara ta bort dom (egenmäktigt förfarande).

Jag är inte så säker på att markägaren skulle syna din bluff om du hävdar att det finns dokument som styrker att du även har rätt till belysning eller att det iaf finns omständigheter som innebär att du har rätt till belysning. Det går att få rätt även om man inte har juridiskt rätt.

Såklart skulle jag försöka finna en annan väg innan jag drog iväg en sådan bluff (om det nu ens är en bluff).
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Nu står de ju där och markägaren kan inte bara ta bort dom (egenmäktigt förfarande).

Jag är inte så säker på att markägaren skulle syna din bluff om du hävdar att det finns dokument som styrker att du även har rätt till belysning eller att det iaf finns omständigheter som innebär att du har rätt till belysning. Det går att få rätt även om man inte har juridiskt rätt.

Såklart skulle jag försöka finna en annan väg innan jag drog iväg en sådan bluff (om det nu ens är en bluff).
Det finns inga såna dokument som uttryckligen skriver vägbelysning, detta bör vara känt för alla parter.

Frågan är om det kan anses vara en del av en väg, vet att det tolkats så av många men vet inte om det håller juridiskt.
 
harry73 harry73 skrev:
Nej vägservitut ger inte en generell rätt att dra ledningar över samma mark. Så för att du har vägservitut, har du inte automatiskt även servitut för vatten, el eller fiber

Men i ditt fall är elen till för vägens funktion (vägbelysning) därför tror jag att det ryms i ditt servitut
TS har servitut för vägen fram till stamfastighetens väg samt servitut att använda stamfastighetens väg.
Det står ingenting om standard och jag ser inte att det inte finns utrymme för en standardhöjning. Standardhöjning har jag sett på många platser och med den kan man nog också tänka sig att asfaltera vägen. Belysning torde också nuförtiden vara mer givet än för 70 år sedan och självklart vid en upprustning.
Jag läste igenom tråden i förmiddags och då var det ingen som hade berört vägens standard.
Nu i eftermiddag är det några som berör frågan.
Hur ser det ut på stamfastighetens väg? Har den belysning? I så fall kan man nog säga att det behöver utfarten också ha av trafiksäkerhetsskäl. Just trafiksäkerhet är något som prioriteras mycket mer nu än förr.
Jag är inte heller expert på vägbelysningar och tillstånd mm men jag har svårt att se att det på något sätt skulle vara fel att höja standarden på utfarten med bl.a. belysning och asfaltering.
Därför tror jag att du kan "sitta lugnt i båten"
 
  • Gilla
  • Wow
Rem och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det finns inga såna dokument som uttryckligen skriver vägbelysning, detta bör vara känt för alla parter.

Frågan är om det kan anses vara en del av en väg, vet att det tolkats så av många men vet inte om det håller juridiskt.
Du kan aldrig veta vad motparten har på fickan!

Jag hade som markägare inte vågat inleda ett förfarande om motparten med bestämdhet hävdade att han har rätt till belysning. Jag hade frågat mig vad jag hade att vinna på en eventuell process. Om TS erbjuder 10 000 kr så kan jag som markägare vinna 40 000 kr på en process. Det är MAX! Aldrig att jag hade inlett en process för 40 000 kr. Sådana här situationer handlar till stor del om att ha rätt taktik.
 
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
Jag hade därtill nagelfarit markägaren användning av hens mark.

Har markägaren bygglov för samtliga byggnader?

Har markägaren tillstånd för eventuell tillståndspliktig verksamhet?

Fullgör markägaren samtliga åligganden som åligger en medborgare?
 
  • Ledsen
Enterprise
  • Laddar…
R Rem skrev:
Då är frågan om man måste ha ledningsrätt i servitutsväg eller om det räknas som egen mark
Det är två helt olika rättigheter. Vägservitutet har faktiskt ingenting med den ursprungliga frågan att göra. Det här handlar om ledningsrätt.
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag hade därtill nagelfarit markägaren användning av hens mark.
Har markägaren bygglov för samtliga byggnader?
Har markägaren tillstånd för eventuell tillståndspliktig verksamhet?
Fullgör markägaren samtliga åligganden som åligger en medborgare?

Du måste verkligen vara en drömgranne.
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 12 till
  • Laddar…
Kör på med advokat. Det enda som funkar med såna personer. Är hen inte granne finns ingen grannsämja heller att tänka på. Du kommer att få rätt. Hen inte en spänn!
 
  • Ledsen
Enterprise
  • Laddar…
C
S Sigfrid skrev:
Det är två helt olika rättigheter. Vägservitutet har faktiskt ingenting med den ursprungliga frågan att göra. Det här handlar om ledningsrätt.
Så om belysningen hade varit batteridriven hade det varit fritt fram, inga problem?
 
E
S Sigfrid skrev:
Det är två helt olika rättigheter. Vägservitutet har faktiskt ingenting med den ursprungliga frågan att göra. Det här handlar om ledningsrätt.
Ledningsrätt är ju något man får ansöka om ifall markägaren inte skriver under markupplåtelsen.

Det är långt fram i processen och kommer mest troligt inte bli aktuellt här såvida inte tråd skapare tycker juridiska förhandlingar är något hen vill ha som ny hobby 2021.

Frivilligt avtal bör alltid vara första instans, att ge markägare chans att yttra sig, det underlättar i vilket fall en framtida ledningsrätt om det nu mot all förmodan skulle bli aktuellt.
 
  • Gilla
thompabompa
  • Laddar…
Raderat
 
T thompabompa skrev:
Du måste verkligen vara en drömgranne.

Det tror jag men jag förstår att mitt inlägg talar för motsatsen.

Jag tror god grannsämja bygger på ett givande och tagande och att paragrafrytteri i möjligaste mån ska undvikas.
 
  • Gilla
thompabompa och 1 till
  • Laddar…
Otrevlig historia för en människa som bara ville ordna belysning. Och en markägare som försöker krama pengar ur andra. Jag ser ingen anledning pudla och att försöka hålla god grannsämja. Den där markägaren har redan visat vad denne har för inställning till grannsämja.
Jag skulle be markägaren dra åt h-vete och jag skulle dra upp belysningen, sen är det klart med de. Inte en spänn som markägaren fick och hoppas han kan sova gott.
Jag skulle också sätta upp en rejäl strålkastare vid min infart ifall det kommer nån nörd på cykel som har kollat upp med google maps för att se var det är nån stans och som vill kolla igen om den bländande belysningen är borta. Herregud vilka människor det finns.
Och ja, som svar på inläggen som kommer nu, jag är en trevlig granne med mycket god grannsämja och vi hjälps åt där jag bor. Att jag är trevlig är för att ingen här agerar översittare eller bara ser mig som en plånbok att plocka pengar ur.
Lycka till Rem hur det är går
 
  • Gilla
  • Ledsen
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så om belysningen hade varit batteridriven hade det varit fritt fram, inga problem?
Knappast, rätten att sätta upp belysningsstolpar ingår knappast i vägservitutet. Finns nog inget rättsfall på den extensiva tolkningen.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.